Hovedrollerne indhaves af Josh Brolin, Javier Bardem, og førnævnte Tommy Lee Jones. De spiller på mange måder hver sin modpol i et skæbnedrama; en synsvinkel, som Coen-brødrene synes at underbygge ved at holde de tre adskilt og stort set aldrig i samme billede. Skuespillerne leverer alle fabelagtige præstationer, og Bardems Chigurh er uden tvivl den mest bemærkelsesværdige skurk og den mest inkarnerede ondskab i mands minde. Tommy Lee Jones’ rolle som den gamle, trætte sherif er rendyrket perfektion. Rollen er ikke dramatisk anderledes end lignende præstationer, man har set ham yde før, og det er ikke en højtråbende præstation, men den er udført med en sådan præcision, hjertelighed og indadvendthed, at man sidder målløs og bevæget tilbage. I hans mund bliver McCarthys monologer til formidable stykker af stor skønhed og styrke.

“No Country for Old Men” er et fremragende eksempel på, hvordan litteratur og film kan smelte sublimt sammen. Det er en film, der tør efterlade sit publikum uden alle svarene, og som ikke viger tilbage for at trodse de gængse filmiske konventioner. Det er en smukt filmet og fabelagtigt fortalt film, der er fuldt ud på højde med Coen-brødrenes allerbedste. Landet er muligvis ikke for gamle mænd – eller nogen mænd overhovedet – men man har ikke lyst til at forlade det, når man først for alvor er ankommet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-vassago 16 år siden

#50: Jeg har været i biografen 4 gange i KBH, og alle gange var lyden alt for høj, en af gangene så høj, at man nærmest begyndte at bløde ud af ørene :) Man havde hylen for ørene bagefter, næsten som efter en rock koncert - det er bare ikke tjekket - men klart at de skal skrue så meget op, når de nu ødelagde folks hørelse første gang :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#52 The Insider 16 år siden

#51, damn, det lyder nice! Kan du huske hvilken biograf, det var?
War. War never changes.
Gravatar

#53 metabolid 16 år siden

Super spændende tråd den har udviklet sig til - jeg ville ønske jeg havde bedre tid til at deltage lige nu. Men kan da lige indskyde, at jeg jævnligt har set film i Imperial siden jeg så ET i 1982 og må sige lydniveauet toppede omkring Aliens (1986) hvilket var forfærdeligt højt, men også en forfærdelig fed oplevelse :) Siden ca. årtusindskiftet syntes jeg egentlig ikke lydniveauet i DK biografer har været slemt. Jeg så Cloverfield for en lille måned siden i Montreal, Canada og der var lydniveauet virkelig højt, men det er jo til gengæld også en meget larmende film...Så jeg vil give dem der mener der generelt er for lav lyd og for dårlig kvalitetsstandard i teknikken/kopierne i DK - ret i dette. Og så er det jo interessant at vide at DK er et af verdens dyreste lande at gå i biografen i og endnu mere interessant er det, når de siger priserne afspejler den sublime standard og vedligeholdelse. Hehe okay, men jeg så altså en premierefilm i en af de største biografer (paramount Cineplex - hvis nogen kender byen) downtown med topnotch udstyr og komfort for 5.95 Canadiske Dollars (ca 30 DDK) en sen snestorms eftermiddag, såeh ved ikke helt om deres argument holder. Altså medmindre de store byer (biografer) yder bloktilskud til provinsen i DK.
Gravatar

#54 filmz-vassago 16 år siden

#51: En gange cinemaxx, helt i starten, to gange imperial og så er jeg lidt usikker med den sidste. Det skal så også lige nævnes at det i hvert fald er min 5-10 år. Jeg tror endda at Imperial var før de byggede om.

#53: Jeg skal også altid lige nuppe en film eller to når man i Bangkok. Der er udstyret helt i top, og komforten er så sindsyg. Man betaler ca. 100-150kr, og så starter man i loungen hvor der er en lille cocktail, massagestole. Selve salene er kun med 30-50 pladser - alle med justérbare lazyboys, tæpper, små varmesokker og en superbetjening.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#55 Highland Park 16 år siden

"med justérbare ladyboys"?!!

Sorry... kunne ikke dy mig. ;)
Og tak for decibeloplysningerne!

#48: Hahaha, mægtig historie! :D Lyder som om din ven ligefrem overgår Marilyn Mansons minikoncert i en lejlighed på Vesterbro her for et par måneder siden. Skulle jo kun have været ham og en guitar, men han endte sgu med at tage hele bandet med - inkl. forstærkere og hele lortet! :D
Det sjoveste er næsten, at MTV smed den heldige vinder, ejeren af lejligheden, ud, da de efterfølgende skulle interviewe den høje herre i sort. Ikke så meget pjat dér! :D Nå, men det var (endnu) et sidespor.
Og tak for invitationen - endnu engang. :)

#52: HAHAHA!!! Hold op - jeg dør sgu af grin! Vil du ligefrem gerne BLØDE UD AF ØRERNE?! ;D

#53:
Og så er det jo interessant at vide at DK er et af verdens dyreste lande at gå i biografen i og endnu mere interessant er det, når de siger priserne afspejler den sublime standard og vedligeholdelse.
Det er rigtigt, det med priserne - især det faktum, at der stort set ikke længere er noget, der hedder studenterrabat er noget forbandet l***. :/ Men... hvem er "de"?! Hvis du mener biografindehavere generelt, så er det jo klart, at de siger den slags. De vil jo gerne sælge billetter, ikke? :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#56 The Insider 16 år siden

#55, HAHAHA!!! Hold op - jeg dør sgu af grin! Vil du ligefrem gerne BLØDE UD AF ØRERNE?! ;D

Hell yeah! Hellere det end endnu en tur i biffen, hvor ejerne tydeligvis har indstillet volumen på børnebio-niveau permanent :-)
War. War never changes.
Gravatar

#57 metabolid 16 år siden

#54 Haha :D lyder squ næsten for godt til at være sandt ;)

#55 yep :)
Gravatar

#58 filmz-"K" 16 år siden

Det er en spændende diskussion, hvis man interesseret i teknik, men måske skulle man tage den i en ny tråd, der omhandler emnet, så vi kunne få gang i en debat om selve filmen.

- som jeg i øvrigt skal ind og se på premieren d. 7 marts; glæder mig!

Og det er ment med de bedste intentioner :)
Gravatar

#59 Highland Park 16 år siden

#56: Hell yeah! Hellere det end endnu en tur i biffen, hvor ejerne tydeligvis har indstillet volumen på børnebio-niveau permanent :-)
Arh... overdrivelse fremmer forståelsen, men alligevel...
#58: Hvordan vil du få gang i en debat, når det er de færreste, der har set den? ;)
Ellers fint initiativ. Men I kan jo bare begynde at diskutere. Vi andre står vel ikke i vejen. :P
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#60 The Insider 16 år siden

#59, exactly :-) Jeg formoder, det også var en overdrivelse, da de blødende ører blev bragt på tale :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: