Hovedrollerne indhaves af Josh Brolin, Javier Bardem, og førnævnte Tommy Lee Jones. De spiller på mange måder hver sin modpol i et skæbnedrama; en synsvinkel, som Coen-brødrene synes at underbygge ved at holde de tre adskilt og stort set aldrig i samme billede. Skuespillerne leverer alle fabelagtige præstationer, og Bardems Chigurh er uden tvivl den mest bemærkelsesværdige skurk og den mest inkarnerede ondskab i mands minde. Tommy Lee Jones’ rolle som den gamle, trætte sherif er rendyrket perfektion. Rollen er ikke dramatisk anderledes end lignende præstationer, man har set ham yde før, og det er ikke en højtråbende præstation, men den er udført med en sådan præcision, hjertelighed og indadvendthed, at man sidder målløs og bevæget tilbage. I hans mund bliver McCarthys monologer til formidable stykker af stor skønhed og styrke.

“No Country for Old Men” er et fremragende eksempel på, hvordan litteratur og film kan smelte sublimt sammen. Det er en film, der tør efterlade sit publikum uden alle svarene, og som ikke viger tilbage for at trodse de gængse filmiske konventioner. Det er en smukt filmet og fabelagtigt fortalt film, der er fuldt ud på højde med Coen-brødrenes allerbedste. Landet er muligvis ikke for gamle mænd – eller nogen mænd overhovedet – men man har ikke lyst til at forlade det, når man først for alvor er ankommet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Highland Park 16 år siden

#60: Christ! Jeg troede, at det var ramme alvor!!! ;)
Men du vil jo gerne have sådan et par... blødende ører... kom nu, indrøm det! :D
Så er der også ekstra sovs til popcornene.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#62 The Insider 16 år siden

Jeg er så betænksom, at jeg aldrig tager popcorn med i salen, så det ville være overflødigt :-)
War. War never changes.
Gravatar

#63 Highland Park 16 år siden

#62. Det samme her. ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#64 filmz-"K" 16 år siden

#59:

"Hvordan vil du få gang i en debat, når det er de færreste, der har set den? "

Der har du såmænd en pointe. Men emnet synes at være interessant, derfor ville en selvstændig tråd vel være en ok ide :).

Men så lad gå - fortsæt i blot her!
Gravatar

#65 filmz-Torben Aamann 16 år siden

En fremragende film. Det er nok en af Coen brødrenes bedste i lang tid.
Har set alle 5 film som blev oscarnomineret som bedste film. No Country For Old Men var den rigtige vinder.
En film ingen må snyde sig selv fra at se.
Gravatar

#66 gizmomis 16 år siden

Gab.. ja jeg synes så den i perioder var direkte kedelig..
Fed start.. det meste af filmen var god.. men langtrukken og som sagt i perioder ligefrem kedelig.. for mig den dårligste af de 5 nomineret som bedste film..
Gravatar

#67 filmz-"K" 16 år siden

En god film - dragende på en særegen måde.

Men det slår mig som besynderligt, at den vandt en oscar for bedste film. Det er ikke just den type film, der plejer at løbe af af sted med sådanne priser.

Hvad siger i?

Gravatar

#68 El vez 16 år siden

Tja, hvis man kigger på bedste film de seneste år er den ganske rigtigt oftest gået til middelmådige mainstreamfilm (Departed, Crash, Chicago, A Beautiful Mind). Det er rart at se en lidt anderledes film få prisen.

Det ændrer dog stadig ikke på at forår/sommerfilm bliver håbløst forbigået.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#69 filmz-"K" 16 år siden

Jeg er ikke uenig. Det er bare ikke en "Oscar-for-bedste-film" type film. Men det kunne da være rart, hvis Oscarkategorien er ved at udvikle sig. Til det bedre, forstås.
Gravatar

#70 filmz-Is 16 år siden

#68
A Beautiful Mind og The Departed er da ikke middelmådige. Og de er da slet ikke MAINSTREMFILM. Begge er fantastiske film instrueret af dygtige instruktører.
Begge film vandt velfortjent for bedste film!

Skriv ny kommentar: