I bund og grund er “Out of the Furnace” en realistisk historie, der viser, hvordan mennesker reagerer under ekstreme forhold, og ikke mindst hvordan det ødelægger deres liv. Filmen har et fantastisk cast, der alle spiller formidabelt uden nogensinde at kamme over i det hysteriske. I en så karakterdrevet film er det nødvendigt, hvis ikke det hele skal falde til jorden. Instruktøren binder alt sammen til en højere enhed, så det, der nemt kunne være blevet en generisk hævnfortælling, bliver en kommentar til det amerikanske samfund – hvis ikke direkte et gravskrift over den amerikanske drøm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 moulder666 10 år siden

Driver (12) skrev:


Jeg mener, at filmen er lidt lang i det, og visse scener kunne sådan set godt være blevet skåret fra bl.a. introscenen.

Men se da filmen og stol på dig selv #10. :)


I og med, at ispep hentyder til Deer Hunter som værende et godt eksempel på hvordan den burde have været, og jeg har kedet mig de to gange jeg har set Deer Hunter - netop på grund af den meget, meget langsomme opbygning og dvælende tilgang til tingene - er jeg nok tilbøjelig til at hælde i din retning.

Men ses, det skal den! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#22 Space Monster 10 år siden

Stærk præstation af Christian Bale.
“There are no heroes... In life, the monsters win.”
― George R.R. Martin
Gravatar

#23 Ispep 10 år siden

#21

Nu fandt jeg Out of the Furnace ganske underholdende af den årsag at den blev en slags strammet op, skåret ind til benet version af The Deer Hunter - blot uden den samme tyngde. Men jah, hvis man finder Deer Hunter kedelig, så er en light udgave at foretrække. God fornøjelse.
Gravatar

#24 Sentrax 10 år siden

Filmen kører helt klart i et langsomt tempo, men det synes jeg stemningen gør op for.
Både klipningen og soundtracket skaber sammen med fortællingen en synergieffekt, som bare skaber en helt speciel stemning, hvor du ikke kan føle dig tryg, fordi du ved ikke, hvornår det hele ekspolderer.

Så gør det jo heller ikke noget, at stort set samtlige skuespillere leverer præstationer, som ligger noget nær deres bedste.


Jeg elsker slutningen; "let me make it allright" (eller hvad han nu siger).
Gravatar

#25 Aggeri 10 år siden

Jeg synes slutningen derimod er elendig.
Han kunne have skudt ham ca. 200 gange, men fordi det skal gøres dramatisk og spændende... (Men var det nu virkelig det?) så trækkes det ud indtil politiet ankommer.
Faktisk så synes jeg filmen var en smule meh, Christian Bale trækker den rigtig rigtig meget op, men jeg lander alligevel på 3/6

[Spoiler-markering indsat af admin.]
Gravatar

#26 Sentrax 10 år siden

Aggeri (25) skrev:
Jeg synes slutningen derimod er elendig.
Han kunne have skudt ham ca. 200 gange, men fordi det skal gøres dramatisk og spændende... (Men var det nu virkelig det?) så trækkes det ud indtil politiet ankommer.
Faktisk så synes jeg filmen var en smule meh, Christian Bale trækker den rigtig rigtig meget op, men jeg lander alligevel på 3/6

[Spoiler-markering indsat af admin.]


Jamen det er jo mening, at det skal trækkes i langdrag. Det handler ikke om det bare skal gå hurtigt, men om at han skal føle det.
Gravatar

#27 BN 10 år siden

moulder666 (21) skrev:
ispep hentyder til Deer Hunter som værende et godt eksempel på hvordan den burde have været, og jeg har kedet mig de to gange jeg har set Deer Hunter - netop på grund af den meget, meget langsomme opbygning og dvælende tilgang til tingene - er jeg nok tilbøjelig til at hælde i din retning.


Uha, jeg elsker når film tager sig god tid til at bygge historien og karaktererne op og tør at dvæle ved tingene. Det synes jeg simpelthen er en katastrofal mangelvare idag.

For mig er disse ting en kvalitet - når altså det gøres rigtigt, skal lige siges.

Uden en langsom opbygning og en dvælende tilgang var film som "Once Upon a Time in the West", "Dances With Wolves" (4 timers versionen), "The Hobbit: An Unexpected Journey", "Once Upon a Time in America", "2001: A Space Odyssey", "The Assassination of Jesse James by the coward Howard Ford", ... og "The Deer Hunter" slet ikke det samme. Det er netop en vigtig del af hvad der gør disse film så gode (hvad jeg og mange andre jo synes de er).
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#28 Ispep 10 år siden

#27

Det er naturligvis ikke en kvalitet i sig selv, hvilket du også antyder lidt.

Jeg deler dog ikk din begejstring for den 4 timer lange Dances With Wolves. Jeg fandt den faktisk optimal som 3 timers forestilling. Resten var blot ekstra fylde for mig som træk lidt tempoet ned og gjorde ikke det store for mig. Hobbitten har vi talt om. Den kunne godt trimmes lidt, måske derfor efterfølgeren fungerede bedre for mig.
Gravatar

#29 BN 10 år siden

Ispep (28) skrev:
Det er naturligvis ikke en kvalitet i sig selv, hvilket du også antyder lidt.


Yes, I do.

Nemlig med disse ord:

BN (27) skrev:
når altså det gøres rigtigt, skal lige siges.


Men NÅR det er gjort rigtigt (såsom med en interessant historie og interessante karakterer), så ER det for mig en kvalitet i sig selv, at der bruges en langsom opbygning og en dvælende tilgang, primært i helaftens-film / lange film. Jeg har ikke brug for tempo i den slags film, som jeg har nævnt i #27 - jeg har blot brug for en naturlig, flydende fortællerytme, hvor der indimellem godt kan komme scener, hvor tingene går hurtigt, men hvor de fleste scener afspejler, at instruktør og manuskriptforfatter har ønsket at tage sig god tid til at fortælle deres historie, ja, at tage sig den nødvendige tid til at dvæle ved personerne og ved forskellige situationer og stemninger.

Det har ofte været sådanne film, der har efterladt mig mest mæt og tilfreds, idet jeg har følt, at jeg i enhver henseende har fået mig en oplevelse og/eller været med hovedpersonerne på en rejse.

P.S. Og jeg vil da lige tilføje "Apocalypse Now" og "Kingdom of Heaven - DC".
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#30 Ispep 10 år siden

BN (29) skrev:
Men NÅR det er gjort rigtigt (såsom med en interessant historie og interessante karakterer), så ER det for mig en kvalitet i sig selv, at der bruges en langsom opbygning og en dvælende tilgang, primært i helaftens-film / lange film


Altså, i mit tilfælde var tingene f.eks. gjort rigtigt med 3 timers "Dances With Wolves" som bød på en fantastisk storladen historie, rammer og omhyggelig opbygning. Så jeg synes godt, en fantastisk film godt kan svækkes af for meget "nusseri" i en evt. længere version. Det kommer naturligvis an på kvaliteten af den ekstra spilletid. Dvæle er fint, men det kan hurtigt blive gentagende. I "Kingdom of Heavens" tilfælde var der tydeligvis tale om en skamklippet biografversion, som gjorde filmen ujævn - det er selvfølgelig ikke optimalt.

BN (29) skrev:
Det har ofte været sådanne film, der har efterladt mig mest mæt og tilfreds, idet jeg har følt, at jeg i enhver henseende har fået mig en oplevelse og/eller været med hovedpersonerne på en rejse.


Sådan har jeg det også!

Skriv ny kommentar: