Guillermo del Toro gør brug af en meget farverig og opfindsom filmisk palet til at skabe sin helt egen verden, rig på grumhed, men også fantasi og poetisk skønhed. Det er i det hele taget den helstøbte fornemmelse, man sidder tilbage med efter filmen, der gør, at “Pans labyrint” varmt kan anbefales. Eventyrets faste struktur flettes ind med virkelighedens uforudsigelighed, og det er den organiske sammenblanding af de to verdener, der gør filmens handling fantastisk. At del Toro er en mand med en livlig fantasi hersker der ingen tvivl om; at han så også er en faunbenådet filmisk fortæller, kan vi kun prise os heldige for.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

"L'armée des Ombres" var 2006 bedste oplevelse på dvd IMO, men havde jeg nået at set PL i 2006 ville der nok have været dødt løb.

Men hvor "L'armée des Ombres" sagtes kan nydes på den lille skræm, tror jeg ikke PL vil fange på samme måde som på fx Imperials store lærred eller i fx Bruce's kælder, hvor man bliver et med filmen og ikke lige kan løbe væk. Dejligt med en film som ikke giver alle svarene på forhånd og ikke lader "hollywood" diktere slutningen.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#62 filmz-michaell 17 år siden

Fed film, godt arbejde Del Toro!
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#63 wiseguy 17 år siden

Sindssyg flot billedside (Oscar’en var fuld fortjent!), Utrolig velkomponeret, velspillet og i det hele taget en drøngod historie.
5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#64 Stiine 17 år siden

Er den virkelig allerede kommet på dvd?! Så skal jeg da have den :)
You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain
Gravatar

#65 mar16 17 år siden

hvorfor i alverden har man dog oversat den til pans labyrint? der er ikke nogen i den der hedder pan, ville de fleste tænke. mit bud er at pan er et andet ord for faun. ligesom der også er noget der hedder en panfløjte.

hvad der angår selve filmen, så forstod jeg den vist ik. jeg kan se at den er original, men hvad jeg ikke forstår er dens popularitet. ideen med at "blande" krigsfilm og eventyr er ikke særlig god, og det virker mest som om at det er to film der er klippet sammen til én. den er desværre også langsommelig og slutningen er dårlig, da den kapper i karakterernes mønstre fuldstændigt, og viser dem som helt andre individer. den ville have sikkert været bedre som tv-serie.
Gravatar

#66 filmz-DocDoom 17 år siden

"ideen med at "blande" krigsfilm og eventyr er ikke særlig god, og det virker mest som om at det er to film der er klippet sammen til én"

Enig!
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#67 lagoni 17 år siden

Jeg synes nu ideen var fin, den var bare ikke så godt udført.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#68 The Insider 17 år siden

#65, Pan er en græsk gud, som samtidig er en faun, så det er sandsynligvis derfor, de har omdøbt den til Pans labyrint.
War. War never changes.
Gravatar

#69 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Ja - og "Pan" er formentligt et mere kendt ord end "faun". Jeg forstår dog ikke, at man herhjemme har valgt at oversætte den engelske titel i stedet for den originale.

Jeg er i øvrigt helt uenig i det med, at det skulle virke som to film, der bare er klippet sammen. De to universer og deres historier komplementerer jo netop hinanden i den grad, at der skabes tvivl om, hvorvidt eventyrdelen er virkelig eller blot pigens flugt ind i en fantasiverden.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#70 filmz-grev_michal 17 år siden

Jeg må give Samourai ret, den tvedelte historie er netop filmens stærke side foruden det virkelige spetakulære scenografi. En af de mest originale og interessante i flere år, ikke kun indenfor "eventyr" genren da der jo generelt ikke kommer særlig meget der er værd at se der.

Stadig en film der har fået top karakter fra mig.

Skriv ny kommentar: