“The Passion of The Christ” er uden tvivl den film jeg har haft sværest ved at sluge, på flere måder, for alt afhængig af hvordan man vælger at anskue den – har jeg ikke det samme følelser for den. Derfor har jeg også svært ved at skulle bedømme den, eller bedømme den som den fortjener. Det er uden tvivl den film i nyere tid der har skabt mest debat, og en film masser har haft en mening om, også uden overhovedet at have set den.

Jeg ved ikke helt hvad man skal vurdere filmen efter, jeg vælger primært at kigge på det filmiske. Men den kan, og vil, også blive vurderet på det religiøse, moralske og det filosofiske. Det er en ret personlig film, og en karakter vil man stort set ikke kunne bruge til noget som helst. Gibson er med stor sandsynlighed ligeglad med hvad resten af verden synes om hans film – for det handler ikke så meget om hvad jeg vil have, eller hvad vi vil have – men om det Gibson har ment vi skulle have for at forstå hans idé. Jeg vil gerne have set en lidt mindre blodig film med mere baggrund, men resultatet ville måske så netop have været at jeg ikke havde bekymret mig nær så meget om handlingen. Det har måske netop været en katalysator for de tanker jeg havde bagefter filmen. For den har virkelig givet stof til eftertanke, for tv-nyheder og dagligdags vold har virkelig gjort os så immune, at der skal to timers intensiv vold og pinsel til at skabe bare lidt sympati, antipati medfølelse og dårlig samvittighed. De virkemidler jeg har syntes var det store minus, er netop også dem der har fået mig til at tænke over filmen.

Det er en film man bør se, om den har fået 2 eller 6 stjerner, for den kan kun vurderes på et selvsyn. Jeg var glad for filmen, utroligt at man kan sige det efter at have set 2 timers tortur, men den var bevægende, flot, intens – uden at virke pompøs eller formanende. Det er en unik og anderledes filmoplevelse der virkeligt gør indtryk og sætter sine spor.

Klik her for at læse mere om filmen i Moviola.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 filmz-gimleno1 19 år siden

#100 måske han blot gør som dig selv, fyrer en kommentar af og stikker så af så han ikke behøver læse svaret og se i øjnene hvor en stupid kommentar det egentlig var? Bare en ide..
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#102 ks 19 år siden

#101 - Nu må du sgu snart tage dig sammen. Gang på gang fortæller do hele forummet hvordan Nakalay og alle andre altid opsøger dig og starter diskussionerne, men jeg må ærlig talt indrømme at du - i mine øjne - ofte selv er bagmanden.
Gravatar

#103 filmz-gimleno1 19 år siden

#102 Egentligt ikke, hvorfor skulle jeg? Syntes blot jeg var nødt til at pointere den dobbeltmorale som jessup har kørende. Det er fint nok at rette på andre, men man skal jo også selv kunne leve op til de krav man stiller til andre, ikke?

Og hvad "dine øjne" ser er vist kun en meget lille brøkdel af hvad der egentligt foregår - i den ånd, så tag et kik på din signatur i dine posts, begynder at tro at du kun har sat det på fordi du syntes det lyder smart, hvilket jo er lidt kikset hvis det er rigtigt, syntes du ikke? "The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist."
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#104 ks 19 år siden

#103 - Så nu trækker diskussion over i retning af min signatur? Jeg tror bare jeg dropper det her.
Gravatar

#105 filmz-gimleno1 19 år siden

#104 Tjah, du nægter jo åbenlyst at sætte dig ind i hvad jeg skriver. Jeg siger intet om din signatur, men måske du bør overveje hvad du skriver i din signatur før du kommentere andre folk. Eller skal jeg citere David Lynch's plotline fra Lost Highway istedet: "Nothing is what it seems". Hvis man sætter noget på sin signatur må det jo betyde at det er nogen man står inde for, ikke? Det var såmend hele pointen i min post. Ikke for at "drille" dig som du åbenbart tror.
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#106 ks 19 år siden

#105 - Jeg synes det lyder fedt, og så synes jeg det er meget sigende om ting i mit liv der ikke vedkommer dig.
Gravatar

#107 filmz-gimleno1 19 år siden

#106 Jeg skal med glæde oversætte så du er HELT med, er træt af de tåbelige misforståelse der altid opstår herinde fordi folk ikke kan eller gider læse indenad: "Før du kommenterer ting bør du sætte dig ind i dem. Måske er tingene helt anderledes end du først har opfattet dem". Var det bedre?

Og du har helt ret, jeg er også fuldstændig ligeglad med hvad det siger om dit liv - jeg kender dig ikke, og derfor rager det ikke mig. Men prøv at se udover din egen næse og indse at verden ikke kun handler om dig - hvis den sætning virkelig har så stor værdi for dig, og alt respekt for det, så burde du, om nogen, også kunne forstå hvad det er jeg prøver at forklare her, ikke? Du er 19 år, så du burde kunne læse indenad.
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#108 ks 19 år siden

#107 - Sikke dog en massiv aggresivitet, men det som sådan også udmærket, jeg er ikke interesseret i at kaste ostemadder efter hinanden, en vane du åbenbart har opbygget herinde på utrolig kort tid.

Så nu vil jeg lade dig rase ud i fred i den her tråd, og forvente et umotiveret angreb på min person i et andet indlæg, på et senere tidspunkt. Endnu en af de vaner du åbenbart har opbygget.

Til slut vil jeg bare lige slå fast, at jeg sagtens kan se hvorfor Nakalay har så svært ved at tage dig seriøst.
Gravatar

#109 filmz-gimleno1 19 år siden

#108 Rase ud? haha, du er sgu for sjov, lille ven.. Du er tydeligvis totalt ude af stand til at prøve at forstå andres synspunkt, men det er ok - det er ikke mit problem, men hvis jeg var dig ville jeg nok forsøge at gøre noget ved det. Det bliver et kæmpe problem når du engang bliver voksen. Kan du nu have det godt, og leg pænt med Nakalay - og lad være at bekymre dig om at tage mig seriøst; du er jo kun en dreng, i tænker alligevel kun på fodbold, fisse og film...fred med det..

Den med agressiviten ved jeg ikke hvor du har fra, men den ligner sikkert den din stakkels far stiller op når han for gud ved hvilken gang beder dig trække ud efter dig når du har været på toilettet.

Det er ok, du vokser ud af det, og de hår nede på din tissemand - bare rolig! Det ER normalt, så du behøver ikke være bange!
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#110 filmz-gimleno1 19 år siden

Nej ignorer den sidste post, fortryder lidt jeg skrev den. Jeg burde ikke, men nogle gange BLIVER jeg nødt til at drille....tag det med ro lille ven, det skal nok gå alt sammen ;-) Hav en god jul...
..my hovercraft is full of eels..

Skriv ny kommentar: