“The Passion of The Christ” er uden tvivl den film jeg har haft sværest ved at sluge, på flere måder, for alt afhængig af hvordan man vælger at anskue den – har jeg ikke det samme følelser for den. Derfor har jeg også svært ved at skulle bedømme den, eller bedømme den som den fortjener. Det er uden tvivl den film i nyere tid der har skabt mest debat, og en film masser har haft en mening om, også uden overhovedet at have set den.

Jeg ved ikke helt hvad man skal vurdere filmen efter, jeg vælger primært at kigge på det filmiske. Men den kan, og vil, også blive vurderet på det religiøse, moralske og det filosofiske. Det er en ret personlig film, og en karakter vil man stort set ikke kunne bruge til noget som helst. Gibson er med stor sandsynlighed ligeglad med hvad resten af verden synes om hans film – for det handler ikke så meget om hvad jeg vil have, eller hvad vi vil have – men om det Gibson har ment vi skulle have for at forstå hans idé. Jeg vil gerne have set en lidt mindre blodig film med mere baggrund, men resultatet ville måske så netop have været at jeg ikke havde bekymret mig nær så meget om handlingen. Det har måske netop været en katalysator for de tanker jeg havde bagefter filmen. For den har virkelig givet stof til eftertanke, for tv-nyheder og dagligdags vold har virkelig gjort os så immune, at der skal to timers intensiv vold og pinsel til at skabe bare lidt sympati, antipati medfølelse og dårlig samvittighed. De virkemidler jeg har syntes var det store minus, er netop også dem der har fået mig til at tænke over filmen.

Det er en film man bør se, om den har fået 2 eller 6 stjerner, for den kan kun vurderes på et selvsyn. Jeg var glad for filmen, utroligt at man kan sige det efter at have set 2 timers tortur, men den var bevægende, flot, intens – uden at virke pompøs eller formanende. Det er en unik og anderledes filmoplevelse der virkeligt gør indtryk og sætter sine spor.

Klik her for at læse mere om filmen i Moviola.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 filmz-gimleno1 19 år siden

#120 Hm, altså, at du føler dig personligt stødt over at jeg nævner alder må stå for egen regning, specielt fordi jeg netop gjorde klart at jeg ikke anså alder for værende relevant. Problemet her er at du reagerer før du overhovedet læser hvad du reagerer på og så er det jo umuligt at føre en normal diskussion, så vil det jo automatisk blive til mudderkastning - så jeg tror bare jeg vil ønske dig et godt nytår og ellers ignorere dig. Jeg er selv håbløst træt af barnlige diskussioner herinde, som du også ville vide hvis du havde gjort dig den ulejlighed at læse de posts du har reageret på. Kan du nu have det fint.
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#122 ks 19 år siden

Da lagoni spurgte hvor gammel du var svarede du jo netop at du var alt for gammel til at diskutere med 19 årige og for den sags skyld 14 årige (Vi ved jo godt begge to at Nakalay er ældre end 14). Jeg føler mig skam ikke trådt på, jeg fortæller dig bare det ikke nødvendigvis gør dig hverken klogere, sejere, flottere eller bedre.

Jeg opfatter nu ikke det her som hverken en barnlig diskussion eller mudderkastning. Hvis du ikke vil være del i vores "barnlige" diskussior, så skulle du måske overveje hvor meget lort du egentlig smider efter alt og alle herinde.

Godt nytår.
Gravatar

#123 filmz-gimleno1 19 år siden

#122 ks, som sagt, hav et godt nytår, og det mener jeg virkelig. Jeg syntes du skal bruge en smule på det på at nærlæse mine posts, så vil du kunne se hvad jeg virkeligt mente med det du nu sidder og basher mig for. Hav det godt.
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#124 El vez 19 år siden

Haha du er sguda indbegrebet af en kæmpe klaphat, gimleno1!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#125 filmz-gimleno1 19 år siden

*suk* Egentligt utroligt så balladehungrende nogle mennesker er..
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#126 ks 19 år siden

#125 - Aldrig overvejet, at det måske er dig der er balladehungrende? Du må være den der skændes mest herinde, det må jo indirekte sige et eller andet om dig.

Men okay, jeg/vi lader det ligge nu, for det er faktisk ved at blive forholdsvis trættende at sidde sammen med en gammel gut på 31 og kaste med ostemadder.

Godt nytår.
Gravatar

#127 filmz-gimleno1 19 år siden

#126 Hvor storsindet af dig, du er i sandheden et graciøst menneske....der desværre ikke kan læse...
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#128 filmz-thefragile 19 år siden

#124 & #126: hvad fanden bilder i jer ind? Hvad giver jeg ret til at dømme en anden person? Er i så meget bedre? I sidder og giver manden svineren uden overhovedet at have læst hvad han skriver. Jeg har selv fulgt diskussionerne og ment på et tidspunkt at "gimleno1" var lidt af et fjols der rodede sig ud i meget. Men, når man læser hans sidste opslag her syntes jeg en del bliver både forklaret og afklaret.
Måske folk lige skulle prøve at finde ud af hvad det her handler om før de "kaster med mudder", for ærligt talt tror jeg ikke efter at have læst mange af dine posts feks El vez, at du ville være glad for trusler via mail.
Og du, ks, burde simpelthen skamme dig og tage dig sammen. Du er til grin som du sidder der og spiller stor mand men tilsyneladende er totalt uden et eneste clue. Du kan nu gå igang med at flame mig også, det er jo det de smålige brugere herinde gør når de ikke lige ved hvad de skal stille op med andre der vover at have en mening der adskiller sig lidt fra deres egen.
Min grund til at blande mig? Jeg er træt af totalt idiotiske skænderier herinde fordi folk responderer på indslag uden overhovedet at have læst dem. Hvad er jeres egne grunde? I skriver at i er trætte af diskussioner og alligevel kaster i selv velvilligt mere brænde på bålet. Grow up for christs sake.
Gravatar

#129 ks 19 år siden

#128 - Jeg beklager at jeg har spillet "stor mand", det har aldrig været min intention.

Du virker forresten forholdsvis ny, så hvordan kan du overhovedet være i stand til at give en sandfærdig bedømmelse af hvad "smålige brugere" herinde gør.
Gravatar

#130 filmz-thefragile 19 år siden

Jeg er ny ja, men det gør vel ikke min mening mindre vigtig selvom jeg ikke er en del af karl-smart klanen?

Jeg har været her et par dage, og det har været længe nok til at observere hvad det er for noget indspist kværuleren der foregår. Desuden føler jeg ikke at jeg gider skrive noget hvis ikke jeg har noget på hjerte. Igen vist i modsætning til mange der blot skriver for at se sit egen navn på skærmen. Det her er altså lavmålet af dårlig og barnlig opførsel. Selvom jeg ikke er personligt involveret får jeg alligevel kvalme af at se på det for det bekræfter alle mine idéer om hvad der er galt med Danmark i år 2004/2005.

Skriv ny kommentar: