Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#991 Ispep 12 år siden
Det er da netop også det jeg har påstået? At man roligt kan nyde filmen på overfladen, uden at dykke ned i subtext. Som med Dark Knight. Men der vil altid være begrænsninger her, når en film på samme tid ønsker at underholde, uddanne og udforske. Jo flere ting en film vil, desto mindre tid har den til dem. Det betyder så ikke, at man ikke kan blotlægge nogle interessante dybere lag, men jeg synes da at der er væsentlig stor forskel på en "blot" begavet film, og så et kunstnerisk tænkt værk der forlanger noget helt andet af publikum.
#992 MMB 12 år siden
Jeg er ikke helt sikker på, jeg kan følge dig. Hvad mener du en kunstnerisk film forlanger af en film, som en "blot" begavet film ikke gør? Og hvor går grænsen mellem disse to definitioner?
#993 Richard Burton 12 år siden
Jamen hvorfor skulle jeg da "købe andres kritik", hvis jeg nu måtte mene, at jeg forstår nogle forhold omkring filmen, som formår at kompromittere den kritik og jeg er af den opfattelse, at min modpart ikke har den forståelse?
Enten fordi man ikke har incitamentet til at gide dykke længere ned i gemmerne for at forstå det potentiale i tematik, som Prometheus indeholder, eller fordi man måtte mene, at filmen skal kunne "virke" ud fra den forståelse, man nu engang får ved et syn og evt. ved en smule debat med vennerne.
Jeg vil sige nøjagtig det samme, havde dette været 2001 A Space Odyssey istedet, hvor det er et faktum, at folk simpelthen ikke vil kunne forstå Kubricks vision, endsige nyde resultatet andet end som en visuel wow faktor, hvis man på en eller anden måde, ikke har forstået, hvad Kubrick vil med fortællingen.
Jeg har nu svært ved at få øje på noget ekstremt i den påstand i og med, at jeg nu har et ret godt grundlag for at påstå det.
Jeg skal absolut ikke stå i vejen for bedre oplevelser ;)
Jeg har vel lov, som du, at have min subjektive mening herom. Så længe jeg udlægger mine argumenter for, hvorfor en film ikke "gør det for mig" og du vil have mulighed for at dissekere dem og stille kritiske spørgsmål til mine kritikpunkter?
Fuldt forståeligt. Nogle af de problemer, ville være mine egne, hvis ikke jeg havde følt, at jeg havde kunnet forstå filmen på en given vis. Jeg ved godt, at jeg har gjort meget for at komme til bunds i Prometheus og forstår udmærket, hvis folk ikke gider det samme. Det er forskellige lag, som man kan vælge at gå i clinch med Prometheus på og nogle af disse forstår jeg godt, hvis man ikke orker, eller ser nogen mening i at forfølge, for der er ved gud, nogle tunge udredninger bag nogle af idéerne.
Jeg finder blot denne type af sci-fi enormt fascinerende, hvor man tør at tage fat i livets største spørgsmål og jeg vil gå langt for at udforske en sådan, fordi jeg erfaringsmæssigt ved, at udbyttet med tidligere sci-fi film kan være stort.
Du gør ikke, men i såfald vil jeg godt have lov til at mene, at du er i mindretal. Jeg har absolut intet grundlag for at tro, at flertallet, som begiver sig ind for at se Prometheus ved første syn, har styr på tematik, hvor man er henne, hvad symboliserede startsekvensen, er vi på Alien planeten nu, hvad betyder vægmalerierne i loftet, hvorfor forsvinder de, hvorfor begynder det sorte goo at "koge", hvorfor slår det sorte goo ingeniøren ihjel i starten, men opfører sig anderledes sidenhen, hvad er slangen for en, hvorfor forgifter David Holloway, hvorfor tager David korset fra Elizabeth, hvorfor opfører David sig så dumt med et trykke på alle knapper, hvorfor siger Elizabeth ikke noget om operationen, da hun kommer ind i rummet og ser Weyland, hvorfor slår ingeniøren Weyland ihjel, hvorfor løber man ikke ud til siderne når rumskibet ruller, hvorfor er David så meget til Lawrence of Arabia, hvorfor vil ingeniørerne slå os ihjel, hvorfor vil de invitere os, hvad skete der for 2000 år siden etc, hvad er det for en fætter som kommer ud af ingeniøren til sidst og der har man så ikke engang begivet sig ind på den symbolik, som kommer frem i løbet af filmen.
Men du har ret. For filmens potentiale, i en retning, som du nok vil mene er overdreven, vil så sandelig også åbne sig, hvis man er interesseret i mytologi og andre kulturers legender. Prometheus er selvfølgelig lige til højrebenet og dele af vores egen kristendom. Derudover er der en masse symbolik at finde, som peger på en anti-christ retning, hvor symboler er det direkte modsatte af, hvad vi kender til i vores egen religion. Skaberen er ødelæggeren. Etc. Er det noget, som burde have indflydelse på det, at nyde en film? For nogle ikke, for andre absolut. Det kommer an på, hvor spørgsmålene om Prometheus ender og hvorvidt nogle af disse legender og myter ender op med at give mening iht. de svar som skal gives.
Personligt ser jeg flere forhold som "clues" og andre som forhold, som giver mig bedre forståelse af personers handlinger.
Men det betyder så absolut ikke, at der ikke var kritik af den. Det er blot at gå i gemmerne efter 1968 anmeldelser på filmen, som der stadig er en del af på nettet, hvor den af mange store ikoner, som Pauline Kael. bliver massakreret for alt fra dårligt skuespil, til langsommeligt pace, til slet ikke at give mening. For mange blev genialiteten i filmen først opdaget på sigt.
#994 Richard Burton 12 år siden
Ferien står for døren og dermed har jeg en del gøremål, som nu er blevet forsinket af, at jeg ikke formår at løsrive mig fra debatten.
Stort på forhånds tillykke til 1000 indlægs jubilaren :)
#995 Ericmase 12 år siden
#996 Ispep 12 år siden
En underholdningsfilm kan godt være begavet i dets plot og have god karaktertegning, og blot være dét, uden at man videre skænker det tanker, andet end hygge. Det kan være en film som T2. Men der er forskel på den, og så måden 2001 er tiltænkt på, som et intellektuelt værk, der udfordrer sanserne, rykker grænserne etc. Der stilles andre krav, ganske enkelt. Og det leder mig atter tilbage på sporet, hvor jeg vil placere en film som Prometheus, og det er stadig over i den lettere underholdende fantasy ende. Hvor går grænsen, må komme an på slutresultatet.
#997 MMB 12 år siden
#998 Ispep 12 år siden
#999 MMB 12 år siden
#1000 MMB 12 år siden