Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#1011 Hr. Nielsen 12 år siden
#1012 MMB 12 år siden
Okay, jeg tror, jeg forstår, hvor du vil hen. :) Du mener, at Prometheus er begrænset i at udforske sin tematik, fordi den er "nødt" til at overholde blockbuster-skabelonerne? Hvis ja, så må jeg erklære mig uenig. Jeg føler ikke, at det ene skal være en hæmsko for det andet - i hvert fald ikke nødvendigvis. Jeg føler ikke, at Prometheus' tematik bliver offer for dens struktur. Jeg kan i hvert fald ikke rigtig komme på nogle steder i filmen, hvor blockbuster-tilgangen står i vejen for tematikken.
Min påstand er, at folk vil være mindre tilbøjelige til at grave dybt i tematikken, fordi filmen er udformet som en blockbuster. Folk har næsten "lært", at blockbusters er så straightforward, at det ikke kræver den store tænkeboks. Havde Prometheus' udformning været en anelse anderledes (langsommere tempo, andet musikvalg osv. osv.), er jeg sikker på, at der havde været flere analyser af filmen. Det er ikke, fordi min påstand er rettet mod dig overhovedet, det var bare en strøtanke. :)
Okay, det er der ikke så meget, jeg kan sige til. :) Fair nok. :)
Det gav fint mening. :) I det hele taget synes jeg, det er et spændende emne at tage op. Hvornår bliver der overanalyseret, og findes det begreb i det hele taget? Det emne har vel egentlig også været diskuteret kort tidligere i tråden. Man kan vel ikke gøre så meget andet end at lytte til sin gut-feeling, når man ellers har forsøgt at sætte sig ind i tematikken, som du jo også har gjort. :) Vi ser jo (heldigvis) alle sammen film forskelligt, og derfor er analyser af alle mulige arter jo også uundgåelige.
#1013 Richard Burton 12 år siden
#1012 Værsgo Foeller. Analyser til dit hjertes lyst :)
Uden tvivl vil 80-90% brække sig i lårtykke stråler over de konspirationsteorilignende- samt ude i hegnet overanalyseringer. Jeg er dog sikker på, at der også vil sidde et par stykker, som vil finde ganske stor glæde, ved at læse disse gennemgange. Nogle vil man finde interessante, nogle plausible og nogle vil man måske sige "aaaah, ka' det nu og pass", mens andre vil pisse blod blot ved termen "symbol".
Min personlige overbevisning er, at Prometheus' selvfølgelig først får sin endelige dom om nogle år, ligesom al anden sci-fi, som har en hård fødsel, med mere under overfladen end hvad godt er.
Personligt finder jeg det overordentlig interessant at få disse vinkler belyst og få ikke mindst få nogle elementer i spil, som jeg simpelthen ikke logisk kan se igennem med, i og med det er umuligt, at der ikke har været tænkt over dem i manuskriptet og de derfor er en integreret del af Prometheus.
The Great Betrayal: Prometheus & the Death Of the Father
Cavalorns oprindelige analyse
Samt en serie af kapitler:
How to approach Prometheus
The Subtext is the Text
Dissecting Prometheus, Part 1: John the Baptist
Dissecting Prometheus, Part 2: God Does Not Build In Straight Lines
Dissecting Prometheus, Part 3: Man VS Nature VS God
Dissecting Prometheus, Part 4: Don’t Lose Your Head
Dissecting Prometheus, Part 5: Color Patterns
Dissecting Prometheus, Part 6: O Brother, Where Art Thou?
Dissecting Prometheus, Part 7: There Is Nothing In The Desert
Dissecting Prometheus, Part 8: The Giant Head
Dissecting Prometheus, Part 9: Marduk and Mushussu
Dissecting Prometheus, Part 10: Adam & Eve
Dissecting Prometheus, Part 11: Faust
Dissecting Prometheus, Part 12: Nietzsche
Og hvis man er til en opsummering af 70 mere eller mindre seriøse spørgsmål og svar:
70 Prometheus Questions Answered
#1014 MMB 12 år siden
Hvilken af artiklerne er den bedste? :) (jeg tvivler desværre på, at jeg får læst det hele)
#1015 Richard Burton 12 år siden
1, 4, 6, 7, 8 og 12 er mest "tilgængelige" og vil umiddelbart ræsonere hurtigst for folk. De andre skal man være indstillet på noget religions symbolik og andre legender.
Men start med How to approach og The Subtext.
Men Nietzsche er sgu for cool :)
Men måske ville jeg starte ud med denne:
http://thefineartdiner.blogspot.dk/2012/06/great-b...
(starter med en forrygende introduktion af første sekvens, den oprindelige ingeniørs formål med "selvmordet" og forståelsen heraf)
#1016 MMB 12 år siden
#1017 Batsy 12 år siden
http://angryrunner.files.wordpress.com/2011/03/c.j... Værsgo!
#1018 Kyllingebenet 12 år siden
Holy moly, der er sandelig nok at se til der! Og jeg som troede at jeg skulle tidligt i seng i dag.
#1019 Ispep 12 år siden
Det er da lidt morsomt, at du sætter din lid til, at historien gentager sig :D Måske gør den. Måske ikke. Men burde man så netop ikke have lært af fejlene, og den vej rundt, netop hylde Prometheus allerede nu? :D Jeg ser ikke noget "deler vandene" udslag i Prometheus sammenhæng. Den har fået det jeg vil betragte som en pæn modtagelse. Hverken skidt eller imponerende. Moon fik jeg eksempelvis ret fremragende kritik, til trods for den netop var mere original. Nu er det ikke alle film med skjulte motiver og dagsorden, der får hård medfart. Men muligt at Prometheus en dag vil findes på TSPDT top 1000, som du ønsker.
#1020 Ispep 12 år siden
Ikke kun dét. Den er selvfølgelig også begrænset af ham der skrev filmen :D Men det er nu engang en blockbuster med velkendte elementer. En 130 millioner studio-film. At den har indhold der grubler en smule over livets store spørgsmål, gør ikke filmen til andet end spøjst underholdende historie, som kan nydes på overfladen, hvis man ønsker. Meget af symbolik, billedsprog, metafor og lign, kan jeg også finde i Raiders of The lost Ark, hvis jeg ønsker at gå den vej.