Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#1021 MMB 12 år siden
Selvom jeg bestemt ikke er sikker på, at Prometheus bliver bedre modtaget om nogle år, og egentlig er jeg også ligeglad, så syne jeg, det er noget mærkeligt noget at konkludere, at fordi filmen ikke deler vandene som fx 2001, så er det ikke muligt, at den skulle blive bedre modtaget senere hen. Som tidligere nævnt, så tror jeg, at Prometheus har fået en del ros, fordi filmen virker på det umiddelbare plan, hvilket alene har givet den en pæn modtagelse fra nogle folk.
Igen, jeg kan ikke se, hvorfor det ene skulle stå i vejen for det andet. Ret uenig. :)
#1022 Hr. Nielsen 12 år siden
#1023 Ispep 12 år siden
Nu er det Bruce der hiver nogle eksempler på sci-fi, som havde hård medfart i starten. Jeg mener ikke Prometheus har haft hård medfart. Men ganske pæn. Om anmeldelserne kan bliver endnu bedre med tiden, kan vi jo kun gisne om. Jeg tror det nu ikke, men jeg vil da bøje mig i støvet, hvis filmen kommer på tspdt listen om nogle år :D
#1024 Richard Burton 12 år siden
Men det er jo ingen fejl og hvem skulle lære, når der hele tiden kommer nyt publikum til? Det eneste historien viser er, at den gentager sig. Der vil altid være film, som ikke lige lader sig forstå ved 1. gennemsyn og som hurtigt dømmes "ude" pga. "pålydende". Film som udfordrer og som netop har symbolik, ikke mindst i sci-fi genren, bliver altid bedømt anderledes på bagkant. Der kommer jo nyt publikum til og dem som er 20-30 idag så ikke 2001, Alien og Blade Runner ved premieren og har først gjort sig bekendt med disse sidenhen, hvor de allerede var bedømt klassikere. Da de kom frem blev de udskældt. At de allerede er klassikere gør, at folk ofte giver dem de ekstra forsøg, som er nødvendige for at kunne sætte pris på dem.
Jeg ved efterhånden godt, at du mener, der ikke er noget der "deler vandene". Og du ved godt nu, at jeg mener det modsatte. Debatterne rundt omkring og anmeldelsernes ord, uanset om filmen har fået 7 eller deromkring i gennemsnit, viser det fint. Der er indhold, som blev diskuteret i juni og det samme indhold bliver stadig diskuteret og har heftige debatter kørende omkring religion, videnskab og evolution. At du ikke vil anerkende det, kan jeg søreme ikke gøre noget ved.
Som De Laurizika siger:
De Lauzirika: “I went to see The Avengers, and I came out of it thinking, ‘Wow, that was a fun movie. That was great, very enjoyable. Now, where are we getting dinner? Where did you park? And that was it. We maybe had five minutes of discussion about The Avengers."
"With Prometheus, we’re still arguing about it months later. And that’s what I love about this film: love it or hate it, there’s stuff to talk about in this film. There’s stuff to debate, and that’s what makes it a compelling experience.”
Jeg er ret ligeglad med om Prometheus kommer ind på TSPDT, men det vil glæde mig rigtig meget, hvis Prometheus en dag er generelt anerkendt som et vigtigt sci-fi værk og som mange har stor glæde ved at se.
#1025 Ispep 12 år siden
Det kommer :D Jeg kan jo allerede spørge dig, hvad du tror pisken betyder i overført betydning? :D
#1026 Ispep 12 år siden
Det har jeg nu ikke påstået. Men jeg synes du mistolker udtrykket, og du således har tilpasset det ift. Prometheus, fordi du en dag tror "tingene vender" til det endnu bedre. Hvis du tager de nøgletal jeg har fremhævet tidligere i debatten, så vil du opdage, at tallene faktisk er ret entydige omkrings filmens modtagelse. Hvis jeg skal tage udtrykket, som du tager det, så burde Inception vel også "dele vandene"? Den har også skabt store debatter om diverse ting, handlingstråde m.m. som har delt folk. Kan man ikke altid finde den slags, og i så fald deler alle filmene squ vandene. At du har luret de "gennemgående" meninger for og imod filmen i diverse tråde, kan ganske enkelt siges om de fleste film, med en smule tematisk indhold i.
#1027 Hr. Nielsen 12 år siden
Hele Flemmings bortforklaring på, hvorfor bessefar ikke bare kunne have lavet en ekspedition med det formål han ville, købte jeg ikke første gang og efter gensyn, er det mig en endnu dårligere undskyldning, der blot giver mig irritationsspørgsmål. Hele tematikken flyder tykt som sirup fra starten, med svag og firkantet dialog. Jeg kan kun tænke, at når der skrives til dig Ispep, at du ikke vil anerkende det faktum at filmen har delt vande, at søger man i månedsvis på nettet, for at blive bekræftet i det man selv gerne ser, så er chancen for at man finder netop det også til stede og det er den eneste forklaring jeg logisk kan sætte på, at Flemming som ivrig debattør tillægger den så meget betydning at det mere end grænser til 'Something'(sagt med et smil:) Jeg ser da heller ikke mange andre her på Filmz, der kommer helt så højt op i luftlagene omrkign filmen, uanset hvor godt de synes om den. Men spændende har det da været og altid fedt når nogen gider ofre sig og går 'full in'. At det så muligvis har ødelagt filmen lidt for mig, er pisseærgeligt:-/
Men det er da muligt, at Flemming har eller får ret en dag i at anmelderne bare ikke har været deres opgave voksen med denne film. Jeg må bare sige, at det tvivler jeg stækrt på. Så er det da fint at Flemming kan trække en kommentar frem som Laurizika har sagt. Jeg har set mange kommentarer fra begavede og dygtige folk der bekræfter mig i min tro.
#1028 Richard Burton 12 år siden
Du kan ikke bruge "tal" til noget. Bagved et gennemsnit på Rottentomatoes og Metacritic ligger der argumenter for hver enkelt karakter og hvis man gider dykke ned i denne argumentation og kigger med i de debatter, som disse anmeldelser afstedkommer, så kan man hurtigt konkludere, at Prometheus har skabt og stadig skaber, stor debat omkring de temaer, som er i spil.
Kigger man med på argumentationen fra brugerne, så er det ikke, ihhh det var en god lille film, til et syv tal, som dominerer, men oftere langt mere polariserende meninger. Hvis man kigger på Total Films nye anmeldelse på 4/5, så vil man, når man læser argumenterne heri, nærmere tro, at anmelderen vil ramme 1/5 eller 2/5, fordi der er uforholdsmæssig stor fokus på de negative elementer.
Det er ikke for sjovt, at en mand som De Laurizika udtaler, at Prometheus stadig bliver debatteret heftigt. Det er ikke et tilfælde, at Vatikanet, videnskabsmænd, religiøse, ateister, kreationister og evolutionister, stadig er igang med diskussionerne omkring Prometheus' temaer og ofte beskylder filmen for at være på "den side", som "den side" anklager filmen for ikke at "være på". Det er i din grad, "at dele vandene". Du må gerne fortsætte med at tro, at et gennemsnitstal udtrykker, at der er "ro på" og filmen har afstedkommet en ganske ens "reception". I det pulserende liv, er fakta noget andet.
Jamen det er da et faktum, at Inception så sandelig afstedkom en masse debatter om sit indhold, hvorvidt Nolans handlingstråde og spilleregler for sit optegnede univers, hang sammen eller ej og at et tal som 74 på Metacritic på ingen måde udtrykker, om denne film optog folks sind eller ej. Du kan finde en anden film på 74, hvor filmen var glemt lige efter rulleteksterne og folk skulle hjem og æde.
Men der findes jo altså ikke en 1-1 relation mellem film, som inciterer til debat, eller eftertænksomhed, hvorvidt det er de samme parametre, som er i spil.
Hvor Inception bliver forklaret verbalt til hudløshed Nolan, så vælger Scott faktisk den stik modsatte tilgang og siger
I would rather have people fighting about it and not know, than spell it out
og DET er jo netop sagens kerne. Det er jo det, som filmen har tilfælles med en film som 2001, at vi ikke får forklaret præmisserne, men selv må finde frem til en sammenhæng, ud fra den visuelle information som Scott vælger at give os, tillige med dialog etc. Og der er det så, at dette iscenesætter en meget heftig debat om motiver, om videnskab, om religion, om evolution etc. som intet har at gøre med, om verbalt forklarede spilleregler hænger sammen, som man nu visuelt portrætterer det. Det er en diametral modsat instruktørmæssig vinkel.
#1029 Batsy 12 år siden
#1030 Hr. Nielsen 12 år siden
Ja, det er da sine stder rigtigt, men for pokker hvor er den klodset andre steder og hvor den lugter af dovent filmarbejde (eller at Scott er pensionsmoden måske, selv om jeg lige så meget vil tiltro manus-forfatterne ikke helt at evne det de gerne ville opnå her).
I øvrigt forstår jeg ikke at du konstant snakker om, at som mainstreamfilm er den mislykket. Det er sgu da bedøvende ligegyldigt om det er som mainstram, kunsfilm, provokationsfilm eller hvad. Hvis noget er skidt, så er det skidt, uanset hvordan og når personer og historie ikke fungerer optimalt, så fungerer det ikke. Hvis disse ting ikke fungerer i en langt smallere film, så fungerer det ikke.....
Nuvel, af de indrømmet få filmsider jeg besøger, der er det også kun her at Prometheus har afstedkommet så lange debatter og de er motiveret af en og samme person stort set:-D Forsat god dag!