Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1031 Richard Burton 12 år siden

Hele Flemmings bortforklaring på, hvorfor bessefar ikke bare kunne have lavet en ekspedition med det formål han ville, købte jeg ikke første gang og efter gensyn, er det mig en endnu dårligere undskyldning, der blot giver mig irritationsspørgsmål.

Jeg behøver som sagt ikke at bortforklare noget. Hele den udredning jeg lagde frem om dette forhold i går, er en helt igennem fuldgyldig forklaring, på ingen måde særlig ulogisk og med en medfølgende argumentation, som på ingen måde er svag for dens eksekvering. Det er en udredning du ikke køber og det er fint, ligesom jeg finder din forklaring for, at ekspeditionen skulle være lagt frem for offentligheden, slet ikke giver mening. I det mindste deler det aspekt i filmen så vandene :)

Hele tematikken flyder tykt som sirup fra starten, med svag og firkantet dialog. Jeg kan kun tænke, at når der skrives til dig Ispep, at du ikke vil anerkende det faktum at filmen har delt vande, at søger man i månedsvis på nettet, for at blive bekræftet i det man selv gerne ser, så er chancen for at man finder netop det også til stede og det er den eneste forklaring jeg logisk kan sætte på, at Flemming som ivrig debattør tillægger den så meget betydning at det mere end grænser til 'Something'(sagt med et smil:)

Til gengæld har du din bortforklaring her, som skal hvad? Retfærdiggøre, ikke kun præmissen for mit engagement i filmen, men også, at jeg nærmest må være uselvstændigt tænkende, eftersom jeg ikke er interesseret i mene det jeg logisk må mene, hvis jeg nu lige var rationel iht. jeres opfattelse :) Hvis det er lettere at sluge min argumentation for Prometheus' kvaliteter i dette lys, så må I skam meget gerne anvende disse spekulationer om mine motiver :)

Men det er da muligt, at Flemming har eller får ret en dag i at anmelderne bare ikke har været deres opgave voksen med denne film. Jeg må bare sige, at det tvivler jeg stækrt på. Så er det da fint at Flemming kan trække en kommentar frem som Laurizika har sagt. Jeg har set mange kommentarer fra begavede og dygtige folk der bekræfter mig i min tro.

Uden tvivl. Det er jo netop det filmhistorien viser og som jeg har snakket om, at sci-fi film med store temaer og kontroversiel indhold, sjældent anerkendes ved første syn. Og hvorfor et stort anmelderkorps med Pauline Kael i front, fandt 2001 A Space Odyssey enormt kedelig, dårligt spillet etc. Om jeg får ret eller ej, skal jeg ikke sige, men jeg er ihvertfald sikker på, at det sidste punktum angående Prometheus' eftermæle på ingen måde er skrevet endnu :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#1032 Richard Burton 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1030) skrev:
Og derfor er Jurassic Park verdens mest kontroversille film, for den afsted kom 100 gange så mange debatter, både religiøse og etiske med mere, som kom helt op og vende på et plan, så selv normalt dødelige, uden at skulle søge, stødte på det og måtte forholde sig til det.

Der er en afgørende krølle her, for ingen af disse debatter om tematik, tog afsæt i, om publikum havde forstået filmen i instruktørens kontekst og mht. filmens evolutionsmæssige kommentar, så satte denne ikke spørgsmålstegn ved evolutionen og de eneste som potentielt kunne krænkes herom, var kreationister og religiøst troende, som mente jorden var 6000 år gammel. Filmen som sådan var ganske letforståelig på ethvert plan og der var på ingen måde et lag af symbolik i spil, som kunne variere publikums udbytte af filmen.

Vatikanet roser elller brokker sig altså over utallige film, det er der intet nyt i. Bibelbælte-kristne, det samme, så intet nyt i det osv osv. Det du er stødt på, støder man på stort set med samtlige film, der blot tilnærmelsesvis har religiøst indhold. At Prometheus kradser en anelse mere i overfladen disse steder, end den gennemsnitlige Blockbukser, gør den i min bog ikke til det store emne du gør den til. At du ser det du vil se, er fair nok, skal jeg ikke tage fra dig.

Jamen det sætter jeg pris på :)

I øvrigt forstår jeg ikke at du konstant snakker om, at som mainstreamfilm er den mislykket. Det er sgu da bedøvende ligegyldigt om det er som mainstram, kunsfilm, provokationsfilm eller hvad. Hvis noget er skidt, så er det skidt, uanset hvordan og når personer og historie ikke fungerer optimalt, så fungerer det ikke. Hvis disse ting ikke fungerer i en langt smallere film, så fungerer det ikke.....

Det gør jeg fordi det netop blev bragt op, at filmen sagtens kan nydes for sit mainstream aspekt alene og som underholdning, uden at bekymre sig om de underliggende tematikker. Dette var jeg uenig og argumenterede for, at filmen ville være en ringe mainstreamfilm, nøjagtig som I påpeger, hvis der er for meget fravær af forståelsen af de underliggende tematikker, i og med at disse har stor indflydelse på opfattelsen af personers motiver og handlinger i det jeg vil betegne som værende nøglesekvenser. Det må er efterhånden
være 20-30 gange, at jeg i løbet af tråden, har formuleret mig sådan .... men jeg fortsætter gerne :)

Nuvel, af de indrømmet få filmsider jeg besøger, der er det også kun her at Prometheus har afstedkommet så lange debatter og de er motiveret af en og samme person stort set:-D Forsat god dag!

Af mange af de filmsider jeg besøger, der har der faneme været gang i den og der har jeg været en flue på væggen :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#1033 Hr. Nielsen 12 år siden

Ingeniosus (1031) skrev:
ligesom jeg finder din forklaring for, at ekspeditionen skulle være lagt frem for offentligheden
Det behøver jo ikke ligefrem blive lagt frem, men hvorfor hemmeligt. Der var så mange muligheder. Muligt valget giver mening, men så er det stadig meget svagt serveret ifølge min mening.

Men ellers må jeg sige med Prometheus, at her havde Less Is More været passende, nu den er genset. Havde filmen som Matrix koncentreret sig om at fortælle en god historie godt, så havde den for mig sandsynligvis fremstået mere intelligent. Nu er det lidt som med Matrix 2 og 3, i hvert fald efter at jeg har debatteret den så meget, at den nærmest prøver for hårdt, skal jeg tage Flemmings mest seriøse ord for bare lidt for gode varer, men som den failer.

Ingeniosus (1032) skrev:
Filmen som sådan var ganske letforståelig på ethvert plan og der var på ingen måde et lag af symbolik i spil, som kunne variere publikums udbytte af filmen.
Til gengæld var den mere vellykket;)

Ingeniosus (1031) skrev:
Til gengæld har du din bortforklaring her, som skal hvad?
Jamen går det ikke begge veje.....Så jeg kunne jo skrive det samme svar til dig tænker jeg:)

Ingeniosus (1031) skrev:
Uden tvivl. Det er jo netop det filmhistorien viser og som jeg har snakket om, at sci-fi film med store temaer og kontroversiel indhold, sjældent anerkendes ved første syn. Og hvorfor et stort anmelderkorps med Pauline Kael i front, fandt 2001 A Space Odyssey enormt kedelig, dårligt spillet etc. Om jeg får ret eller ej, skal jeg ikke sige, men jeg er ihvertfald sikker på, at det sidste punktum angående Prometheus' eftermæle på ingen måde er skrevet endnu :)
Whatever:)

Ingeniosus (1032) skrev:
men jeg fortsætter gerne :)
Du er en gentagelsens mester, no doubt:-P So keep it coming....and coming...and coming.......Hvis en film ikke fungerer, så hvad gør den så.........ja...så fungerer den måske...ikke.....Idiotisk svage replikker og tynde karakterer, bliver ikke med et magiske (selv om jeg erkender at det kan løfte lidt og at forståelse naturligvis kan åbne op for en film og gøre den bedre og god. Prometheus er dog ikke i den vægtklasse må jeg erkende! Den ville sikkert gerne være det......Men ja øv).

Ingeniosus (1032) skrev:
Af mange af de filmsider jeg besøger, der har der faneme været gang i den og der har jeg været en flue på væggen :)
Som sagt bliver man ofte bekræftet i det man gerne vil, når man søger det. Og jo, det gælder også min vej (det kan jeg nemlig modsat dig måske (?) godt erkende;)...Ofte siges det at sandheden findes et sted i midten, så det gør den måske også her..............
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#1034 Hr. Nielsen 12 år siden

Hey, skal vi gå efter de 2000? Så giver du også flødekager, kaffe og rom!!!!!!!!!!!!!!
Gravatar

#1035 Ispep 12 år siden

Hvis "tal" er overflødige, jamen så kan enhver film i teorien dele vandene, kigger man blot bagved en hver anmeldelse. Der vil altid være folk for og imod. Enige og uenige om en films kvaliteter. Jeg har ingen planer om at søge til bunds i samtlige anmeldelser udarbejdet til filmen, for at finde "gennemgående" enigheder/uenigheder. Jeg kan forholde mig til tallene, som jeg synes giver et meget godt billede på, hvad man generelt synes om Prometheus. Havde de danske anmeldelser været helt vildt svingende, og udgivet lige fra 1 til 6 stjerner, eller lign, så ville jeg indrømme, at filmen nok blev betragtet så forskelligt, netop fordi den har så markant anderledes indtryk på folk. Lidt som en Trier/Lynch film godt kan have sådan en modtagelse.

Selv det, at Scott ikke direkte besvarer alle spørgsmål (venter nok til efterfølgerne - smart nok måske?) så er den film stadig ikke mere begavet for mig at se, for eksekveringen af dette er middelmådigt. Valhalla Rising besvarer intet som helst. Hovedrollen siger ikke ET ord. Man skal selv tygge en sammenhæng. God? Genial? Tja.. i den kan jeg i det mindste se, at der er forsøgt at lave en kunstfilm. Muligt at Inception overforklarer visse dele, Nolan har sikkert følt sig nødsaget med budgettet, men det er ifølge mig stadig en mere vellykket film.
Gravatar

#1036 Ispep 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1034) skrev:
2000

2013.. Så overgår vi Emmerichs 2012 :D
Gravatar

#1037 Hr. Nielsen 12 år siden

Ispep (1035) skrev:
jamen så kan enhver film i teorien dele vandene
Det kan enhver film jo også...i teorien:) Tal er en retningssnor for om en film generelt anses som dårlig, middel eller god. Der kan dog være en verden til forskel på hvorfor og det er det, som jeg tror Flemming mener. Det synes jeg så ikke der er, af de anmeldelser jeg har læst. De har været ret enslydende synes jeg. Selvsagt kan jeg finde ekstremer og store udsving, som med så mange andre film. Men skulle jeg lave en generalisering, så synes jeg kritik/ros har været en en rimelig konstant størrelse, som på den front i hvert fald ikke har delt noget som helst! Skulle jeg ud fra det mene at filmen havde delt i hvert fald anmeldere, så ville jeg skulle sige det om teoretisk 80% af samtlige film (og det ville være at misbruge og udvande ordlyden 'dele vande':)
Gravatar

#1038 Ispep 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1033) skrev:
Less Is More været passende, nu den er genset. Havde filmen som Matrix koncentreret sig om at fortælle en god historie godt, så havde den for mig sandsynligvis fremstået mere intelligent. Nu er det lidt som med Matrix 2 og 3, i hvert fald efter at jeg har debatteret den så meget, at den nærmest prøver for hårdt, skal jeg tage Flemmings mest seriøse ord for bare lidt for gode varer, men som den failer.

Helt enig.. Man kogte endnu mere suppe på Matrix 2 og 3 og prøvede så hårdt og inderligt at være begavet ved at proppe den ene filosofiske og religiøse tanke ned i halsen på en med symbolik, hvor man måske godt kan værdsætte deres forsøg og ambition, men filmene faldt fuldstændig til jorden og gjorde mere skade end gavn på den ellers perfekt-udførte etter. Der var jo de vildeste debatter om 2'eren (hey, jeg kunne lide den første gang :D) hvor folk fik det ene og andet ud af den, af både religiøse og filosofiske overvejelser, og se hvad historien betød for del 2 og 3?
Gravatar

#1039 Hr. Nielsen 12 år siden

Ispep (1038) skrev:
Der var jo de vildeste debatter om 2'eren (hey, jeg kunne lide den første gang :D) hvor folk fik det ene og andet ud af den, af både religiøse og filosofiske overvejelser, og se hvad historien betød for del 2 og 3?
Ja det husker jeg mere end godt er. Kæft jeg fik tæsk (ikke af dig) for 'kun' at give den 5 stjerner (dengang...den får mindre i dag) og kritisere nogle af disse 'dybere' aspekter dengang....Men jeg fik ret og det får jeg igen, det vil jeg godt vædde med (men ikke med dig, for du er jo enig;). Men hvad folk ikke tillagde dem, det er vildt. I dag synes mange (med filminteresse) vist bare de kunne undværes fornemmer jeg.
Gravatar

#1040 Ispep 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1037) skrev:
Der kan dog være en verden til forskel på hvorfor og det

Ja absolut. Der kan være forskel på hvorfor. Men tallene kan også tale et sprog, hvis en film varierer fra 1 til 6 stjerner. Det behøver man næsten ikke engang læse anmeldelsen for :D Men nu har jeg også læst en del anmeldelser til Prometheus, og forholder mig ikke kun til tallene, men stadigvæk, synes jeg dens liv har været, ja ret entydigt, og ikke med store udsving.

Skriv ny kommentar: