Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1051 Hr. Nielsen 12 år siden

Ingeniosus (1041) skrev:
Jeg bliver overbevist om andet med gode argumenter.
Jeg må le, ha ha ha:-D Gu gør du ej, for så havde du været det;)

Ingeniosus (1041) skrev:
Derudover er mine bekræftelser altid afstedkommet af erfaring og gode argumenter. I tilfældet Prometheus gjorde jeg mig først mine egne erfaringer og derefter læste jeg om andres, hvorefter jeg retter ind, efter argumenter, som for giver mening for mig
Tænk, sådan har jeg det sgu også...How about that:-D

Ingeniosus (1041) skrev:
Hvis forståelsen af tematikken er underordnet og man ikke har den for at forklare nøglesekvenser, handlinger og motiver, så er eksekveringen middelmådig.
Sjovt, sådan har jeg det alligevel og på trods af og nu med begge dele, at det er middelmådigt:P

Ispep (1042) skrev:
men sådanne film kan nemt falde til jorden og snuble over egne ben, hvis man ikke finder ind til kernen og kender sine begrænsninger.
Præcis!

Ingeniosus (1048) skrev:
Og jeg er nu engang ret tålmodig til at skrive ord og jeg gentager gerne, hvis nogle ikke har forstået, hvad jeg sagde første gang ... og anden .... :)
Uhh, du er sådan et stort menneske:-D (hey jeg driller, for du popper jo også op med de samme svar, uden at du er bedt om det, hvis man blot har tilladt sig at pippe om Prometheus...Intet galt i det, misforstå mig ikke, men du behøver jo ikke få det til at lyde som pokkers martysagtigt, for det er det altså ikke;)

Ispep (1050) skrev:
Kan jo være du går fra makværk til regulært mesterværk
Hey så kan vi (Flemming og Kvik:) starte en ny +1000 tråd...I'm out then:-)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#1052 Richard Burton 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1049) skrev:
Og det fandt jeg var en dårlig forklaring, ganske enkelt!

Det skal du have lov til. Men en bortforklaring var det ikke.

Ispep (1050) skrev:
Tallene er et fint værktøj til at se, hvorvidt en film har været fiasko, middel eller god.

Nej et tal er ikke et fint værktøj til at se, hvorvidt en film har været fiasko, middel eller god. Et gennemsnitstal som repræsentant for påvisning af kvalitet, er massernes måde at overbevise dem selv på, at de må have ret. Et gennemsnitstal kan ofte bruges som første indikator på, om man skal se en film i biografen eller ej. Et gennemsnitstal er at mikse en million meninger i en blender, hælde op i en million glas og tro, det siger en hujende fis om smagen.

Det giver et overvordnet billede af en film.

Det giver en indikation om, hvorledes masserne modtog filmen, generelt. Det siger ikke en skid om filmens kvalitet. Hver eneste mening er funderet i forventninger, personlig smag og forståelse, som hver især er varierende i betydning fra person til person, fra film til film.

Ja da. Det kan være et problem. Hvis problem det er, kan diskuteres, som du siger. Jeg mener bare ikke Prometheus er tænkt som at vi som sådan skal "regne den ud", da den ligesom fortæller sig selv på overfladen og er ligeud af landevejen.

LOL!

At man måske ikke få alle svarene, kan der være flere grunde til - den ene kan være, at den bygger videre i konceptet. Det er noget helt andet, når man går ind til en Lynch film.

Hvis tænkefilm, tilfældigvis heller ikke siger dig noget ;)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#1053 Hr. Nielsen 12 år siden

Ingeniosus (1052) skrev:
Hvis tænkefilm, tilfældigvis heller ikke siger dig noget ;)
Men det gør de mig.......Mener nu også Ispik har haft nævnt en enkelt eller to Lynch han kunne lide (men husker ikke hvilken:)
Gravatar

#1054 Richard Burton 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1051) skrev:
Jeg må le, ha ha ha:-D Gu gør du ej, for så havde du været det;)

Hvis I vil begynde en ny praksis, så er jeg lutter øren :)

Tænk, sådan har jeg det sgu også...How about that:-D

Jamen du ved, jeg er stor tilhænger, at man må have sine egne meninger, uanset om jeg mener noget andet :)

Sjovt, sådan har jeg det alligevel og på trods af og nu med begge dele, at det er middelmådigt:P

Og jeg skal ikke nægte dig den oplevelse :)

Uhh, du er sådan et stort menneske:-D (hey jeg driller, for du popper jo også op med de samme svar, uden at du er bedt om det, hvis man blot har tilladt sig at pippe om Prometheus...Intet galt i det, misforstå mig ikke, men du behøver jo ikke få det til at lyde som pokkers martysagtigt, for det er det altså ikke;)

Hvis man stiller de samme spørgsmål og jeg åbenbart er den eneste på "den anden fløj" i debatten, så svarer jeg selvfølgelig. Andet ville være ubehøvlet mod spørgeren :) Ikke martyrsagtigt, men høfligt :)

Thomas E. Nielsen (1053) skrev:
Men det gør de mig.......Mener nu også Ispik har haft nævnt en enkelt eller to Lynch han kunne lide (men husker ikke hvilken:)

Bare rolig, det gør jeg ;)

Babo skrev:
Blue velvet og Wild at heart. Ellers siger han mig intet.
Gravatar

#1055 Hr. Nielsen 12 år siden

Ingeniosus (1054) skrev:
Hvis I vil begynde en ny praksis, så er jeg lutter øren :)
Hehe, good one;-P

Ingeniosus (1054) skrev:
uanset om jeg mener noget andet :)
Indimellem får jeg ellers indtrykket af, at du inderst inde faktisk tænker som en kælling (du ved, hvis jeg vil høre din mening, så skal jeg nok give dig den;)

Ingeniosus (1054) skrev:
jeg skal ikke nægte dig den oplevelse
Nej, men du ville gerne:-D

Der er langt til de 2000...., så nu må du leve med mottoet K.I.S.S. Jeg tror vi er ved at være færdige med at gentage os selv og jeg fik ret, som så ofte før (selv om jeg erkender at din retorik er mere begavet, men her tabte du debatten med et brag;-P
Gravatar

#1056 BN 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1055) skrev:
Der er langt til de 2000

Såh? Der mangler da kun 944 indlæg.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1057 Hr. Nielsen 12 år siden

BN (1056) skrev:
Der mangler da kun 944 indlæg.
Right!
Gravatar

#1058 BN 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1057) skrev:
Right!

No, not right anymore ...
Gravatar

#1059 Richard Burton 12 år siden

Ingeniosus (1054) skrev:
Indimellem får jeg ellers indtrykket af, at du inderst inde faktisk tænker som en kælling (du ved, hvis jeg vil høre din mening, så skal jeg nok give dig den;)

Whatever gave you that idea dear?!?! ;)

Jeg er sikker på, at der nok skal komme mere kød på debatten fremover og er selvfølgelig klar den 20. oktober til en ny dont :)

Men vent og se. Vi er garanteret over 1100 inden midnat :)
Gravatar

#1060 BN 12 år siden

Ingeniosus (1059) skrev:
Jeg er sikker på, at der nok skal komme mere kød på debatten fremover og er selvfølgelig klar den 20. oktober til en ny dont :)

Hvad sker der den 20. oktober?

Skriv ny kommentar: