Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#1061 Richard Burton 12 år siden
#1062 BN 12 år siden
Jeg har aldrig selv fået genset 'Promotheus'. I hukommelsen har den på den ene side stået svagt (plotmæssigt), men debatten her på filmz.dk har afgjort givet mig lyst til et gensyn.
Faktisk er jeg ret nysgerrig efter at se, i hvilken retning plottet og temaerne skal gå i den annoncerede fortsættelse.
At 'Promotheus' lancerer en fiktiv virkelighed og et fiktivt svar på menneskets oprindelse, har jeg ikke noget problem med. Det samme gør jo 'The Lord of the Rings' og andre eventyr/fantasy-film.
#1063 Hr. Nielsen 12 år siden
#1064 Richard Burton 12 år siden
Skulle du give den en chance, så vil jeg anbefale mindst et af skriverierne om den og jeg ville nok vælge denne, som giver meget god inspiration, inden næste syn :)
http://thefineartdiner.blogspot.dk/2012/06/great-b...
Så er vi to :)
Har det på samme måde. Hvis ikke man skal "lege" på film, hvor så :)
#1065 HonoDelLoce 12 år siden
#1066 Richard Burton 12 år siden
Metro
Og ja. Det skulle være sikkert, at der kommer en efterfølger. Første skridt var minimum $300 mill. i biografen og den er over $400 nu og den sælger godt på skive. Enten instruerer Ridley, eller også producerer han. Han vil ikke have, at andre udvikler historien denne gang.
#1067 JannikAnd 12 år siden
#1068 Richard Burton 12 år siden
But the most dramatic change was the removal of the xenomorph from the film. That was a shift that happened at the same time as I stepped off the film. A lot of that push came from the studio very high up; they were interested in doing something original and not one more franchise film. That really came to a head at the studio - the major push to focus on the new mythology of Prometheus and dial the Aliens as far back as we could came down from the studio.
http://www.prometheusforum.net/discussion/3547/jon...
Ud fra ekstramaterialet at bedømme, så var der vist ikke den bedste kemi, mellem team og Spaiths. Personligt er jeg glad for, at retningen "blev en anden", da jeg synes væsenet i sig selv har fået metaltræthed. Det er overeksponeret, for kendt, og er blevet mishandlet siden 1'eren. Så jeg er glad for, at det blev ... noget andet. Skulle en anden tage over, så ville jeg hellere have nogle tungere kræfter. Blot man ikke glemmer at besvare de spørgsmål man stillede :)
#1069 Ispep 12 år siden
Hvad siger så noget om filmens kvalitet? Din mening? Jeg siger bare, at sider som metacritic, som indsamler topkritikere, netop ER udtryk for kvalitet. RT er lidt mere fordelt over flere grupper.
Hvor har du det fra? Udfra, at jeg ikke er så begejstret for Lynch? Men jeg kan da lide andre film, som kan gå ind under tænkefilm, eller der på en eller anden måder leger med vores opfattelse/narrativ struktur. Memento, Prestige, Primer, Donnie Darko, Brazil, Eternal Sunshine, Paprika, 12 Monkeys m.fl. Og så er der dem midtimellem, som jeg hverken finder ringe eller prangende. Tænkefilm er også en underlig kategori. En film kan godt være krævende og arbejde med svære og modne konflikter og temaer, uden at pakkes ind i syrede univers, hvor tilskueren skal "regne den ud" og forvirres godt og grundigt.
#1070 Kyllingebenet 12 år siden
Hvis de gerne ville bibeholde mystikken, så ville det være federe hvis S og D ramlede ind i et andet skib/forskningsplanet under rejsen til Paradise, så man kun fik informationer/payoffs i små portioner.
Btw, sorry Ingeniosus at jeg ikke har fået svaret tilbage på det sidste du har skrevet, men jeg har ikke haft så meget overskud til debatten i dag. Men jeg vil gå i gang med de artikler du har linket til, netop fordi jeg synes det er spændende læsestof.