Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1101 Takfornu 12 år siden

#1095 B & N - herlig boghandel som man hurtigt kan få sit kort til at gløde i. De der "Art of XXX" - næsten uanset film er det altid spændende at se de originale tanker der er bag diverse scener i en film. Sige meget om den vision, der ligger bag - Hils BS!
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#1102 Ispep 12 år siden

BN (1100) skrev:
ud fra min egen oplevelse/opfattelse af SPR - hvad i alverden skulle jeg ellers tale ud fra? Svar udbedes.

Men du nævner i indlæg #76 et eksempel om en mulig fyr, uden interesse for historie, men kun ved at 2 verdens krig har foregået, ville få en dybere forståelse af SvP hvis han kendte mere til historien (hvilket jeg er uenig i). Så her er der altså ikke KUN tale om din personlige mening vedr. SpR, men du forsøger at være objektiv. Derfor gav jeg dig samme eksempel med Black Hawk Down. Det eneste jeg vidste var, at den byggede på sand begivenhed. Mere havde jeg ikke brug for at vide, for at fange de dybere aspekter. Muligt jeg har misforstået dig, men du kaster med alle mulige eksempler, at jeg ikke kan holde styr på dine pointer.
Gravatar

#1103 BN 12 år siden

Ispep (1102) skrev:
Men du nævner i indlæg #76 et eksempel om en mulig fyr, uden interesse for historie, men kun ved at 2 verdens krig har foregået, ville få en dybere forståelse af SvP hvis han kendte mere til historien (hvilket jeg er uenig i).

BN (1100) skrev:
sagens kerne er, at jeg ud fra (1) hvor godt jeg kender mig selv efter 46 år, og ud fra (2) en ganske god viden om hvordan menneskers sind fungerer (man påvirkes især af det, man personligt og følelsesmæssigt kan relatere til), ved jeg, at det gør en forskel, at man har et nærmere kendskab til de allieredes invasion og betydningen af denne, samt det tidsmæssige sammenfald med iværksættelsen af 'Endlösung'.

BN (1084) skrev:
Jeg ... taler om en films evne til at ramme dybere på et intellektuelt, personligt og følelsesmæssigt plan, hvilket ofte vil være tilfældet hvis man har en vis baggrundsviden eller erfaring, der modsvarer eller komplementerer det, som filmen skildrer.

Jeg siger med andre ord ikke, at en film ikke kan ramme dybt eller underholde og fænge i stor grad, UDEN at man har nogen særlig baggrundsviden. Niks, jeg siger bare, at den kan gøre det i STØRRE grad, hvis man har en vis baggrundsviden eller erfaring, der modsvarer eller komplementerer det, som filmen skildrer.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1104 Ispep 12 år siden

Jeg skal ikke kunne benægte, at større kendskab for nogen er ligmed større emotionel effekt. Men til de film du har nævnt? :D Argh, fuck nu det, BN. Slut herfra. Nu skal jeg se film :D
Gravatar

#1105 Hr. Nielsen 12 år siden

Jeg HAR mødt unge mennesker, som ikke havde det kendskab til 2. verdenskrig som BN og som filmen skræmte som ind i helvede og blev overrasket over det helvede de mødte, da de så filmen...Så det kan også gå den anden vej tænker jeg, i hvert fald med en film som Saving Ryan's Privates.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#1106 BN 12 år siden

Ispep (1104) skrev:
Nu skal jeg se film :D

Jamen, go' fornøjelse da. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1107 MMB 12 år siden

893 indlæg tilbage!
Gravatar

#1108 Richard Burton 12 år siden

#1107 Tak fordi du bumpede den. Skulle nødig gå til grunde i en dum tidsgrænse :) Der kommer sikkert nyt i den om en måneds tid :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#1109 MMB 12 år siden

Jeg kunne slet ikke lade vær! :P Tråden er jo så hyggelig. :)
Gravatar

#1110 Richard Burton 12 år siden

#1109 Må ihvertfald sige, at både bogen The Art of Prometheus og dokumentaren The Gods of Fire, indeholder kanon information, som giver gode og enkle forklaringer på flere forhold. Ser frem til at høre de to kommentarspor, som også efter sigende skulle være fyldt med god info.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!

Skriv ny kommentar: