Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 PederLyager 11 år siden

Må sige, at jeg faktisk er noget overrasket over denne anmeldelse og de følgende brugerkommentarer. Men hver sin smag :P
Jeg synes, det var en forholdsvis middelmådig film - forstået på den måde at den gør mange ting SINDSSYGT godt men samtidig også mange ting SINDSSYGT dårligt. Det er efter min mening en film, som virkelig kunne have nydt godt af, at dets forfattere havde sat sig ned og virkelig kigget kritisk på deres materiale og så dræbt en stor del af deres darlings. For jeg synes i sidste ende, at filmen virker alt alt for ufokuseret, da den simpelthen vil så meget, at det ville være umuligt at forløse i én film = resulterende i en for mig i sidste ende utilfredsstillende filmisk oplevelse, idet der mangler svar på essensielle plotelementer, når rulleteksterne ruller.
Film-elsker
Gravatar

#22 Babo84 11 år siden

Fuck, go'morgen dk anmelderne giver 3 og 2 ud af 6.

http://go.tv2.dk/morgentv/
Gravatar

#23 Collateral 11 år siden

Er godt nok tit uenig med Casper Christensen... men ham og hans kompagnon er sgu meget underholdende i Filmnørdens Hjørne podcasten.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#24 PederLyager 11 år siden

2-3 er faktisk ret repræsentativt for mig og de andre 6, jeg var inde og se den med (vi gav stjerner bagefter :P ) ... Selv var jeg i den gode ende med 3,5 :)
Film-elsker
Gravatar

#25 Babo84 11 år siden

#23

Kan ikke helt afgøre hvor tit eller utit jeg er enig med ham :) Men de rammer perfekt de kritikpunkter og hvad jeg selv synes om filmen. Jeg kan stadig ikke ryste skuffelsen af mig.
Gravatar

#26 Collateral 11 år siden

Babo84 (25) skrev:
#23

Kan ikke helt afgøre hvor tit eller utit jeg er enig med ham :) Men de rammer perfekt de kritikpunkter og hvad jeg selv synes om filmen. Jeg kan stadig ikke ryste skuffelsen af mig.


De hadede f.eks. både "The American" og "Inception", som jeg begge synes rigtig godt om :) Men jeg kunne nu rigtig godt lide "Prometheus". Glæder mig faktisk til at gense den på blu-ray på et tidspunkt.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#27 Babo84 11 år siden

#26

Ann Lind gav Inception 5. Ved ikke hvad Casper gav den. Men uanset hvad, synes jeg han er morsom hehe.
Gravatar

#28 loki 11 år siden

Jamen det bliver da spændende at se den i morgen - nu er forventningerne da sat alvorligt i bund heh.
www.peakoil.dk
Gravatar

#29 Collateral 11 år siden

Babo84 (27) skrev:
#26

Ann Lind gav Inception 5. Ved ikke hvad Casper gav den. Men uanset hvad, synes jeg han er morsom hehe.


Ann Lind har keine credit som kritiker hos mig. Snakkede om Casper og hans kammerat Jesper (jeg tror Lauersen?) fra Filmnørdens Hjørne podcasten.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#30 skittlez 11 år siden

Ann Lind er ikke en anmelder (som jeg kan lide). Jeg mindes sjældent at jeg har været enig med hende, og synes at hun ofte finder nogle underlige kritikpunkter, der ikke giver mening at kritisere på i den pågældende film.
http://www.facebook.com/DampMusik

Skriv ny kommentar: