Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#1191 Ispep 12 år siden
Jeg formoder stærkt, at denne sang vil spilles når vi runder 2001 indlæg.
#1192 Hr. Nielsen 12 år siden
Det er ligeledes et gammelt russisk (kommunistisk) trick, at stille andre dårligere, for at bilde folket ind, at det de har (altså her ser og det er så Prometheus) er godt;)
#1193 Ericmase 12 år siden
Det er en deal!
#1194 Richard Burton 12 år siden
Lad mig i den forbindelse nøjes med at henvise til tidligere tråde om Inception og andre, hvori action er blevet debatteret, hvor jeg flere gange har argumenteret for filmens elendigt koreograferede action. For Nolans verbale munddiarré ifbm. at beskrive præmisserne for hele begrebsapparatet i de første 45 minutter og for filmens åbne tematik, hvor Nolan er meget påpasselig med ikke at lade de åbne muligheder for fortolkning, snævre ind.
Ser ingen grund til at gentage mig på disse områder omkring en film, som siger mig så uendelig lidt. Men jeg vil gerne sammenligne dens instruktørmæssigt diametralt anderledes effektuerede valg.
Det morer mig til stadighed, at du mener filmen giver sig selv, når man tænker over, hvor mange måneder det tog dig, at dechiffrere filmens mest indlysende præmis, som var fuldkommen essentiel for den videre forståelse. Tillad mig derfor at være mere end skeptisk over dette udsagn, end om der landede UFO'er i Roswell. Og apropos smag, så hvis god smag er lig med din, så er jeg uendelig lykkelig over, at jeg ifølge dig har dårlig smag. Større cadeau gives ikke :)
Nej men som sagt, så er det den absolut letteste måde at sammenligne med en film, som netop på sammenlignelige områder, fejler.
Jeg tror nu de eneste, som fokuserer på antal indlæg, efterhånden er alle andre end jeg :) Jeg er ret ligeglad med antal indlæg, og jeg ved ikke lige, hvorfor det blev så morsomt, at skrive indlæg med et ord. En slags retfærdiggørelse for, at trådens længde kunne forklares med ligegyldigheder? Hvilket jeg mener tråden for længst havde vist ganske godt, ikke var tilfældet. Jeg svarer og debatterer meget gerne på indhold, hvilken man vil kunne forsikre sig om, ved at bladre tilbage i tråden og faktisk se, at ganske meget indhold er blevet debatteret seriøst. Og jeg deltager også gerne i morsomhederne på filmens bekostning :)
Eller også er der faktisk sammenlignelige elementer, men instruktørmæssigt vidt forskellige eksekveringsmæssige valg af disse, som gør, at det giver mening at sammenligne filmene imellem. En verbal forklaring udover det sædvanlige i den ene for at publikum ikke mister tråden, modsat en langt mere visuel og ikke forklarende struktur i den anden.
Det skal jeg ikke udtale mig om. Kommunisme, det er jo dit gebet ;)
#1195 Hr. Nielsen 12 år siden
Hehe, naaa helt så radikal har jeg nu aldrig været. Fanatisme lader jeg andre om;)
#1196 Richard Burton 12 år siden
Ok, dårligt eksempel så ;)
Apropos fanatisme, så har jeg desværre set denne bevæge sig ind på liberalismens domæne den sidste uge, med anbefalinger om sex mellem forældre og deres børn over den kriminelle lavalder, burde være frivilligt. Fuldkommen forrykt.
#1197 Hr. Nielsen 12 år siden
#1198 Ispep 12 år siden
Men stadig mere vellykket end Prometheus, uanset filmenes tilgang og udførsel. Vil jeg mene!
Jeg tror dog de færreste på nuværende tidspunkt forbinder Prometheus med god smag :D Måske får du ret om deder 20 år, hvem ved :D Desuden undervurder du kraftigt min smag, men okay. Jeg lever fint med det hele i min egen lille verden. Har ikke så travlt med at imponere nogen :D
Du er jo mesteren i at overdrive. Det tog ikke måneder, men blot et gensyn. Jeg fik umiddelbart tolket scenen anderledes, men det ændrer for mig ikke et komma ved helhedsindtrykket. Jeg synes filmen er ret ligetil, og man behøver ikke, som du, få vendt enhver symbolsk betegnelse, så man stiller filmen i bedre og dybere lys. Hvis jeg vil, kan jeg få meget ud af hvilken som helst film, men det tror jeg ofte bare ødelægger det for mig.
#1199 Richard Burton 12 år siden
Ja det mest enige vi bliver om den sag er nok om uenigheden. Nolan slår fast med 7 tommersøm, hvorledes han ikke formår at effektuere involverende action. Ikke kun pga. instruktørmæssige mangler, som giver sig udslag i inferiør klipning, men fordi der dramatisk ikke figurerer nogen antagonist at spejle sig i. Og så er han jo subtil med sin forklaring, som en IT bog om Notepad skrevet med 72pt font. Vil jeg mene!
Ja historien har det med at gentage sig, når der er tale om sci-fi, som ikke lige her og nu, lader sig dechiffrere på sit udseende alene og hvor det kræver en smule indsats, for at få det fulde potentiale til at udfolde sig :)
Fint :)
Og meget at denne symbolik og tematik kan man jo ved selvsyn forsikre sig om, er en integreret del af Prometheus og manuskriptforfatterens og instruktørens vision. Det kræver blot en indsats ned i forhåndenværende offentliggjort materiale. Om disse så måtte interesserer dig eller ej, er noget helt andet. Men jeg tager hatten af for dig, hvis du mener filmen er "ret ligetil". Det er nok derfor, jeg er mere end skeptisk overfor dine udtalelser og ikke rigtig tager dem alvorligt :)
#1200 Ispep 12 år siden
Ja, men selv når han tyer til dette, så er Inception bedre :D Det fortæller lidt om hvor svag Prometheus er :D
Eller ikke :D
Jeg er interesseret i rigtig mange ting. Men det må engang komme an på om given film formidler det godt nok.
Jeg havde skam ikke forventet andet. Men du bliver da ellers ved med at kommentere og forsvare filmen til hudløshed, at du mere fremstår som en skør fanatiker, og dét er jeg vist ikke alene om at synes. At du anser Prometheus som den store videnskab, får jeg næsten lidt ondt af dig, men også kun næsten. At du vitterligt får en masser lort ud af LindelOFF's manus, er jo en bedrift i sig selv. Her kan man snakke om useriøsitet.