Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#1201 Richard Burton 12 år siden
Det fortæller mig lidt mere om nødvendigheden af en synstest :)
Ja det får vi helt sikkert at se :)
Sjovt som der er præferencer for, at man gerne enten må kritisere eller forsvare en film til hudløshed, blot man har den rigtige holdning, men hvis man er opposition er man fanatiker. Jeg vil sådan set skide højt og flot på, om du eller andre mener jeg er fanatiker i denne henseende, men sjovt nok har du og andre som IKKE kan lide filmen, brugt enormt meget tid på at promovere dette, mens min fanatisme udspringer af min positive opfattelse af filmen. Hvem som er hvad, kan man jo så spørge sig selv om :)
Du er så spejlblank, at havde du været en kommune, havde man overvejet at bygge en skøjtebane ovenpå dig.
#1202 BN 12 år siden
Huh? Det kan da ikke gøres mere elegant!
'Inception' præsenterer sit (drømme)univers med alle dets spilleregler el. præmisser LØBENDE. Her er ikke noget med, at vi skal vente, til vi har fået en forklaring, før dramaet sætter i gang. Nej, vi kastes direkte ind i handlingen med Cobb og hans assistenter der forsøger at stjæle fra Saito, og selve kerneplottet med Cobb/Mal og Cobbs vanskelige situation og personlige dæmoner begynder også meget tidligt, nemlig samtidig med forberedelsen til inception-kuppet.
Denne smidige måde at præsentere et science-fiction-agtigt plot og dets spilleregler på, ses også i f.eks. 'The Terminator', hvor vi ligeledes kastes direkte ind i dramaet og får spillereglerne serveret undervejs i form af Kyle Reeses forklaringer og hans svar på Sarah Connors spørgsmål.
#1203 Richard Burton 12 år siden
Troede jeg på det, havde jeg kastet mig over at lave pølser på lammetarme for et par årtier siden og forkastet film som kunstart forlængst.
Indsyltet i så markant en verbal munddiarré, at det transformeret til riverdance, ville reducere en Michael Flatley præstation til en slowmotion sekvens i Ironside.
45 minutters introducerende mundævl, som får en ekstatisk Claus Borre i sæsonens sidste formel 1 løb, til at minde om mimikeren Marcel Marceau.
#1204 Ispep 12 år siden
Tror det er det sidste fra mig til dig..
Du er hermed ignoreret, idiot.
#1205 Richard Burton 12 år siden
Du ligger som du har redt .... nar!
#1206 Ispep 12 år siden
Nu har jeg set filmen mange gange (finder den jo underholdende) men eftersom flere har nævnt det, altså det med forklaringerne, måtte jeg rette mit fokus på dette, og må sande, at den er go' nok. F.eks den scene i Paris, hvor Cobb bogstaveligt talt tegner og fortæller overfor Adriande, er en stor exposition. Hele missionen med at trænge ind i Fishers hoved, forklares på en opslagstavle, hvor Cobb er læreren. Jeg ved godt de skal planlægge opgaven, men de kunne jo bare hoppe direkte ind i den og få os til at tro, de ved hvad de gør. Ellen Pager laver praktisk talt ikke andet end stille hv-spørgsmål. Se nøje efter.
#1207 Ispep 12 år siden
De fylder meget lidt. Desuden virker Sarah Conner også mere en naturlig del af det, da hun ikke tror på denne galing hun møder og hans historie. Sådan tror jeg alle ville reagere. Ellen Page virker derimod som en klar publikum-fortæller. En slags voice-over-stil-de-rigtige-spørgsmål.
#1208 BN 12 år siden
Værsgo! 1 stk. forsoningstale til de herrer:
#1209 Ispep 12 år siden
Livet er for kort :D Der er andre jeg hellere vil bruge tiden på.
#1210 Richard Burton 12 år siden
Promises, promises.