Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1211 Hr. Nielsen 12 år siden

Så drenge, kan i så tale pænt til hinanden....ingen grund til at blive så oprigtige svinske og personlige. Det er film og film elsker vi alle!!!! Vi kan drille, provokere osv, men ingen grund til at være sådan mod hinanden synes jeg. Det bliver altså for kedeligt, dumt og primitivt. Ja ja, gammelfar her er ikke glad, når han ser den slags:-/
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#1212 BN 12 år siden

Ispep (1206) skrev:
Nu har jeg set filmen mange gange (finder den jo underholdende) men eftersom flere har nævnt det, altså det med forklaringerne, måtte jeg rette mit fokus på dette, og må sande, at den er go' nok.

Det er skam helt okay. Jeg for mit vedkommende synes bare IKKE, at den er "go' nok".

Ispep (1206) skrev:
F.eks den scene i Paris, hvor Cobb bogstaveligt talt tegner og fortæller overfor Adriande, er en stor exposition. Hele missionen med at trænge ind i Fishers hoved, forklares på en opslagstavle, hvor Cobb er læreren. Jeg ved godt de skal planlægge opgaven, men de kunne jo bare hoppe direkte ind i den og få os til at tro, de ved hvad de gør. Ellen Pager laver praktisk talt ikke andet end stille hv-spårgsmål. Se nøje efter.

Jeg behøver ikke "se nøje efter". Du genfortæller jo bare en lille del af plottet, og plottet står jo ikke til diskussion - plottet er som det er.

Nej, jeg taler om, hvordan det rent praktisk VIRKER. Og når nogen (i det her tilfælde "Richard Burton") kalder det "45 minutters introducerende mundævl", giver de jo indtryk af, at de første 45 minutter bare er ren snak-snak-snak, og at man skal vente længe, før dramaet begynder, ja, før der kommer action- eller spændingsscener. Og da dette IKKE er tilfældet, kan jeg ikke se problemet. Scenerne med Cobb og Adrienne er efter min mening nogle af filmens aller stærkeste og mest fascinerende:
Café-scenen ("So how did we get it?") med de eksploderende brosten og frugter, scenen hvor Cobb vender byen på hovedet, og scenen hvor Ariadne hemmeligt følger efter Cobb ind i hans drøm.

Og til dem, som ikke fuldt ud (altså uden indvendinger om exposition) kan nyde disse scener, kan jeg kun sige: Hvorfor skulle filmen ikke dvæle ved den fascinerende drømmeverden og dennes særlige logik?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#1213 BN 12 år siden

Ispep (1207) skrev:
De fylder meget lidt. Desuden virker Sarah Conner også mere en naturlig del af det, da hun ikke tror på denne galing hun møder og hans historie. Sådan tror jeg alle ville reagere. Ellen Page virker derimod som en klar publikum-fortæller. En slags voice-over-stil-de-rigtige-spørgsmål.

Hun er den nye arkitekt. Hun er fuldstændig på bar bund. Så selvfølgelig skal hun have tingene grundigt forklaret. Ellers havde en masse brokhoveder straks råbt "PLOTHUL!" Det er mig derfor ikke muligt at se hende som andet end en naturlig del af filmen, akkurat ligesom Sarah Connor var det i 'The Terminator'.

Og ja, hendes figur ER med til at fortælle publikum, hvordan drømmeverdenen fungerer. Meeeeeeeeen hun ikke bare stiller de rigtige spørgsmål - nej, hun er også den eneste karakter, der er kritisk overfor projektet og Cobb som leder af gruppen. Og hendes fascination, undren og nysgerrighed i forhold til drømmeverdenen gør hende også til en karakter, som publikum kan identificere sig med.
Gravatar

#1214 BN 12 år siden

BN (1212) skrev:
"So how did we get here?"

Fixed. (fra min spoiler-tekst)
Gravatar

#1215 Ispep 12 år siden

BN (1212) skrev:
kalder det "45 minutters introducerende mundævl", giver de jo indtryk af, at de første 45 minutter bare er ren snak-snak-snak, og at man

Det er jeg såmænd heller ikke enig i. Starten fungerer jo bedst. Først når man får kvinden på holdet, synes jeg expositionen går i gang.

BN (1212) skrev:
Hvorfor skulle filmen ikke dvæle ved den fascinerende drømmeverden og dennes særlige logik?

Den dvæler bare for meget ved det sagte.
Gravatar

#1216 Ispep 12 år siden

BN (1213) skrev:
Hun er den nye arkitekt. Hun er fuldstændig på bar bund

Ja, det er jeg klar over. Men jeg tænker om Nolan måske ikke burde have beholdt deres første arkitekt, som klokker jo i opgaven. Jeg ved godt, at han var konstrueret til at klokke i det, så han kunne skrives ud af historien, til fordel for Page's karakter. De skulle jo finde på en god grund, at bringe en ny ind.

BN (1213) skrev:
straks råbt "PLOTHUL

Ja, det er måske en god pointe, som jeg selv overvejede. Men for meget exposition om regler og love, som Inception har opbygget, så universet kan fungerer, ender også i nogle henseender at modarbejde filmen og netop efterlade løse ender. Jo mere man forklarer, desto mere kan man "hænge filmen op på det". Særligt hvis man arbejder med tunge regler, love, drømmelag og hvordan tiden virker, ikke virker osv.

BN (1213) skrev:
Og hendes fascination, undren og nysgerrighed i forhold til drømmeverdenen gør hende også til en karakter, som publikum kan identificere sig med.

Ja, det er jeg enig i. Men hendes første prioritet er os. At hun samtidig undrer sig, er ganske naturligt, da det også ville være for åbenlyst hvis hun kun fungerede som hv-spørgsmål maskine.
Gravatar

#1217 Ispep 12 år siden

Thomas E. Nielsen (1211) skrev:
Så drenge, kan i så tale pænt til hinanden....ingen grund til at blive så oprigtige svinske og personlige. Det er film og film elsker vi alle!!!! Vi kan drille, provokere osv, men ingen grund til at være sådan mod hinanden synes jeg. Det bliver altså for kedeligt, dumt og primitivt. Ja ja, gammelfar her er ikke glad, når han ser den slags:-/

Ja, du har ret :D Blev lige irriteret og lod mig ophidse, altså ikke ophidse-ophidse, men ophidse :D Jeg beklager den dårlige tone. Også til dig, Bruce :D
Gravatar

#1218 BN 12 år siden

Ispep (1215) skrev:
Det er jeg såmænd heller ikke enig i. Starten fungerer jo bedst. Først når man får kvinden på holdet, synes jeg expositionen går i gang.

M.h.t. de første 45 minutter aka starten: Der går altså ikke 45 minutter, før Ariadne dukker op i filmen.

Gravatar

#1219 Ispep 12 år siden

BN (1218) skrev:
M.h.t. de første 45 minutter aka starten: Der går altså ikke 45 minutter, før Ariadne dukker op i filmen.

Aner ikke hvor længe der går. Men starten af filmen mener jeg er mindst forklarende.
Gravatar

#1220 Thomsen 12 år siden

Jon Spaiths manuskript til Alien: Engineers, som filmen hed oprindeligt, er dukket op på nettet. Det blev bl.a. postet på Bloody Disgusting, og Spaith har bekræftet ægtheden. Men desværre har Fox haft travlt med at sende advokatbreve ud og få det taget ned igen det seneste døgn.

Kommentarer fra dem, der har læst det, siger, at historien grundlæggende er meget ens, men at Spaiths manus ikke har de huller, som så mange har brokket sig over. Lindelofs primære bidrag skulle ligge i det overordnede mytologiske aspekt. Andre ændringer er bl.a., at Spaiths manus foregår på LV-426.

Jeg nåede at få fat på det, men har ikke haft tid til at kigge på det endnu. Med lidt held kan det dog sikkert stadigvæk findes derude på sider, som Fox endnu ikke har fået fat på.

EDIT: Det ligger stadigvæk her: http://www.prometheus-movie.com/uploads/112142280-...
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.

Skriv ny kommentar: