Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 kisame 11 år siden

har bestilt billet til den i dag :) så er spændt.
Gravatar

#42 BN 11 år siden

Twister (16) skrev:
jeg fandt filmen temmelig skuffende. Mest af alt fordi manuskriptet flere steder er ret svagt og direkte "dumt".


1. Et godt eksempel på ovenstående er da biologen og geologen er blevet fanget i ruinerne/skibet og får at vide de må overnatte der grundet stormen der hærger området. Her skulle man synes at man vil have nogen til at overvåge de to konstant når man nu er på EN FREMMED PLANET HVOR MAN HAR FUNDET TEGN PÅ LIV...Okay, de tror at racen er uddød men er det ikke en rimelig vild konklusion at lave når man kun har været på planeten i et par timer, og intet kender til den fremmede races biologi. Og hvad sker der, kaptajnen der åbenbart er den eneste der har kontakt til de to strandede besætningsmedlemmer, beslutter sig for at sige ”screw it, jeg er liderlig, så mine to besætningsmedlemmer overlever nok natten over”…hvor dumt er det lige?!

2. Biologens opførsel mens han er strandet med biologen i ”hulen” er da totalt idiotisk. De bliver mødt af en slangelignende alien, og hvordan reagerer han. Han vil åbenbart forsøge at klappe den….STUPID.

3. Geologen bliver brændt ihjel af syrer, som åbenbart forvandler ham til en zombie…det fandt jeg også ret random.

4. David, ved at Elisabeth har en ”alien-lifeform” inde i sig og da hun kommer vaklende ind efter at have fået opereret den ud, er der ingen der tænker på at spørge sig selv om ”hmmm, gad vide hvad der er sket med det rumvæsen som hun lige har fået kirurgisk fjernet”… dårligt skrevet.

5. Hvorfor er der ingen af de to personer som Elisabeth skubber væk da hun panisk vågner op på operationsbordet og styrter mod den der futuristiske kiste, der efterfølgende opererer rumvæsenet ud af hende, som rent faktisk følger efter hende. Lad mig lige pointere at begge personer havde hjelme på og vi snakker om en kvinde af ret lille størrelse som bare uden videre slår dem fuldstændig ud åbenbart. Og åbenbart får de også hukkomelsestab da ingen af dem tænker på at udspørge Elisabeth om hvorfor hun er vildt blodig og stormede ud af lokalet.

6. Hvad sker der for at geologen og biologen under udforskningen af hulen/skibet i starten af filmen pludselig bliver vildt vrede på Elisabeth over at de har fundet tegn på tidligere liv (wtf, havde de regnet med…briefingen satte dem jo ind i hvad missionen gik ud på). Men vendt, dumhederne stopper ikke her. De beslutter sig i trods for at tage tilbage til skibet og hvad sker der for de to fedtmuler?…DE FARER VILD(?!)…og her taler vi altså om geologen der er med for b.la. at kortlægge området...det lugter så meget af en dårlig undskyldning for bare at slå dem ihjel

7. Hvordan er det lige at Elisabeth barer lige sådan konkluderer at den fremmede race direkte hader jorden og at de vil udslette den med deres biologiske våben?! hvis det havde været tilfældet ville deres skibe nok ikke ligge strandet på en ØDE PLANET lysår væk fra jordens solsystem.

Hele holdets mission virker så mega amatør-agtig. De tåger jo rundt, der er ingen struktur på deres mission. Der er ingen der tager ansvar. Der er ikke styr på hvor halvdelen af holdet er 50% af tiden. Folk ved ikke hvad missionen går ud på...jeg kunne blive ved.


Det var elementer som ovenstående der i sidste ende gjorde filmen til en irriterende oplevelse for mig.


Ja, det må være irriterende at se på, for i den virkelige verden handler mennesker jo altid logisk og korrekt og gør altid det mest hensigtsmæssige og fornuftige, uanset om det er en ekstrem og uvant situation og de er under pres, med dertil hørende frygt, stress og anspændthed ........ eller - i den modsatte ende - er naive (og måske ubekendte med et eventuelt fremmedarted element, de støder på.

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#43 IK 11 år siden

Jeg er ret enig med Paki Don på denne her. Prometheus er bestemt en film med kvaliteter, men filmen er alligevel ikke så mindeværdig og overvældende, som jeg havde forventet. Som mange andre har nævnt i andre tråde, så fungerer 2/3 af filmen bedst, og selvom det sidste akt er ret underholdende, synes jeg ikke den formår at slå helt i gennem, og forbliver lidt for uforløst og  forhastet. Det føles som at Scott har for travlt med af afslutte historien her og forbinde den med de tidligere Alien film, og det ender lidt i en utilfredsstillende rodebunke. Da jeg så i begyndelsen af filmen, at Crew antallet i skibet var på 17 personer, blev jeg spændt på hvordan Scott ville håndtere så mange personligheder, men kort sagt kunne halvdelen godt droppes, da de nærmest tjener intet formål. Jeg synes der er en del løse ender, og det svækker både historien og filmen som helhed. Jeg savnede også mere intensitet, uhygge og utryghed. Scott sagde i et interview at hans intention var at skræmme sine seere fra vid og sans, og skæmmende er filmen i hvert fald ikke. Der var kun en enkel scene jeg fandt virkelig ubehagelig. 

Når alt dette er sagt, så synes jeg faktisk at Prometheus er den bedste Alien-film siden den første, men jeg må også indrømme, at de andre (udover den første) ikke er noget særligt for mig. Jeg var imponeret over Noomi Repace, og hun formår at tilføre noget empati og ydmyghed, som sagde mig et eller andet. Fassbender, Alba og Theron gør det også fornemt. Visuelt og scenografisk er filmen vidunderlig, og det var atter fedt at leve sig ind i endnu et rum univers fra Scotts hånd.
Gravatar

#44 Babo84 11 år siden

Skrev lige en kommentar i den anden tråd:

Prometheus er ikke skuffende, fordi den ikke gentager meget af Alien-universet. Den er skuffende på dens egne præmisser. Man har gjort det dummere. Man har blandt andet gjort personernes opførsel utroværdigt og dumt, hvilket er en total modsætning til den første film. Og det har næppe noget at gøre med fordi Scott ville lave Prometheus "anderledes". De store spørgsmål filmen forsøger at rejse, forbliver ganske enkelt både uforløste og ligegyldige postulater, som blot skal fungere som lidt lommefilosofi, men har reelt ingen kant, what so ever. Lindelof har skrevet et skrækkeligt manuskript, som blot gaber over absolut ingenting og lader sig åbne til sidst, så en 2'er kan komme. Gaab mand. Derudover fungerer den heller ikke som en horror film, da filmen er ligeså farlig som en Twilight film. Uhyggelig er den på ingen måde. Flere ting var heller ikke så godt lavet, hvis jeg ser bort fra omgivelser, skibe, køretøjer osv, som var perfekte. Noget så simpelthen som dragternes design, var skidt. På et tidspunkt har de sådan noget Tron-agtige dragter på, som er helt malplaceret. Et par ting mere irriterede mig (makeup). Så helt pletfrit lavet var den ikke. Overall, så har Scott ikke samme tag på historien, som han engang havde og har desværre ikke skåret den nok ind til benet. Dna-temaet, og hele historien om "hvordan" viste sig at være torskedum og uinteressant, som jeg tror blot skader Alien mytologien yderligere. De eksistentielle spørgsmål er måske spændende i sig selv, men når man skipper over dem alligevel uden noget pay-off eller bare det mindste berøring, så kan jeg vitterligt ikke se hvorfor de skal rejses.. når intet bliver samlet og blot svæver i uvisheden. Hvor fantastisk. Jeg grubler virkelig over min eksistens lige nu.
Gravatar

#45 IK 11 år siden

The Insider (32) skrev:
Scotts søgen efter endnu et godt score på CV'et fortsætter...


Han skal sgu bare droppe Marc Streitenfeld. Så er problemet løst.
Gravatar

#46 Babo84 11 år siden

Der er squ lidt wupti Pede-reklame over Prometheus, hvor der rejses store livets spørgsmål.



Gravatar

#47 Twister 11 år siden

BN (42) skrev:
Twister (16) skrev:
jeg fandt filmen temmelig skuffende. Mest af alt fordi manuskriptet flere steder er ret svagt og direkte "dumt".


1. Et godt eksempel på ovenstående er da biologen og geologen er blevet fanget i ruinerne/skibet og får at vide de må overnatte der grundet stormen der hærger området. Her skulle man synes at man vil have nogen til at overvåge de to konstant når man nu er på EN FREMMED PLANET HVOR MAN HAR FUNDET TEGN PÅ LIV...Okay, de tror at racen er uddød men er det ikke en rimelig vild konklusion at lave når man kun har været på planeten i et par timer, og intet kender til den fremmede races biologi. Og hvad sker der, kaptajnen der åbenbart er den eneste der har kontakt til de to strandede besætningsmedlemmer, beslutter sig for at sige ”screw it, jeg er liderlig, så mine to besætningsmedlemmer overlever nok natten over”…hvor dumt er det lige?!

2. Biologens opførsel mens han er strandet med biologen i ”hulen” er da totalt idiotisk. De bliver mødt af en slangelignende alien, og hvordan reagerer han. Han vil åbenbart forsøge at klappe den….STUPID.

3. Geologen bliver brændt ihjel af syrer, som åbenbart forvandler ham til en zombie…det fandt jeg også ret random.

4. David, ved at Elisabeth har en ”alien-lifeform” inde i sig og da hun kommer vaklende ind efter at have fået opereret den ud, er der ingen der tænker på at spørge sig selv om ”hmmm, gad vide hvad der er sket med det rumvæsen som hun lige har fået kirurgisk fjernet”… dårligt skrevet.

5. Hvorfor er der ingen af de to personer som Elisabeth skubber væk da hun panisk vågner op på operationsbordet og styrter mod den der futuristiske kiste, der efterfølgende opererer rumvæsenet ud af hende, som rent faktisk følger efter hende. Lad mig lige pointere at begge personer havde hjelme på og vi snakker om en kvinde af ret lille størrelse som bare uden videre slår dem fuldstændig ud åbenbart. Og åbenbart får de også hukkomelsestab da ingen af dem tænker på at udspørge Elisabeth om hvorfor hun er vildt blodig og stormede ud af lokalet.

6. Hvad sker der for at geologen og biologen under udforskningen af hulen/skibet i starten af filmen pludselig bliver vildt vrede på Elisabeth over at de har fundet tegn på tidligere liv (wtf, havde de regnet med…briefingen satte dem jo ind i hvad missionen gik ud på). Men vendt, dumhederne stopper ikke her. De beslutter sig i trods for at tage tilbage til skibet og hvad sker der for de to fedtmuler?…DE FARER VILD(?!)…og her taler vi altså om geologen der er med for b.la. at kortlægge området...det lugter så meget af en dårlig undskyldning for bare at slå dem ihjel

7. Hvordan er det lige at Elisabeth barer lige sådan konkluderer at den fremmede race direkte hader jorden og at de vil udslette den med deres biologiske våben?! hvis det havde været tilfældet ville deres skibe nok ikke ligge strandet på en ØDE PLANET lysår væk fra jordens solsystem.

Hele holdets mission virker så mega amatør-agtig. De tåger jo rundt, der er ingen struktur på deres mission. Der er ingen der tager ansvar. Der er ikke styr på hvor halvdelen af holdet er 50% af tiden. Folk ved ikke hvad missionen går ud på...jeg kunne blive ved.


Det var elementer som ovenstående der i sidste ende gjorde filmen til en irriterende oplevelse for mig.


Ja, det må være irriterende at se på, for i den virkelige verden handler mennesker jo altid logisk og korrekt og gør altid det mest hensigtsmæssige og fornuftige, uanset om det er en ekstrem og uvant situation og de er under pres, med dertil hørende frygt, stress og anspændthed ........ eller - i den modsatte ende - er naive (og måske ubekendte med et eventuelt fremmedarted element, de støder på.

;-)


Worst excuse ever. Sorry, men den køber jeg ikke. Hvis det er filmens bedste forsvar, bekræfter det kun at manuskriptet lider af "sloppy writing". Der er så uendeligt mange film der også skildrer folk under pres der alligevel handler langt mere troværidgt og overbevisende (b.la. den oprindelige Alien-film). Du kan simpelthen ikke mene at eksempelvis punkt 1 kan forsvares med det du skrev. Det er sku for tyndt(!) :)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#48 BN 11 år siden

Twister (47) skrev:
Worst excuse ever. Sorry, men den køber jeg ikke. Hvis det er filmens bedste forsvar, bekræfter det kun at manuskriptet lider af "sloppy writing". Der er så uendeligt mange film der også skildrer folk under pres der alligevel handler langt mere troværidgt og overbevisende (b.la. den oprindelige Alien-film). Du kan simpelthen ikke mene at eksempelvis punkt 1 kan forsvares med det du skrev. Det er sku for tyndt(!) :)


Jeg har ikke set filmen - kun din spoiler-tekst (som jeg kun fandt moderat afslørende). Derfor er det sådan set ikke utænkeligt, at jeg måske vil ende med at give dig ret i et eller flere af dine kritikpunkter, når jeg selv har fået set filmen. ... Jeg mener bare principielt, at ufornuftige valg og handlinger/reaktioner fra personer i en film ikke per definition er lig med fejl eller huller i manuskriptet/plottet. I historiebøgerne kan man læse om virkelige begivenheder, hvor folk traf det ene tåbelige og forkerte valg efter det andet og begik stribevis af fejl, selvom man i bagklogskabens lys skulle mene, at de burde have vidst bedre af de og de grunde.

Jeg hæfter mig dog lidt ved, at der ikke er så mange andre (med forbehold for at have overset nogen) der opfatter de nævnte punkter som svagheder ved filmen.

Hvad punkt 1 angår, så nævner du jo selv, at
de tror, at arten er uddød. Uanset artens biologi, så er uddød vel uddød. Jeg mener, det er vel de færreste der forventer et angreb fra en uddød art, ikk'? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#49 Twister 11 år siden

BN (48) skrev:
Jeg mener bare principielt, at ufornuftige valg og handlinger/reaktioner fra personer i en film ikke per definition er lig med fejl eller huller i manuskriptet/plottet.


Det giver jeg dig ret i, men her er der tale om handlinger der er provokerende dumme. Der er altså grænser.



BN (48) skrev:
de tror, at arten er uddød. Uanset artens biologi, så er uddød vel uddød. Jeg mener, det er vel de færreste der forventer et angreb fra en uddød art, ikk'? ;-)


hør nu her...de har været på planeten i mindre end et døgn...come on...behøver jeg sige mere + at kaptajnen finder spor på liv via en af deres droner lidt tidligere i filmen, men det vælger han bare at se som "en glitch".



BN (48) skrev:
Jeg hæfter mig dog lidt ved, at der ikke er så mange andre (med forbehold for at have overset nogen) der opfatter de nævnte punkter som svagheder ved filmen.


Jeg har nu efterhånden set en 4-5 stykker herinde der kritiserer lignende ting + de fem personer jeg så filmen med havde samme oplevelse. Men selvfølgelig er det ikke universelt at alle vil finde ovenstående ting ligeså irriterende som mig. Det gør dog på ingen måder at jeg tilgiver filmen disse ting da jeg forventer mig mere af en film af denne størrelse. Derudover en en hel del af de danske anmeldere ligeledes ikke helt begejstret for filmen, så jeg føler mig på ingen måder alene i mine observationer.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#50 Babo84 11 år siden

Twister:

Helt enig.

BN:

I dette tilfælde handler det ikke om "fejlene" hos mennesket, men blot dumhederne, som skal presse et par billige spændingsscener ud af filmen. Det er billigt og for letkøbt. Jeg har flere eksempler på det, men nu du ikke har set filmen, så.. Man får på intet tidspunkt en fornemmelse af, at besætningen er udstyret med intelligens, tværtimod, opfører de sig som var de bøller.

Skriv ny kommentar: