Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 elwood 11 år siden

Jeg får lyst til og slår hårdt på mit tv hver gang Ann Lind dukker op på det, det ligefør jeg sætter hende i samme bås som Niels Friid.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#32 The Insider 11 år siden

Jeg kommer med mit besyv på et senere tidspunkt, men var jeg den eneste herinde, som syntes, musikken var fuldkommen frygtelig? Det var fedt med den ene Jerry Goldsmith-reference (i hvert fald den ene, jeg lagde mærke til - under briefingscenen), men ellers var det bare den samme trompetsolo, der blev gentaget igen og igen og igen... Scotts søgen efter endnu et godt score på CV'et fortsætter...
War. War never changes.
Gravatar

#33 Therien 11 år siden

The Insider (32) skrev:
Jeg kommer med mit besyv på et senere tidspunkt, men var jeg den eneste herinde, som syntes, musikken var fuldkommen frygtelig? Det var fedt med den ene Jerry Goldsmith-reference (i hvert fald den ene, jeg lagde mærke til - under briefingscenen), men ellers var det bare den samme trompetsolo, der blev gentaget igen og igen og igen... Scotts søgen efter endnu et godt score på CV'et fortsætter...


Syntes åbningsscenen med dertilhørende musik var episk.. Udover det var der vist ikke det store at komme efter..
Gravatar

#34 HonoDelLoce 11 år siden

Nåh, nu har jeg lige sovet på den, og jeg har s'gu besluttet mig for at bumpe min karakter et nyk op..

Som jeg sagde til kæresten inden filmen begyndte, da hun spurgte, om det ikke godt nok var en prequel til Alien; sådan som jeg har forstået det, så er det i samme univers, men ikke en decideret prequel. Det skønne ved den forventning var, at man blev ekstra opstemt over alle de mange hints til Alien.

Set som selvstændig film, så var jeg dog ovenud vildt glad for filmen. Den formåede at opsluge mig så fuldstændigt, at jeg efter få minutter overhovedet ikke engang ænsede, at dem bagved sad og snakkede under det meste af filmen (som jeg blev gjort opmærksom på af kæresten bagefter ;) ).

Der er enkelte karakterer, der er fuldstændigt unødvendige, andre kunne man godt ønske fik lidt mere screen-time, men de vigtigste roller fungerer bare. Rapace og Fassbender er fuldstændigt sublime i deres roller, og det giver virkelig hele filmen et løft.

Jeg så overskrifterne fra en masse anmeldelser, der skrev, at filmen var rodet. Det kan jeg på ingen måde følge? Jeg kan slet slet ikke se noget rodet ved den, faktisk.

9/10

PS. Synes 3D'en var absolut fænomenal. Ingen grimme gimmicks for at støde tilskuerne tilbage i sædet, blot en dybde i billedet, der sjældent er set så spot-on. Især scenen uden for Prometheus, da en storm rammer, var virkelig lækker.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#35 elwood 11 år siden

#32

Jeg sikker på når Michael lige får lidt fri tid, så kan/vil han redegøre for hele den musikalske del 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#36 Ericmase 11 år siden

The Insider (32) skrev:
Jeg kommer med mit besyv på et senere tidspunkt, men var jeg den eneste herinde, som syntes, musikken var fuldkommen frygtelig?


Altså, jeg synes at musikken i starten var rigtig flot og godt passet sammen med starten hvor der kom "insane" flotte billeder! Dog lyttede jeg næsten ikke til soundtracket i resten af filmen :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#37 Babo84 11 år siden

The Insider (32) skrev:
Jeg kommer med mit besyv på et senere tidspunkt, men var jeg den eneste herinde, som syntes, musikken var fuldkommen frygtelig


Du er ikke den eneste. Men ligegyldighed forventer man også af den komponist.
Gravatar

#38 Babo84 11 år siden

Collateral (29) skrev:
Babo84 (27) skrev:
#26

Ann Lind gav Inception 5. Ved ikke hvad Casper gav den. Men uanset hvad, synes jeg han er morsom hehe.


Ann Lind har keine credit som kritiker hos mig. Snakkede om Casper og hans kammerat Jesper (jeg tror Lauersen?) fra Filmnørdens Hjørne podcasten.


Jeg tror nu nok I kan finde mange film tilfælles. Hun nyder ellers mange klassiske film. Jeg synes hun er blevet bedre anmelder. Og ofte, eller mange senere anmeldelser, synes jeg hun virkede fair nok (set ifht hvad jeg selv synes om de film, naturligvis).
Gravatar

#39 elwood 11 år siden

The Insider (32) skrev:
men var jeg den eneste herinde, som syntes, musikken var fuldkommen frygtelig?


Sikker på den blot sku ha haft noget theremin.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#40 Kiksmann 11 år siden

Jeg så den i går, og måtte lige tænke den igennem inden jeg kunne beslutte mig. Men jeg er begejstret for det som jeg så.

Og jeg er spændt på at se om der kommer en fortsættelse eller om det blot er rygter
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann

Skriv ny kommentar: