Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#901 rammy 12 år siden
#902 Flemming Larsen 12 år siden
Jeg har i dag fået svar fra SF angående coveret:
Hvis du fortsat er i dialog med andre der har fået et forkert cover, vil du så ikke være sød og meddele dem, at vi meget gerne tilsender det korrekte cover, vi har bare brug for deres adresse.
Rigtig god dag,
De bedste hilsner/Best regards
Tina Schouboe Berg
Marketing Manager
20th Century Fox & MGM
#903 Slettet Bruger [479294835] 12 år siden
Jeg har stoppet en masse links til forskellige tolkninger af filmen o.s.v. - mit spørgsmål er så: er disse tolkninger bekræftet af Ridley Scott, eller er det noget folk selv har tolket på og er kommet frem til?
#904 Richard Burton 12 år siden
De tolkninger, som er bragt i spil herudover, er hverken blevet forkastet eller godtaget.
#905 Slettet Bruger [479294835] 12 år siden
#906 Kyllingebenet 12 år siden
Lyder meget godt, hvilken mail skal man henvende sig på?
#907 Richard Burton 12 år siden
For dem som er interesserede, kan man læse her.
"Why do highly trained scientists risk life and limb by removing their helmets in a potentially hostile environment, before proceeding to tramp all over potentially significant finds like members of a school field trip?"
Et kritikpunkt, som er blevet fremført utallige gange. Så lad os tjekke det ud. For det første, HVIS man endnu ikke ved det, så tilhører filmen genren science fiction, hvilket omskrevet til dansk betyder noget i retning af illusion om videnskaben. Det går ud på, at en film opstiller nogle præmisser omkring fremtidens indretning og tager sig nogle "friheder", eller rettere sagt gæt på, hvor kloge vi mennesker er i fremtidens verden, hvilket igen sætter nogle krav til publikum som filosoffen Samuel Taylor Coleridge i 1817 beskrev som
If a writer could infuse a "human interest and a semblance of truth" into a fantastic tale, the reader would suspend judgment concerning the implausibility of the narrative."
Konceptet blev til begrebet "Suspension of Disbelief", som kort fortalt er publikums evne til at "suspendere deres vantro" og forsøge at leve med i illusionen.
Det gjorde man i Rejsen til Månen fra 1902. I Metropolis fra 1922 og i Space Odyssey fra 1969. Måske var datidens store anmelderkritiske spørgsmål til Metropolis i 1922, hvorfor dælen en robot har patter. Alle synes sikkert det var fint, at fremtidens maskineri var dampdrevet. Det siger måske lidt om samtidens forestillingsevne til tiden om 100 år.
For at vende tilbage til det første kritikpunkt.
Scott sætter det visuelle præmis op, at computerne scanner atmosfæren real-time for virus/bakteriestrenge, i en atmosfære, som allerede tidligere er fastslået ligner jordens, bortset fra en højere koncentration af CO2.
Derudover, så er Holloways handling, mht. at han tager hjelmen af, i samme splitsekund, som computeren siger "OK", med til at karakterisere hans person.
Hvorfor "tramp all over potentially significant finds like members of a school field trip?".
Fordi David er ansat af Weyland og ekspeditionen er sat i scene for at finde frem til vore skabere, fordi Weyland vil have evigt liv og Weyland har ikke mere tid tilbage, hvilket er grunden til, at han tilbringer så meget tid i stasis, for ikke at bruge "det sidste liv". David har fået carte blanche af Weyland til at skynde sig, hvilket betyder, at han må tage chancer og reelt set, skide de andre mennesker et stykke. TRY HARDER.
"Why does David infect Holloway with an alien spore – is he annoyed because everyone thinks Logan looks like Tom Hardy?"
Nej, det skyldes faktisk, hvad der lige er blevet sagt. TRY HARDER (prøv det ... you may like it). David har travlt med at udnytte alle foreliggende muligheder, for at kunne hjælpe Weyland. Der er ikke tid til forskning, men til "trial and error". At det lige er Holloway, som dermed bliver syndebukken, har noget med Davids etiske værdisæt at gøre ... iscenesat af Holloways opførsel.
"Why would anyone attempt to make contact with alien lifeforms without taking precautions, or make a $130m movie without considering any of the above?"
Fordi filmen ikke er lavet af James Cameron og menneskehedens vigtigste værktøj på en fremmed planet derfor ikke er en maskinkanon på størrelse med en overkrop og menneskeheden på dette tidspunkt er fuldkommen uvidende om monstre i det ydre rum (fordi det er en prequel!!!!!!).
Dem som har foranlediget ekspeditionen, har gjort det ud fra den forestilling om, at vi er skabt af skabninger langt mere intelligente end os og derfor nok ikke anses for at ville være os fjendtligt stillede. Og skulle de være det, så ville vi nok af samme grund, ikke være så godt stillede alligevel. Hvorfor havde man ikke våben med i 2001 A Space Odyssey? Hvorfor havde man ikke våben med i Contact? Hvorfor havde man ikke våben med i Apollo 13? Hvorfor havde besætningen i Aliens en IQ, som var mindre end Fifields og Millburns?
"Frustratingly, the script is smart enough to inscribe some of its own flaws into the dialogue. “We made you because we could,” Holloway tells David, although it might as well be Scott explaining why he attempted such a belated prequel."
Well frustratingly, you are not, når man i den grad formår at trække røvbalderne helt ned over hovedet, i en grad, at ilten bliver så utilgængelig, at man gør så stort et nummer ud af så dårligt gennemtænkte kritikpunkter. Læg mærke til Holloways fordrukne tilstand i sekvensen og attitude filmen igennem overfor David. Der er en grund til, at David netop her beslutter sig for, at det er David, som bliver forsøgsdyr.
"Can you imagine how disappointing it would be for you to hear the same thing from your creator?”
Talking to you? Actually no!
Det mest frustrerende er faktisk den tilsyneladende mangel på at ville forstå fuldkommen elementære præmisser og istedet insisterer på at misforstå dem udfra det absolut laveste fællesnævner koncept, i håbet om at man er god til satire.
#908 Hr. Nielsen 12 år siden
Vrøvl. Fordi man ikke har haft kontakt, behøver man sgu da ikke opføre sig som komplet uvidende fjolser a la det crew man netop ser i Aline (hvor det giver langt mere mening og de opfører sig nærmest mere intelligent, selv om de 'kun' ar arbejdere). Det er ikke et spørgsmål om store våben, men om at filmen i for mange scener, får folk på en videnskabelig rejse, til at opføre sig dummere næsten konstant end en flok borebisser i en Michael Bay film!
Din meget konstante afvisning af al kritik, som om alle der har noget, må være imbecile, finder jeg ødelæggende for en god debat, fordi man konstant må forsvare sig, fremfor at få lov til at argumentere fredeligt i en berigende diskussion.
#909 HonoDelLoce 12 år siden
Er det ikke det, man normalvis bare kalder mod-argumentation?
#910 Richard Burton 12 år siden
Jo, men når du skriver om din egen bevæggrund i den anden tråd, så ser det ud til, at du på baggrund af tematikken alene, nærmest har erklæret det er noget pjat, ud fra en given præference.
Hvis du lægger mærke til mit indlæg, så refererer jeg til Total Film anmelderens kritik. Han skrev
Why would anyone attempt to make contact with alien lifeforms without taking precautions, or make a $130m movie without considering any of the above
Og der er mit svar helt validt. Hvorfor dælen skulle der værre færre precautions her, end der er i verdens største sci-fi film, 2001 A Space Odyssey? Blot fordi der ikke er våben med?
Forrige indlæg var ment som en dissekering af en professionel anmelders kritik af Prometheus, hvor jeg uddrog eksempler, som var lige til højrebenet, udfra anmelderens måde at fremstille kritikken på. Jeg kritiserede ikke dig, men anmelderen og dennes tilgang i dette indlæg og derfor var dette indlægs tone satirisk og uden modtager i dette forum.
Jeg har for længst indikeret, at jeg har kritik af Prometheus, bl.a. af karakterer, som ikke får nok udvikling og tilmed er stereotyp castet iht. tidligere roller. Jeg afviser ikke al kritik, men argumenterer mod, med beskrivelser, hvis der er noget jeg er uenig i.
Om ikke andet, så burde min saglighed og tålmodighed i debatten af Prometheus fremgå tydeligt i denne tråd, hvor jeg har svaret og argumenteret fredeligt og ofte med forbrug af tid, som jeg tvivler på ret mange andre gider ofre.