Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#911 Kyllingebenet 12 år siden

Inde i kammeret med loftmalerierne, bliver det forklaret hvad den grønne sten er for noget? Og hvordan skal man tolke malerierne i loftet? Forstår ikke helt hvad de ændres til. :)
Gravatar

#912 Ispep 12 år siden

Thomas E. Nielsen (908) skrev:
sluge dette element, men samlet set trækker det ned, at folk i filmen så ofte opfører sig som var de besætningen i Alien og ikke videnskabsfolk.

Netop. Man kan altid undskylde tingene med at filmen tager sig nogle gevaldige friheder fordi det er sci-fi, men det ændrer ikke ved, at selv indenfor de rammer, så må enhver film forsøge at integrere nogle spillerregler, ellers bliver alting tilladt og letkøbt og enhver logik brydes dermed. Og så bliver tingene nemtlig reduceret til "borebisser i Armageddon". Det gode ved Alien var, at handlingerne var troværdige. Dette gjorde indlevelsesevnen enorm. Man havde empati. Jeg har svært ved at føle noget, når to dumme mennesker i Prometheus fremprovokerer deres egen død, ved at begynde at lege med den slange-tingest i hulen, som koster dem livet. Jeg har mere end svært ved at leve mig ind i, at der ikke er taget højde for de fleste handlinger; som den hvor de møder skaberen mod slut, hvor crewet forsøger at stille ham spørgsmålet, og kort efter er de slået omkuld, som kom det helt bag på dem. Du var også inde på det med Davids sprogevner og ikke mindst hvorfor de gemmer på Wayland. Der er så mange ting, som for mig ødelægger illusionen om disse videnskabsfolk, fordi de ganske enkelt er skidt portrætteret.
Gravatar

#913 Spanner 12 år siden

[url=
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#914 The Insider 12 år siden

#913, haha! Damn, jeg grinte især meget under cast-gennemgangen til sidst...
War. War never changes.
Gravatar

#915 Ispep 12 år siden

Ha ha. Det opsummerer meget flot pinlighederne.
Gravatar

#916 The Insider 12 år siden

Nu genså jeg lige 30 minutter på 3D Blu-ray. Jeg tror næppe, jeg foreløbigt kommer igennem hele filmen igen uden kommentarspor (dem glæder jeg mig dog også til at lytte til). Men flot i 3D, det er den da!
War. War never changes.
Gravatar

#917 Ericmase 12 år siden

The Insider (916) skrev:
Men flot i 3D, det er den da!

Hvad med opstarten? Er det ikke bare enormt flotte billeder? Flotteste opstart EVER!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#918 MMB 12 år siden

Hmm, jeg tror endelig, jeg får set giraffen i dag. Dog må det blive i 2D i første omgang.
Gravatar

#919 Hr. Nielsen 12 år siden

HonoDelLoce (909) skrev:
Er det ikke det, man normalvis bare kalder mod-argumentation?
Ikke når man (altid?) smækker døren i for at der kan findes andre sandheder, som er lige så gode for andre mennesker og så er der jo en forskel på at argumentere og så trække dumme-kortet, næsten hver gang nogen kritiserer filmen. Det er respektløst og nedladende, uanset hvordan du vender og drejer det!!! Så hvis du gad læse hele mit svar på dette du referer til, fremfor kun at sakse ting ud af kontekst, så det giver en anden mening, ville du opdage at jeg havde nævnt dette aspekt som grund!

Hvis jeg havde en 'hund' hver gang han havde trukket dumme-kortet (i en eller anden form) alene mod mig, så kunne jeg købe en mere end god flaske rom og dele med ham. Jeg er muligvis intet særligt, men udover at min kritik slet ikke har gået på de aspekter, som han har kritiseret mig for adskellige gange, så er jeg altså heller ikke mere fatsvag, trods alt;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#920 Hr. Nielsen 12 år siden

#913 Ha ha ha ha.....Den rammer sgu meget godt mange af filmens tåbeligheder:-D
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: