Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#931 Ispep 12 år siden

Ingeniosus (925) skrev:
noget incitament for at forstå den og dette tidligere var blevet udstillet adskillige gange i debatten.

Det havde jeg nu. Tilmed brugte jeg en del argumentation, som du sidenhen blot har afvist, som værende forkert. Jeg medgiver gerne, at efter første syn så jeg åbningsscenen anderledes, og det var begrænset hvor meget info jeg havde opstøvet. Dette blev så afklaret ved 2 syn. Det gjorde stadig ikke filmen bedre, som helhed. Jeg har læst din analyse. Det gjorde bare ikke filmen bedre for mig, når jeg stadg ser store problemer med persontegningen, portrætterne, opbygningen af historien, afvilkingen af historien, manglende suspense etc. Jeg kan i bedste fald give filmen kredit for dens ambitiøse forsøg, men det forbliver nu engang ved forsøget hos mig.

Ingeniosus (925) skrev:
Definér afvist?

Flere herinde har nævnt mange tvivlsomme handlinger fra personerne, som ikke er særligt gennemtænkte. Disse har du afvist. Tving mig nu ikke til at nævne dem :D

Ingeniosus (925) skrev:
Jeg vil påstå, at Prometheus er en film, som ikke vil kunne nydes, uden at forstå dens subtext

Det mener jeg så er noget værre vrøvl. Filmen kan så sandelig også blot nydes som en rendyrket popkorn blockbuster, uden at man spilder den store tanker. Det er trods alt en studio-film, som har i sinde at underholde. Du nævner 2001 og Mulholland Drive, men de er LANGT mindre mainstream produkter og netop har i sinde at udfordre sit publikum rent intellektuelt, og dermed har disse en helt anden dagsorden, end en gennemsnitlig Scott film.

Muligt Prometheus er den film, som der blev snakket mest om i år. Men snakken går så sandelig ikke kun ud på den udforskning af tematik, men også filmens mangler, som kan være sjove at diskutere. Jeg kan vitterligt ikke se den skulle være kontroversiel på nogen måde. Nogle grupperinger skal nu nok føle sig stødt over det mindste, sådan vil det altid være på film, og det er så absolut intet nyt fænomen. Filmen har ikke just "set the world on fire" med dybt kontroversielle emner og har vakt stor forargelse, sådan ser jeg slet slet ikke på filmens impact. Det er nu stadig et sci-fi adventure, som er "fun ride" og kan nydes med popkornene.

Jeg vil lige tilføje, at jeg stadig, mener jeg selv, har øjnene i hovedet og hjernen nogenlunde på plads, samt et hjerte der banker. De ting gør, at jeg er i stand til at vurdere en film, UDEN at opstøve informationer fra diverse kilder.
Gravatar

#932 Richard Burton 12 år siden

Kyllingebenet (926) skrev:
Synes du ikke, at du burde komme ned på jorden igen? Ærlig talt, din forståelse af filmen er på ingen måde bedre end andres, uanset hvor meget du har gravet i diverse tråde og teorier. Man skal se filmen for hvad den er, og for hvad den viser - ikke for hvad alle mulige mennesker skriver om den på nettet.

Næ, jeg vil meget hellere invitere dig herop!

Held og lykke til dig med at gå på opdagelse første gang med Mulholland Drive, Lost Highway og 2001. Hvis man skulle se 2001 for "HVAD DEN ER", så ville filmen have været den største sci-fi fiasko i filmhistorien. Det var en film, som voksede i folks bevidsthed gennem ikke kun gensyn, men også ved at læse om den og debattere om den.

"Man skal se filmen for hvad den er og hvad den viser"

er derfor et ret ligegyldigt udsagn!

"Hvad den er og hvad den viser"?!?!

Det er vel også det man gør, når man sætter sig ned for at forstå en given film. Hvis du mener, at enhver persons oplevelse af en given film og forståelse heraf, uagtet man har forstået den eller ej, er ligeså god som en anden, så er vi fuldkommen uenige. Har man ikke forstået en given instruktørs vision for en film, så er det så absolut ikke bare et forhold man kan negligere, når man diskuter film.

Er du ikke i stand til det, så er du heller ikke i stand til at danne dine egne meninger - men igen, det er heller ikke din stærke side, siden du konstant bringer navne og links på bordet, der underbygger dine meninger.

Ahhh så du er af den mening, at al viden skal opbygges gennem egne erfaringer og det at opnå den gennem viden om andres, er ... ulovligt? Jamen så brænd alle bøger, stop uddannelsen og gå ud i verden og dan dine egne meninger. Verden drives frem af information, som underbygger argumentation og hele uddannelsesforløbet foregår på denne vis, fra du kommer i skole til du går ud af universitetet. Andres erfaringer! Gå på filmskolen. Der vil du få udleveret bøger og teori, hvor du kan blive klog på film gennem .... andres erfaringer.

Din mening om filmen er ikke bedre end andres, fucking tillykke med at du tror at du har nøglen til at løse mysteriet, og tillykke med at du har viljen til at forsvare filmens fejl og mangler - men det gør ikke filmen bedre af den grund.

Du evner jo åbenbart ikke selv at debattere om den, siden du åbenbart er så bange for, at andre måtte mene noget andet end du og ikke har noget imod at tale om filmens styrker og svagheder. Det eneste jeg ser fra din side, er at kaste med småsten og ytre dig på sidelinien og så nu, brokke dig. Hvis du nu havde fulgt med i tråden, så ville du vide, at filmen er blevet rigtig meget seriøst og sagligt debatteret og dine meninger herom, skal du være velkommen at bringe til torvs. Men hvis du forventer, at kritik ikke også kan blive vendt og drejet, som kritikkerne vender og drejer en film, så tager du fejl.

Din fortolkning af filmen, kan INGEN person med egen fri vilje bruge til noget, da din fortolkning jo blot bare er... ja, DIN fortolkning. Deraf er den som sådan også ligegyldig, da det ikke er en universal løsning, men derfor er det stadig spændende at følge med i. Ærlig talt, så synes jeg, at du er ved at fremstå som en eller anden forrykt fanatiker, der ikke kan tåle at se, at filmen får negativ kritik.

Andres fortolkninger af film er viden, som kan indeholde information, som man selv har overset. Derfor er andres meninger altid interessant at forholde sig til og ikke mindst deres argumentation om at mene det de går.

At du tilmed skal trække fanatiker kortet, synes jeg næsten vi skal skåle for. Det sammenholdt med din holdning til viden om et emne, eller mangel på samme, taler for sig selv.

Du siger hele tiden "jeg respekterer andres holdninger bla bla bla", men det gør du jo netop ikke.

Hvis du taler om hip hop formen af respekt, så har du helt ret. Du og mange andre tror, at respekt for holdninger er det samme som respekt for det, som de holdninger er baseret på. Jeg respekterer, at folk har et standpunkt, men der er ingen garanti for, at det indbefatter respekt for de tanker man har gjort sig, for at kunne indtage det standpunkt. Så du kan være forvisset om, at jeg respekterer din ret til at mene noget andet end jeg. Derudover har du ingen indflydelse på, om jeg er ved at dø af grin over grundene til du mener det, eller jeg synes du har en pointe.

Du er en usympatisk debattør, der kun ser sine egne holdninger som det gyldige. Fuck andre holdninger og meninger, hvis de ikke synes det samme, eller ikke er interesseret i at gå op i lortet med liv og sjæl, så smides det omtalte dummekort på bordet og prøver at ophøje dig selv. "De har ikke forstået filmen, da de ikke har gravet lige så dybt som mig".

Jamen jeg smider da gerne dummekortet om dig så, i og med du ikke fatter, hvad debat så er og hvad der udgør den.

Prometheus er som en bog med sider der mangler i den, jeg finder den dog stadig underholdende, fordi jeg godt kan lide science-fiction og fordi jeg godt kan lide universet og de temaer den berører. Men filmen er langt fra det mesterværk som den gøres til i denne tråd, eller rettere sagt, som DU gør den til i denne tråd (og andre tråde). Det er fedt nok at Prometheus var the shit for dig, men for andre var den bare shit, også selv om de forstod den, pg forstod de temaer der underbyggede den, og hvad ved jeg.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad du ved. Du har jo ikke selv villet debatere den endnu, men blot stået i sikkerhed på sidelinien og så lige hidset dig op med lidt brokkeri. Whatever makes you happy!

Jeg forstår bare ikke, hvorfor det er så vigtigt for dig det her, siden du går op i det med liv og sjæl. Hvad får du ud af det?

Fordi filmens emner for mig, er nogle af de mest spændende jeg har set portrætteret på film og fordi de netop lægger op til debat. Du skal slet ikke blande dig i, hvad der interesserer mig og om jeg gider debattere disse forhold.

Når der bliver fremført argumenter omkring en given film, som interesserer mig og jeg er uenig herom, så debatterer jeg den og forsøger med logik at fremføre argumenter for det modsatte. Hvis de samme argumenter kontinuerligt bliver fremført herom, omkring en given film, som interesserer mig og jeg er uenig herom, så debatterer jeg den igen og forsøger med logik at fremføre argumenter for det modsatte.

Og hvorfor overhoved debattere i den nedladende tone? Det er specielt den jeg bider mærke i - jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan gå hen og fremstå så bitter i tonen, over en skide film.

Læs tråden forfra og til ende, så vil jeg påstå, at du finder flere useriøse eksempler på debatform om denne film, som netop fører til, at jeg kalder en spade for en spade. Jeg bider specielt mærke i, at der er en tendens til gerne at ville kritisere denne film igen og igen udfra præmisser, som det så viser sig, at vedkommende slet ikke har gjort noget for at kende til, men ikke desto mindre stadig baserer en stor del af kritikken på.

Jeg synes ellers, at du fremstod meget sympatisk i starten, da du fremlagde dine teorier, og du fremstår da også sympatisk over for folk der har interesse i filmen (og i dine teorier), men så snart man gør det modsatte - så skal man fejes af banen. Jeg forstår det virkelig ikke, for du lader da til at være ret begavet, men din måde at håndtere dette på, får dig til at ligne en stædig spade.

Jeg overlever nok, at jeg kan føje endnu en til listen, som hader mine skriverier.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#933 Ispep 12 år siden

Ingeniosus (932) skrev:
Har man ikke forstået en given instruktørs vision for en film, så er det så absolut ikke bare et forhold man kan negligere, når man diskuter film.

Man kan godt have fattet en instruktørs vision. Men der er ingen lov der siger, at man skal kunne lide den, og være enig.
Gravatar

#934 Kyllingebenet 12 år siden

Ispep (933) skrev:
Man kan godt have fattet en instruktørs vision. Men der er ingen lov der siger, at man skal kunne lide den, og være enig.
Enig. Jeg har sgu set mange film, hvor instruktøren har haft gode intentioner, men hvor det endelige produkt er faldet til jorden.
Gravatar

#935 Ispep 12 år siden

Thomas E. Nielsen (927) skrev:
men dertil og så regne den som kontroversiel i den forstand, er langt fra i min optik!

Religion og religiøse aspekter er vist et ømt punkt på film. Nogen skal nok føle sig stødt og trådt på over det mindste. Bare man puster til temaerne. Men hvad siger det mest om. Filmen eller de mennesker? Lav en antimuslimsk film, og du får nærmest 3 verdens krig. Det ser vi jo. Prometheus har intet i den retning, der kan bringe nogens pis i kog, dertil har den ganske enkelt en for mainstream dagsorden og fastlagte linjer. Mel Gibson's Passion Of The Christ kunne jeg gå med til, og til dels There Will Be Blood, men jeg kan umiddelbart ikke nævne nogen blockbuster film, som er kontroversielle. Watchmen måske som det tætteste bud, i og med den berører nogle ømme temaer på en mere eksplicit og kompromisløs facon.
Gravatar

#936 Ispep 12 år siden

Kyllingebenet (934) skrev:
Enig. Jeg har sgu set mange film, hvor instruktøren har haft gode intentioner, men hvor det endelige produkt er faldet til jorden.

Nemlig.
Gravatar

#937 Richard Burton 12 år siden

Thomas E. Nielsen (927) skrev:
Giver det dig så mening hvad jeg mener?

Ja! Når du forklarer dig nu, så giver det mening og jeg forstår dig, som du gerne vil have, at du skal forstås :)

Ispep (931) skrev:
Flere herinde har nævnt mange tvivlsomme handlinger fra personerne, som ikke er særligt gennemtænkte. Disse har du afvist. Tving mig nu ikke til at nævne dem :D

Men det vil jeg nu gerne have, at du gør, hvis du har tid, for der er både forhold omkring handlingerne, som jeg kritisk har erkendt og ... afvist ... mener jeg at man nu kalder det, når man fremkommer med argumenterne for sin egen holdning.

Lad os tage udgangspunkt i Total Film anmeldelsen i denne uge af Prometheus. Denne indeholder mængder med eksempler på forhold omkring handlinger, som jeg "afviser", dvs. ikke er enig i. Det gør jeg udfra logiske forhold, som for mig antyder, at jeg slet ikke ser det store problem. Forholdet omkring det at tage en hjelm af, er blot én af disse. Men anmelderen heri, gør sig netop ved flere af disse eksempler "skyldig i", slet ikke at have overskud til logiske betragtninger, men vil hellere latterliggøre. I sådan en henseende, har jeg intet imod at kalde manden for en klaphat.

Hvis folk har mod på at nævne alle deres forhold omkring handlinger, som man finder mærkværdige, stupide etc. så vil jeg da gerne stå til rådighed med at argumentere for og imod, om jeg måtte være enig eller ej.

Ingeniosus (925) skrev:
Jeg vil påstå, at Prometheus er en film, som ikke vil kunne nydes, uden at forstå dens subtext

Det mener jeg så er noget værre vrøvl. Filmen kan så sandelig også blot nydes som en rendyrket popkorn blockbuster, uden at man spilder den store tanker. Det er trods alt en studio-film, som har i sinde at underholde. Du nævner 2001 og Mulholland Drive, men de er LANGT mindre mainstream produkter og netop har i sinde at udfordre sit publikum rent intellektuelt, og dermed har disse en helt anden dagsorden, end en gennemsnitlig Scott film.

Kunne ikke være mere uenig. Uden forståelse af Prometheus' tematik, forholdet omkring skaber/skabning, tro og viden, så vil det være umuligt at fastholde en kontinuerlig logik i filmen. Flere nøglesekvenser i denne film vil fremstå direkte ulogiske og forstyrrende og i bedste film, vil en masse information blot blive selekteret fra, fordi det ikke giver mening i den kontekst seeren ser filmen.

At filmen er produceret af Fox, har intet med mainstream at gøre og om filmen er et underholdningsprodukt. Det var Fox, som tilskyndede Scott til at dreje filmen væk fra sit oprindelige fokus for franchisen, alien monsteret, fordi de fandt det nye take mere interessant og muligvis kunne udvikle franchisen hen på ny territorie. Filmen er et 50/50 produkt, mellem underholdning og A Space Odyssey territorie, hvilket så absolut har sine udfordringer, eftersom det er tydeligt, at Scott har måttet gå på kompromis undervejs.

Du må mene lige hvad du vil, men der er ingen tvivl om, at Scott så absolut har til hensigt at udfordre sit publikum. At den gør det, er der ingen tvivl om, når man ser på de hidtidige tilbagemeldinger.

Muligt Prometheus er den film, som der blev snakket mest om i år. Men snakken går så sandelig ikke kun ud på den udforskning af tematik, men også filmens mangler, som kan være sjove at diskutere. Jeg kan vitterligt ikke se den skulle være kontroversiel på nogen måde. Nogle grupperinger skal nu nok føle sig stødt over det mindste, sådan vil det altid være på film, og det er så absolut intet nyt fænomen. Filmen har ikke just "set the world on fire" med dybt kontroversielle emner og har vakt stor forargelse, sådan ser jeg slet slet ikke på filmens impact. Det er nu stadig et sci-fi adventure, som er "fun ride" og kan nydes med popkornene.

I såfald kan jeg kun anerkende, at Prometheus er en lortefilm. For som popcorn film, er dette formenlig årets værste i genren. Der er meget lidt "fun" over den og mængder med ulogiske sammenhænge og mærkværdige handlinger. Det ser ud til, at Lindelof har drukket af natpotten og delt sjatterne med Scott.

Jeg vil lige tilføje, at jeg stadig, mener jeg selv, har øjnene i hovedet og hjernen nogenlunde på plads, samt et hjerte der banker. De ting gør, at jeg er i stand til at vurdere en film, UDEN at opstøve informationer fra diverse kilder.

Tak for igen at minde mig om, at det at erhverve sig information gennem andre, er absolut no-no, når man ser film. Irriterer mig lidt, at jeg således kun fandt frem til, at Mulholland Drive var en fantastisk film, gennem andres hjælp, når jeg hellere ville have været lykkeligt uvidende herom og forblevet i den tanke, at det var en utilfredsstillende film.
Gravatar

#938 Richard Burton 12 år siden

Ispep (933) skrev:

Kyllingebenet (934) skrev:

I tager det begge for givet i såfald, at visionen ER forstået, hvilket jo er skønt og hvilket jeg netop slår på tromme for, ikke altid har været tilfældet i debatten om Prometheus.
Gravatar

#939 Hr. Nielsen 12 år siden

Ingeniosus (937) skrev:
Ja! Når du forklarer dig nu, så giver det mening og jeg forstår dig, som du gerne vil have, at du skal forstås :)
Men kan du være sikker;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#940 Kyllingebenet 12 år siden

Jeg er glad for at du har givet dig selv tid til at skrive sådan et langt og intetsigende svar, jeg havde faktisk ikke forventet andet af dig, så jeg er glad for at du indfriede mine forventninger. Jeg havde dog håbet, at du måske kiggede en smule indad og tog kritikken til dig, men i virkeligheden, så er det nok dig er ikke tør at komme ud af sit skjul, på netop dét område. Men fred være med det, hvis du har det bedst ved at tro, at du er os alle overlegne, så værsgo - jeg kunne ikke være mere ligeglad.

... men er vi ikke ved at rode os ud i en "spejl"-diskussion så? Hvis vi begge er ved at dø af grin over hinanden, og er pisse ligeglad med hvad den anden har at sige? Hvorfor så overhoved give sig tiden til at skrive et indlæg?

Men lad os komme i gang med Mulholland Drive, Lost Highway og 2001, der alle er film som jeg har set, og hvor jeg kun har haft svært ved at forstå førstenævnte. Jeg kan dog ikke forstå, hvorfor du overhoved har behov for at sammenligne Prometheus med netop de film? Men igen, så forstår jeg dig, for det er hvad Prometheus er for dig. For mig er den i samme boldgade som Sunshine (selv om jeg synes at Sunshine rent faktisk er en bedre film, trods for tredie akt), og film som Avatar (ja, jeg sagde Avatar). Eller endda The Blair Witch Project, hvilket nok er den bedste sammenligning til data - et hold mennesker render rundt i ukendt territorium på søgen efter "sandheden", det hele ender galt og der er intet payoff i nogen af filmene.

Selvfølgelig har Prometheus det skjulte at byde på, men spørgsmålet er så, om det har været bevidst fra skaberne bag filmen, eller om det har været os som fans der har digtet videre på universet som Prometheus foregår i? Jeg er sikker på, at det er det sidste. Selvfølgelig har der været meget symbolik til stede i filmen, men uden en ledetråd, så er det svært at få kædet dem sammen - og det er der at Prometheus fejler. For mig er det som at spille et spil der ikke har et naturligt flow - har du nogensinde spillet et spil, hvor du sidder fast i en dungeon uden at vide hvad du skal gøre? Man kan ikke komme videre, fordi spiludviklerne har udviklet et spil der ikke giver nogen form for logisk mening. Det er ikke underholdende, men pisse irriterende - og når man så endelig har læst en walkthrough, så kan man komme videre. Vi kan jo sammenligne det med, at du har læst dig frem til din viden om Prometheus, og derved også gjort brug af en "walkthrough".

På den måde synes jeg, at Prometheus har fejlet - jeg har ikke lyst til at nyde en film eller et spil, hvis jeg først skal læse en walkthrough igennem for at kunne komme til slut/forstå filmen. Det er ikke underholdende for mig, men derfor kan elementerne der er til stede i filmen, stadig være gode, og her henviser jeg selvfølgelig til temaerne, symbolikken og hvad der ellers måtte være til stede. Det jeg blot ærgrer mig over, er udførelsen af at få kædet dem sammen. Hvis der intet naturligt flow er til stede, så falder det til jorden.

Der er så mange brølere i den film, som jeg ikke gider til at nævne - jeg orker det simpelthen ikke - men dem kan jeg godt se bort fra. Jeg kan godt leve med, at H tager hjelmen af, jeg kan godt leve med at F ikke kan finde udgangen til trods for at han har navigationsudstyr på sig. Jeg kan også godt leve med, at biologen hensynsløst leger med en cobralignende slange. Jeg kan godt se mellem fingrene med det, selv om jeg synes at det er idiotiske ting - ting som (efter min mening) skulle ha' været ændret INDEN release.

Du synes noget andet, det samme gør andre - hvilket også er fint nok. Jeg er large nok til at rumme begge meninger om filmen, om man kan lide den eller ej. Det kan jeg, fordi jeg synes at det er interessant at læse hvad folk synes - men når folk mundhugges og ligefrem nedgør hinanden over en skide film, så bliver jeg en smule harm i knolden. Det er som når børn skændes over hvilken konsol der er bedst, eller om Apple nu er bedre end Samsung, eller omvendt. Det kan godt ske at filmen betyder meget for dig, og at du godt kan lide at diskutere, men hold nu kæft - du er ikke bedre end nogen anden herinde - og når det kommer til stykket, så er du blot en bruger i mængden. Derfor synes jeg også, at du skulle komme ned derfra, og tiltale folk i øjenhøjde - det er først der, at du ville vinde respekt.

Og mht respekt, så får man først respekt når man giver respekt.

Og jeg respekterer din holdning, men ikke din måde at være arrogant og nedladende på, hvilket du har været i forbindelse med denne tråd. Andre har også været det, men det er specielt dig jeg har bidt mærke i. Måske fordi du virker mere moden på andre aspekter, du formulerer dig godt og har nogle spændende holdninger, men i forbindelse med Prometheus, så mener jeg bestemt at du har mistet fodfæstet - og deraf kalder jeg dig også for fanatisk - for ligesom dig, så har jeg intet problem med at kalde en spade for en spade.

Vi skal på ingen måder alle være enige med hinanden herinde, eller prutte lyserøde støvskyer, jeg forventer bare at vi alle kan diskutere modstridende holdninger, uden at det skal udvikle sig til ubehageligt sted at være. Deraf kommer min kritik.

Og du er helt forkert på den - jeg hader ikke dine skriverier, jeg synes de er spændende, bare ikke når du/eller andre går apeshit. Se lidt indad, så kan det være at andre også gør det samme, i stedet for at lege enmandshær.

Skriv ny kommentar: