Traditionen tro, disker Michael Mann op med en fantastisk visuelt flot og håndværksmæssig fremragende produktion, der nærmest er umulig at sætte en finger på rent teknisk. Desværre glipper det denne gang med at få fortællingen og plottet til at hænge sammen – og give mening. Skuespillerne føles ikke instrueret godt nok, der er ikke skyggen af dybde eller indlevelse, og forbindelsen mellem filmen som afsender og publikum som modtager bliver aldrig skudt i gang. De mange flotte actionscener redder filmen fra at være en komplet fadæse, men man sidder skuffet tilbage over den ligegyldige oplevelse, som “Public Enemies” beklageligvis er. Man kan kun håbe på, at der kommer en bedre Director’s Cut på dvd til efteråret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 McPeter 14 år siden

Lige kommet hjem fra forpremieren.

Var bestemt ikke enig i Manns stilvalg. Virkede "påtaget håndholdt" i mange scener og så synes jeg der var ret stort skift mellem dialog-scener og skyde-scener, hvor sidstnævnte lignede at de ikke rigtigt var efterbehandlet, men blot direkte var det der var optaget - lidt amatørvideo lignende stil. Jeg ved godt at det med garanti er bevidst valg fra Manns side, men brød mig ikke om det. Gode lydeffekter dog, især i skoven. ;-)
Også godt soundtrack i øvrigt!

Depp spillede til gengæld utroligt godt - lagde mærke til mange små finesser i hans skuespil, der jo sjældent keder. Synes han gav godt liv til karakteren og jeg synes netop at man nåede at "connecte" med ham og få en smule indsigt i hans tanker og verdensbillede. Som Roger Ebert skrev, så virker det som om at Depp har opfundet rollen fra bunden, i stedet for at kigge efter alle de andre klassiske gangsterfilm, som mange andre skuespillere gør når de skal lege gangstere. Og det er i sig selv ganske imponerende.
Bale klarer sig også udemærket, men det er helt klart Depp der stjæler billedet.
Marion Cotillard (hende fra Taxi filmene) klarer sig faktisk også ganske fint som Dillengers dame - tror godt hun kan bære lidt mere udfordrende roller fremover, altså professionelt set, ikke tøjmæssigt. ;-)

Filmen giver sig god tid, nogle vil nok mene den er lidt for lang, men jeg synes egentligt ikke det gjorde så meget. Det finder jeg nok først rigtigt ud af ved et gensyn. :-)

Alt i alt var jeg ganske godt underholdt og jeg vil bestemt anbefale folk at se den, især hvis de som mig er pjattede med gangster-genren og Depp generelt.

4½ / 6
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#2 Nicki52 14 år siden

Tror det samme som McPeter. Jeg skal se den i morgen og håber det er det værd.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#3 elwood 14 år siden

Billede 1
Enough with the jokes about the Light!!!

Billede 2
Tænkene Hvem satan er den idiot! der har tegnet kridtstreger på mit jakkesæt, det er garanteret den sjover til Michael Mann, ja jeg kan se ham sidder på sin stol der og grine i smug

Billede 3
Ahhhhhhhh det var tiltrængt

Nogen ting skal være op til fri fortolkning 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 cansi 14 år siden

Som der bliver skrevet til sidst i anmeldelsen, håber jeg også at der kommer en Directors Cut af filmen. Jeg synes at der var nogle huller i filmen. Eks. kunne være hvorfor er Melvin Purvis så opsat på at fange Dillinger osv.

Ellers synes jeg filmen leverer en god og stilfuld film. Actionscenerne er gode, dejlig koreograferet. Fortalt i et dejligt tempo. En ting jeg lige bliver nød til at nævne er, jeg havde lidt svært ved at se eller komme ind på filmen. Nu havde jeg jo set TF2 to gange på seks dage, så det var helt vild mærkeligt at sidde og se en film hvor der ikke var store eksplotioner og brag :D

Skuespillerne synes jeg gør det helt vild godt. Som McPeter skriver, så er det Depp der stjæler billedet. Scenen på stranden eller scenen hvor han går ind i et politistation er skuespil på et højtniveau. Marion Cotillard er også god, hun var meget overbevisende.
Tilgengæld ved jeg ikke helt hvad jeg skal synes om Bale. Bale er af mine ynglings skuespiller. Ved ikke om det er fordi jeg syntes at Purvis karakteren ikke blev brugt ordentlig, men Bale fik bare aldrig chancen til at vise hans talent. De få gange hvor kameraet var på Bale i mere end 5 sekunder, der syntes jeg at han virkelig kunne overbevise en, et godt eks. kunne være i starten hvor Purvis karakteren bliver introduceret. Scenen hvor han skyder Pretty Boy Floyd, og efter hvor han kigger på liget og derefter op var sku meget godt.

HD kamera eller ej, det irriterede mig ikke. Tilgengæld irriterede Biocity i Århus mig. Efter cirka 15 min. så fuckede projektoren op, og vi skulle vente et par minutter før filmen kunne starte igen, og lyden var meget dårlig, det klingrede og ved visse ord kom lyden meget højt og andre ikke. Jeg fik så tilgengæld af vide af en ven at der er sådan en risiko ved at se en film til forpremiere. Men skal se den igen i Cinemaxx på tirsdag så lad os se om det bliver bedre der.

Lidt OT. hvorfor er det at der ikke er så mange eller slet ingen Digital visning længere?. TF2 og Public Enemies kunne jeg godt have tænkt mig at se i Digital visning. Jeg bringer det her op, fordi hver gang filmen skiftede en scene hvor var filmen ude af focus i et par sekunder og flimrede også.

Men ellers en god film, som jeg håber og ber til vi får at se i en DC udgave.

5/6
Gravatar

#5 McPeter 14 år siden

#4 - meget enig mht. Bale. Kan også normalt godt lide ham, men synes slet ikke han fik mulighed for at folde sig ud her og ja, hans baggrund og motiver er meget svagt fremstillet. En D.C. vil formentligt kunne rette lidt op på det.

Og også meget enig med lyd-niveauet. Det var MEGET svingende, fra lav dialog til høj dialog til høje effektlyde. Ved ikke om niveauforskellene i dialogen var bevist for at fremhæve visse ting, jeg synes nu mest det virkede distraherende. Og jeg så den i sal 1 i CinemaxX københavn.

Mht. action-scenerne så er jeg enig i at de er godt koreograferet, kunne bare ikke lide udseendet på dem. :-)

Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#6 Ericmase 14 år siden

Var inde og se den til forpremiere her og den var meget fed! Depp og Bale gjorde deres skuespil godt. 5/6 stjerner herfra.
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#7 database 14 år siden

Hvad siger du så Christian Volborg? :P
Gravatar

#8 filmz-Is 14 år siden

Public Enemies er den største biograf oplevelse jeg har haft i lang tid, og den er efter min mening en af Michael Manns allerbedste film - Kun overgået af Heat.

Mann er en sand filmkunstner, og han ved hvordan en god historie skal fortælles. Der er et dejligt tempo gennem hele filmen, og man kommer virkelig under huden på John Gillinger, der er fantastisk spillet af Johnny Depp. Filmen er også visuelt enestående. Fotograferingen og kameraføringen er så perfekt udført, og man bliver virkelig kastet ind i fortællingen. Manns brug af håndholdt kamera var jeg ellevild med. Det skaber en virkelig realistisk følelse. Skuespillerne spiller upåklageligt, og håber også at der kommer en Directors Cut, hvor vi får lidt mere at vide om Christian Bales karakter Melvin Purvis.

Der er også mange velkoreograferede shoot-outs hvor man føler, at man er til stede under skudduellerne. Lyden er simpelthen fabelagtig i de scener, og især det sidste store shoot-out er uhyre intenst.

Public Enemies er den mest stilfulde og gribende film jeg har set siden The Dark Knight.
Gravatar

#9 Bobby Singer 14 år siden

Public Enemies er en god film, den bliver dog aldrig rigtig spændende eller vedkommende for den sags skyld, derfor vil jeg ikke kalde den fremragende. Michael Mann er tydeligvis en dygtig instruktør, der ved hvordan en god film skal skrues sammen, derfor springer filmens "fejl" også tydelige frem, som f.eks. hvorfor er Melvin Purvis opsat på at fange John Dillinger? Det synes jeg aldrig rigtig at man får svar på, og hvor Johnny Depp virkelig har fået lov til at arbejde med hans portrættering af Dillinger og bygge ham op fra bunden, så han bliver en rigtig person af kød og blod, så virker Melvin Purvis noget to-dimensionel og det er egentlig ikke Bales skyld, for han yder en ganske god præstation med det materiale han nu har til rådighed, jeg tror derimod at det enten er manuskriptets eller klipningens skyld, det virker i hvert fald som om at nogle vigtige elementer simpelthen er blevet klippet ud af filmen, der ellers kunne have givet svar på nogle af de ubesvarede spørgsmål, som f.eks. Purvis motivation for at fange Dillinger.

Var filmen optaget med et specielt kamera? Jeg spørger fordi at den tiltider havde et lidt sært udseende, det er tydeligvis et bevidst valg fra Manns side, men jeg ved ikke helt hvad jeg synes om det. Det håndholdte kamera virkede tiltider en smule kunstigt, i mangel af bedre ord, den måde det ryster på og går tæt på og så væk igen, var lidt for meget af det gode, som om de virkelig skal understrege at det er håndholdt.

Men udover det, synes jeg at det var en god film, med et par veloplagte hovedrolleindehavere og nogle gode shoot-outs, der dog engang i mellem lignede noget fra en tv film, desværre. Igen pågrund af Manns visuelle stilvalg. Udover det var det en god film.

4/6
Idjit
Gravatar

#10 Highland Park 14 år siden

Fin plakat. Jeg kan godt lide, at titlen står plantet i skridtet på Depp. Det handler alt sammen om potens.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: