Traditionen tro, disker Michael Mann op med en fantastisk visuelt flot og håndværksmæssig fremragende produktion, der nærmest er umulig at sætte en finger på rent teknisk. Desværre glipper det denne gang med at få fortællingen og plottet til at hænge sammen – og give mening. Skuespillerne føles ikke instrueret godt nok, der er ikke skyggen af dybde eller indlevelse, og forbindelsen mellem filmen som afsender og publikum som modtager bliver aldrig skudt i gang. De mange flotte actionscener redder filmen fra at være en komplet fadæse, men man sidder skuffet tilbage over den ligegyldige oplevelse, som “Public Enemies” beklageligvis er. Man kan kun håbe på, at der kommer en bedre Director’s Cut på dvd til efteråret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 tranberg 14 år siden

#20
Har du nogensinde hørt din egen stemme på bånd og blevet forlegen..?
Det må være sådan, blot x100.
Selvfølgelig ser Depp ikke sine egne præstationer, når han siger han ikke bryder sig om det. Det må i grunden gøre en meget selvbevidst og det passer ikke helt på den person, Depp selv har beskrevet sig som; privat og forlegen.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#22 hey now 14 år siden

Er en anelse skuffet over Public Enemies. Mann er en mine helt store favoritter og synes desværre ikke denne lever op til hans tidligere bedrifter. Filmen virker på en eller anden måde "tynd". Johnny Depp er et klart lyspunkt: overbevisende hele vejen igennem. Bale var en stor skuffelse, men hans flade rolle gør det også svært. Synes hans karakter var ret ligegyldig for historien, han var bare en agent ligesom de andre, man kom slet ikke ind under huden på ham eller fik den store sympati/forståelse for han motiver.
Godspeed into the Mainstream
Gravatar

#23 Lady Arwen 14 år siden

hvor blodig er filmen? vil ind og se den da jeg er kæmpe depp fan men vil gerne lige vide hvor voldelig den er! Anyone?
Doctor Who <3
Gravatar

#24 filmz-Is 14 år siden

#23
Så voldelig er den da heller ikke. Der er selvfølgelig et par skuddueller hvor der bliver skudt mange, men det bliver aldrig så voldeligt eller blodigt. Bare gå ind og se den. God fornøjelse :)
Gravatar

#25 Lady Arwen 14 år siden

#24 - tak det var også det jeg regnede med! :D
Doctor Who <3
Gravatar

#26 Christian Voldborg 14 år siden

Lige vendt hjem fra biffen, hvor jeg så "Public Enemies". Endelig, efter at have været på ferie i Italien i 14 dage.

Jeg synes, at "Public Enemies" er en fantastisk film. Johnny Depp og Christian Bale spiller begge Oscar-værdigt som filmens to centrale hovedroller, hhv. John Dillinger og Melvin Purvis. Desuden er Marion Cotillard også imponerende som Dillingers kæreste.
Visuelt er filmen virkelig interessant. Brugen er digital HD-opløsning fungerede overbevisende godt. Så godt, jeg mener almindelig film ville have været et forkert valg. HD-effekten gjorde jo, at man virkelig følte, at man var tilsteede i filmens scener. Og er det ikke det, der er en films opgave? At medrive dens publikum og tage dem med på en historie til et andet univers og "undslippe" virkeligheden? Det var en imponerende film i næsten hvilket som helst filmisk aspekt: Skuespil, instruktion, manuskript og cinematografi.

I min bog er dette den bedste Mann-film siden mesterværket "Heat". Jeg krydser virkelig fingre for denne films Oscar-chancer i hvilken som helst mulig kategori. Håber især på Depp og nok endnu mere for Bale, der ikke engang er blevet nomineret endnu (skandale).
Jeg er selvfølgelig slet ikke enig med denne anmeldelse. Men hey, filmsmag er filmsmag. :)

"Public Enemies" er klart en af de bedste gangsterfilm i amerikansk film sammen med "The Godfather", "Scarface", "Goodfellas", "Once Upon a Time in America" og "The Untouchables".
Filmnørder, bøj jer i støvet for Christopher Nolans "Inception"...
Gravatar

#27 Lady Arwen 14 år siden

Nå men så fik jeg den da endelig set (igår aftes)!
Synes faktisk at den var rigtig god og nogle rigtig gode skuespillerpræstationer fra specielt Depp og var ret fascineret af ham der spillede Hoover!
Synes egentlig som #26 at den scenografisk også virkede rigtig godt, pga. "HD-effekten" (som jeg ellers ikke normalt bryder mig om), men synes altså at det blev brugt på en god måde her bl.a. sammen med det "rystende" kamera :D

Håber virkelig på at Johnny Depp får oscarnominering efter den her film, specielt fordi det ligger langt væk fra de ting han har lavet de senere år og har bevist (på ny) at han sagtens kan spille fantastisk skuespil uden at være dækket i makeup, underlige stemmer og ansigtsudtryk!

5/6 herfra!
Doctor Who <3
Gravatar

#28 Karl Hungus 14 år siden

Så den igår. Havde relativt høje forventninger men de blev ikke helt indfriet. Som mange andre i denne tråd savnede jeg lidt mere dybde i karaktererne. Jeg syntes til gengæld, i modsætning til anmelderen, ikke at der var en finger at sætte på skuespillet. Og læg mærke til Bale der ENDNU engang leverer en fejlfri accent i sin rolle. Utroligt at han kan blive ved med det.

Der hvor jeg syntes der er mangler er i forhold til legenden John Dillinger. Ville meget gerne have haft noget mere historie omkring depressionen og folks negative holdninger til bankerne på det tidspunkt.

Og så er det det med lyden! Jeg undrede mig, ligesom #4 og #5, også over lyden, men en af medarbejderne i BioCity Århus sagde at det var sådan den var optaget fra Manns side. Måske en fin idé, men jeg syntes det var irriterende. Så hellere et ordentligt Dolby, THX (eller hvad fanden de nu hedder) når det nu er det man er vant til i en biograf.

Skuespil, scenografi og actionsekvenser leveres fejlfrit, IMO.

4/6
Gravatar

#29 Highland Park 14 år siden

Mht. musikken så blev jeg noget overrasket over, at følgende to numre var blevet brugt i filmen:
"After the Shooting" af Gustavo Santaolalla & Johan Söderqvist (fra "Things We Lost in the Fire")
&
"Beam" af John Powell (fra "Sicko")

Jeg antager, at der er tale om temp-musik, som Mann er blevet så begejstret for, at han har valgt at beholde det. Jeg ved ikke, hvor de to stykker blev brugt men gad godt vide, om Goldenthal havde komponeret musik til de pågældende scener. Hvis det er tilfældet, vil jeg meget gerne lytte til den.

I øvrigt synes jeg slet ikke, at det fungerede med Diana Kralls optræden - heller ikke når man blot hørte hendes stemme. Det ødelagde lidt illusionen om, at filmen foregår i 30'erne - også selv om hun synger "Bye Bye Blackbird".
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#30 Michael Andersen 14 år siden

#29 John Powells "Beam" er fra "The Thin Red Line" ;)

Jeg ved ikke om Goldenthal har skrevet noget til de scener, selvom det er ret almindeligt for Mann at bruge musik fra andre "gamle" medier og hans egne film. I "Miami Vice" er der både noget fra Goldenthals "Heat" og James Newton Howards score til "Collateral" - i "Collateral" er der et andet stykke fra Goldenthals score til "Heat" med. Etc.

Men det er ikke utænkeligt at Goldenthal har tabt til et temp-nummer eller to, for hans ubrugte komposition til det endelig opgør i "Heat" skulle efter sigende være med i "Public Enemies" 8-)
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: