“Quantum of Solace” har heller ikke glemt sine rødder. Der er muntre eksplicitte og implicitte referencer til gamle kapitler i føljetonen, og den nyeste Bond-pige, Camille (underskønne Olga Kurylenko), er en næsten tro kopi af Bonds hævngerrige flamme i “For Your Eyes Only”. Ligesom Bond selv får hverken Camille eller hovedskurken Greene (den djævelsk charmerende Mathieu Amalric) nok spillerum til at adskille sig synderligt fra deres forgængere. Karakterudvikling må ofte vige for det heftige tempo. Men overgangen mellem handlingsforløbet i forgængeren og “Quantum of Solace” er fuldstændig glidende, og tanken om at se Bond udvikle sig endnu mere over en kavalkade af sammenhængende film er tillokkende.

Læs Filmz’ interview med Jesper Christensen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 NightHawk 16 år siden

# 38 & 39 -


Selvom Quantum of Solace går i direkte forlængelse af Casino Royale...


Jeg er skam godt klar over, at de to film hænger sammen som et 2 delt tv-afsnit. Det var jo præcis det jeg skrev i # 35. :)

Men handlingen i "Quantum of Solace" udspiller sig jo så efterfølgende over en periode, som gør det muligt for Bond at få Vesper så meget på afstand, at han ku' ha' indledt et mere seriøst forhold til Camille. Forøvrigt er jeg ikke enig med dig Bn ang. hvor lang en tidsramme der er normal, før man kan forelske sig igen. Vi snakker jo ikke om at han fuldstændig skal glemme Vesper har eksisteret, men blot at Bond ku' ha' vist nogle flere følelser mht. Camille.

Jeg savner sgu generelt noget mere hjerte i den her film. Bare tænk tilbage på Licence To Kill, som "Quantum" unægtelig har kopieret store dele af sit plot fra, hvor godt John Glenn ku' kombinere tingene her. Bond var rå, nådesløs og ufattelig barsk i sin jagt på Sanchez, men der var alligevel plads til romantik og humor undervejs, uden at det ødelagde det dystre revenge tema.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#42 filmz-Gehan 16 år siden

Jeg tror "franchiset" kan holde til meget. Vi er jo nogle millioner, der strækker sig meget langt når det gælder Bond :-)
Og man kan blive overrasket. Jeg syntes Brosnan var cool, men han er jo blevet overhalet med flere længder af Craig.
Kan nogen huske et ramaskrig da det kom frem, at der nu skulle være en LYSHÅRET Bond? oh ve oh skræk. Det hører man lissom ikke mere til.
Da jeg kom hjem efter Q O S var der en Roger Moore-bond-film i fjernsynet, som idioten her jo lige skulle have med. Mærkelig oplevelse.
Og så alt det med at vi mangler Martinien, "Bond...James Bond", "oh, James" osv. Egentlig meget fedt med en film i serien, der er skrabet lidt for alt det. Det skal nok komme igen. Bond er jo i det dystre hjørne og det understreges glimrende af manglen på gadgets og smarte jokes. Kunne i forestille jer John Cleese rende og lave slapstick i hvid kittel i en film af denne type?
Og så en lille ting, der overbeviser mig om at universet Bond nok skal overleve selvom traditionen somme tider brydes: Hvor mange savner egentlig at han kommer ind på Moneypennys kontor og smider sin hat op på krogen?
I øvrigt tror jeg, den næste film bringer os tilbage på banen. Vi skal nok få flettet martinien ind igen på en raffineret (selvirionisk) måde.
Go' film.
Gravatar

#43 Spanner 16 år siden

fætter guf (41) skrev:
Men handlingen i "Quantum of Solace" udspiller sig jo så efterfølgende over en periode, som gør det muligt for Bond at få Vesper så meget på afstand, at han ku' ha' indledt et mere seriøst forhold til Camille


Det er jo først til sidst, at han får forløsning for sin skyldfølelse over Vespers død.

Da han vender tilbage og kan redde hende fra ilden, som han ikke kunne redde Vesper fra vandet og druknedøden. Camille er ligesom Vesper selv indstillet på at dø, men denne gang kan Bond rent faktisk gøre noget.


Desuden må han jo vide, at så længe hun er en hævner som han selv er, vil et mere "seriøst forhold" være ganske besværligt/dødsdømt på forhånd.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#44 BN 16 år siden

#41 - fætter guf:

Forøvrigt er jeg ikke enig med dig Bn ang. hvor lang en tidsramme der er normal, før man kan forelske sig igen. Vi snakker jo ikke om at han fuldstændig skal glemme Vesper har eksisteret, men blot at Bond ku' ha' vist nogle flere følelser mht. Camille.


Jeg har ikke angivet nogen præcis tidsramme for, hvor hurtigt man kan forelske sig igen - jeg ved blot, at få dage eller uger efter må siges at være ekstremt urealistisk (hvis man virkelig har elsket den pågældende dybt). .... Men bortset fra det, så er der i forbindelse med Bond ikke kun tale om et afsluttet kærligheds-forhold, hvor han har en masse romantiske følelser i klemme - nej, der er også tale om sorgen over et dødsfald. Han er m.a.o. DOBBELT ramt el. såret!

Bare tænk tilbage på Licence To Kill, som "Quantum" unægtelig har kopieret store dele af sit plot fra, hvor godt John Glenn ku' kombinere tingene her. Bond var rå, nådesløs og ufattelig barsk i sin jagt på Sanchez, men der var alligevel plads til romantik og humor undervejs, uden at det ødelagde det dystre revenge tema.


Ja, det fandt Bond plads til, fordi det ikke var ham selv, der havde mistet sin elskede.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#45 NightHawk 16 år siden

# 43 -

Det er helt afgjort den definitive forløsning for Bond ang. Vesper i scenen på det brændende hotel, men derfor ku' han, som jeg ser det, vel godt ha' vist nogle flere følelser for Camille undervejs alligevel. Jeg synes bare Bond er gjort for indelukket og mut til, at karakteren sagde mig noget.

Jeg er ikke enig med dig mht. Camille's deathwish. Modsat Vesper der begår selvmord, så er Camille jo ufrivilligt spærret inde på værelset tilsidst, pga. den mur af flammer hun er fanget af. Scenen kommer rigtigt nok til at få den forløsning for Bond som du skriver, men de to kvinders situation er ikke den samme, som jeg husker det.


Jeg kan forøvrigt stadigvæk ikke se hvorfor det sku' være utroværdig, hvis Bond og Camille indledte et forhold/en flirt, for det fungerede da glimrende i John Glenns For Your Eyes Only mellem Bond og Elektra, der begge opsat på hævn styrerede mod det samme mål og stadig havde plads til romantik, (og humor), imellem sig.

# 44 -

Ja han er virkelig meget i sorg, må man sige. Så meget enda at han lige har tid til at gi' den udsendte agent Fields en tur i høet. Hvis der er plads til det, er der efter min bedste overbevisning ingen grund til, at han også ku' ha' udvist bare en lille smule varme overfor Camille.

Jeg er sådan set helt enig med dig ang. Licence To Kill, hvor grunden til hævnen jo er vidt forskellig. Det jeg mente med den sammenligning var nu mere ang. selve temaet og tonen i de to film. Og her synes jeg klart John Glenn formår at mikse elelmenter ind i handlingen, som gør Bond vedkommende og sympatisk trods sit blodige og brutale hævntogt. Dette er jo slet ikke tilfældet i "Quantum of Solace", hvor Bond fremstår som en kold i røven type, som jeg aldrig kom til at holde af.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#46 filmz-vassago 16 år siden

Det holder ikke en meter, man kaster sig normalt ikke i grams over en anden lige efter en livs kærlighed er afgået ved døden. Det er muligt at Hollywood kan servere det, så man kan sluge det, de kan også lave films med små grønne rummænd, men troværdigt bliver det ikke...

De gamle Bond-film ligger omkring 2-3 stykker på troværdigsskalaen, højere på underholdningsskalaen, men at lade en gammel Bond-film, med kække Roger Moore (den ringeste af dem alle) være målestokken for hvornår et forhold er troværdigt og autentisk er jo nærmest absurd. Hvad bliver det næste?

Inden debatten løber helt ud i en "jo, nej, jo, nej, jo, nej"-debat, så skal man måske bare indse, at der er nogen der finder det plausibelt, mens andre ikke gør :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#47 BN 16 år siden

#45 - fætter guf:

Ja han er virkelig meget i sorg, må man sige. Så meget enda at han lige har tid til at gi' den udsendte agent Fields en tur i høet.


Hmm ... her er jeg vist nødt til at citere mig selv fra #32:

"Det ville være vildt utroværdigt, ja, meget langt ude, hvis Bond kun få timer el. dage efter at have mistet Vesper, kunne indlede en egentlig romance, der byggede på andet eller mere end sex!"

Og fra #39:

"Hvis der vel at mærke er tale om ægte kærlighed - og det er der i 'Casino Royale' - så er man ganske enkelt ikke følelsesmæssigt klar til rigtig kærlighed så kort tid efter. Og da slet ikke når man er i sorg efter sin elskedes død! ..... Sex måske (for nogles vedkommende), men ikke et følelsesmæssigt engagement."

;-)

Hvis der er plads til det, er der efter min bedste overbevisning ingen grund til, at han også ku' ha' udvist bare en lille smule varme overfor Camille.


Om han udviser "bare en lille smule varme overfor Camille" eller ej, vil jeg vente med at kommentere til efter at have set filmen. .... Medmindre du med "en lille smule varme" mener 'HED SEX" ;-) ...... for i så fald er der jo tale om et faktum, kan jeg forstå ud fra diverse omtaler og anmeldelser, der på forhånd har oplyst, at der ikke foregår noget i den retning mellem de to.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#48 NightHawk 16 år siden

# 46 -

Det er da muligt du ikke synes det holder, men det gør jeg så modsat til gengæld. Lad nu være med at trække diskutionen ned på et plat niveau med en "grønne rummænd" analogi bare for at forsvare "Quantum of Solace"'s mangler . De film jeg har sammenlignet med altså Licence To Kill og For Your Eyes Only har da sin berettigelse ved det, at de begge inkludere hævntemaet mere end flere af de andre gamle Bond-film gør og desuden, sammen med The Living Daylights, forøvrigt hører til nogle af seriens mest troværdige hvad angår plot og romancer, Bond og de tre babes imelllem.

Jeg er skam helt enig med dig i at Roger Moore var en flødebolle i de fleste af de Bond film han lavede, men det er så bare ikke tilfældet med "For Your Eyes Only" og derfor er sammenligningen da helt på sin plads. Jeg ku' forstå din kritik, hvis det var MoonRaker jeg brugte som paralel, for så ville det virkelig være absurd. :)

# 47 -

Med "En lille smule varme" mente jeg blot nogle flere følelser de to imellem, så man ku' ha' fået indtrykket af at det var to mennesker og ikke to robotter man så på. Men lad os ta' en videre snak, når du har fået set filmen. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#49 filmz-vassago 16 år siden

#48: Du kan jo sakse analogien uden at det ændrer noget. Hollywood kan servere det meste og få det til at virke plausiblelt... Det absurde for mig, at du vælger at bruge de gamle Bond-film som målestok for hvad der er "realistisk" og hvordan en kærlighedshistorie med hævn skal skæres - det er så bl.a. de film de har valgt at distancere sig fra med dette reboot.

Jeg tror nu nok at jeg kunne vælge en del af andre Hollywood-produkter der leverer varen, og hvor man kan bruge ordet realisme og drage paralleller til virkeligheden, uden at flække af grin. Moore er en flødebolle i samtlige film han har medvirket i, og uden at ville træde nogen over tæerne, så har debatten her udviklet sig til noget som Comic Book Guy fra The Simpsons kunne have startet :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#50 filmz-Bruce 16 år siden

Har lige set For Your Eyes Only og Live and Let Die igen i de nye blu-ray udgaver og førstnævnte, som jeg tidligere havde "højt på skalaen", måtte jeg revidere godt og grundigt ned i tabellen. Hold da kæft noget morfar tøj og pædofile må juble over scenerne med skøjte sexkillingen. Det var ikke just et godt gensyn.

Tilgengæld så fortsætter Live and Let Die med at være min yndlings Roger Moore bond film og også højt i toppen "overall". Det er ikke noget mesterværk, det er der ingen Bond film der er, men for en ny Bond, var det en ny stil (love it or hate it), god underholdning, godt tema ifht. de sædvanlige "want to rule the world" skurke og et et af de bedste Bond scores af Wings. Suverænt at man lavede en film med rødder i blaxploitation, Harlem, afro og stoffer. At det derefter gik støt ned ad bakke for Moore, ikke mindst pga. latterlige scripts ... det er en anden historie.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: