“Quantum of Solace” har heller ikke glemt sine rødder. Der er muntre eksplicitte og implicitte referencer til gamle kapitler i føljetonen, og den nyeste Bond-pige, Camille (underskønne Olga Kurylenko), er en næsten tro kopi af Bonds hævngerrige flamme i “For Your Eyes Only”. Ligesom Bond selv får hverken Camille eller hovedskurken Greene (den djævelsk charmerende Mathieu Amalric) nok spillerum til at adskille sig synderligt fra deres forgængere. Karakterudvikling må ofte vige for det heftige tempo. Men overgangen mellem handlingsforløbet i forgængeren og “Quantum of Solace” er fuldstændig glidende, og tanken om at se Bond udvikle sig endnu mere over en kavalkade af sammenhængende film er tillokkende.
Skriv ny kommentar:
#51 BN 16 år siden
Fra mit eget seneste gensyn husker jeg kun en grim blå jakke.
Hvilken af følgende tre Bond-kostumer fra 'For Your Eyes Only' er "morfar tøj"?
http://images.amazon.com/images/G/01/dvd/james-bon...
http://farm3.static.flickr.com/2265/2497573917_def...
http://www.virginmedia.com/microsites/movies/slide...
Hvordan dét? Hun er over den seksuelle lavalder og kan godt lide ældre mænd, men Bond afviser hende og går ikke i seng med hende. ... Så hvor kommer pædofilien ind i billedet?
Ligesom jeg ikke forstår de førnævnte to kritikpunkter, forstår jeg heller ikke det kriterium, som du tilsyneladende opstiller her. Jeg mener: Hvad med historien i 'For Your Eyes Only'? Hvad med de mange spændings- og actionscener? Var disse ting også dårlige?
#52 NightHawk 16 år siden
Nu er det jo ikke alle de gamle Bond film, men tre specifikke titler jeg har hevet frem fra arkivet som sammenligning. Hvad er der absurd, eller urealistisk ved de tre film jeg har nævnt ? Bond har sågar i alle tre film et minimum af gadgets til rådighed og må derfor ty til mere gammeldags metoder i kampen mod at besejre skurkene på, præcis som det også er tilfældet i både "Casino Royale" og "Quantum of Solace". :)
# 50 -
Hvor er det lige at Bond har såkaldt morfar outfit på i "For Your Eyes Only" ? og det pædofile kan jeg ligesom Bn sgu heller ikke få øje på ? jeg synes forøvrigt også at filmen indeholder nogle af de bedste actionscener i serien og som sagt er plottet da et af de mest realistiske og bedst skrevne også ?
Mht. Live and Let Die, ja så er jeg enig med dig ang. titelsangen. til gengæld synes jeg at Georges Martins score er desideret kikset. Blandingen af klassisk spionthriller og blaxploitation er en smagsag om man kan li' og det har vi vist også snakket om før. Jeg synes ikke det mix fungerer overhovet, selv om jeg både elsker Bond serien og er stor blaxploitation fan. Plottet er for så vidt ok, men actionscenerne er så til gengæld noget klodset udført, et par af dem enda lidt småpinlige, som da Bond tar flugten over en flok aligatorer, for slet ikke at snakke om afslutningen mod Kantanka og den famøse gaspatron. Hvad skurkene angår er de i "Live and Let Die" da håbløst karrikerede og tegneseriagtige i forhold til dem i "For Your Eyes Only", der bevare jordforbindelsen og det realistiske præg.
#53 BN 16 år siden
Jeg er fuldstændig enig med dig i ovennævnte kritikpunkter, fætter guf! ... Og endnu et kæmpe minus er indslaget med Sheriff J.W. Pepper, der for det første byder på komedie-agtigt overspil af værste skuffe og for det andet får én til at føle, at man sidder og ser 'Smokey and the Bandit' med Burt Reynolds og Jackie Gleason!
Det hele er temmelig overskruet og karikeret i forhold til 'For Your Eyes Only'.
#54 filmz-vassago 16 år siden
Ja, hvem nikker ikke genkendende til situationen hvor man står på et værtshus, klar til et slagsmål, og så hiver sin Zippo med indbygget flammekaster frem, eller et Laser Polaroid kamera (der jo også lige tager røngten-billeder), og hvis man kan fløjte de første toner af Rule Britannia, så kan man også lamme alle omkring en med stun-gas fra ens smarte nøglering, eller blæse hovedet af dem hvis man fløjter nogle andre toner. Det er i sandhed old school metoder der tages i brug... Alle disse ting er især handy hvis man skal udryddet alle mandlige gæster på værtshuset - så man efterfølgende kan negle alt andet med en puls i fred og ro :)
...og skulle nogle af disse ting fejl, ja så har Moore jo håndkant-slaget, eller trompetbukssparket, som man heller ikke skal kimse ad.
#55 filmz-Bruce 16 år siden
Ingen. Det er hans jakkesæt med brune gaberdine bukser i en anden sekvens.
Hvordan dét? Hun er over den seksuelle lavalder og kan godt lide ældre mænd, men Bond afviser hende og går ikke i seng med hende. ... Så hvor kommer pædofilien ind i billedet?
Hun er tydeligvis faldet for den østtyske steroid bombe. Hun er kun sammen med "sin gamle" donator, netop fordi han sponsorerer hendes skøjteløb. Som Roger Moore ser ud, er måden hun falder ham om halsen på helt hen i vejret.
Hvad med historien i 'For Your Eyes Only'? Hvad med de mange spændings- og actionscener? Var disse ting også dårlige?
Biljagten gennem lunden og skijagten holdt. Derudover synes jeg plottet var svagt eksekveret og bond damens skuespil var herre ringe.
#52 som da Bond tar flugten over en flok aligatorer
Jeg kunne ikke være mere uenig. Det er i mine øjne en af de bedste Bond sekvenser nogensinde, der ikke bliver mindre god af at kende til stuntmandens problemer med at få den sekvens i kassen. I det mindste kunne man se, hvad der skete. Så meget kan man ikke engang forlange af en Bond film anno 2008.
Hvad skurkene angår er de i "Live and Let Die" da håbløst karrikerede og tegneseriagtige i forhold til dem i "For Your Eyes Only", der bevare jordforbindelsen og det realistiske præg.
Hvis en karrikeret skurketype er negativt i Bond universet, så er hele Bond franchisen håbløs. Yaphet Kotto er særdeles velspillende i sin rolle som Kananga, hvorimod skurk nummer et i For Your Eyes Only er kedelig og ingen match for en Bond. Ingen tvivl om, at slutsekvensen "i grotten" er mere under middelmådig end over, men at jeg kalder Live and Let Die for en af de bedste Bond film, betyder langtfra, at jeg finder den et mesterværk, for det er INGEN af Bondfilmene. Casino kan få mig op på 8/10, resten ligger under. Men den underholder mig, jeg synes speedbåd jagten er god og jeg synes særdeles godt om pimpmobiles og Harlemskurke.
Og så synes jeg det var genialt at få den racistiske og småtbegavede Dr. J. Pepper med, som modvægt til et skurkecast med deciderede sorte. [url= replikker[/url] er guld værd:
Toby. Toby! I got me a regular Ben-Hur down here. Doing 95... minimum
Sheriff J.W. Pepper: [Adam has been stopped for speeding] You gotta set of wheels that just won't quit, boy! If they's yours that is...
[Adam reaches for his gun but Sheriff Pepper draws his first]
Sheriff J.W. Pepper: UH-UH! Spin around boy!
[points at the car]
Sheriff J.W. Pepper: Ten fingers on the fender.
[Adam complies]
Sheriff J.W. Pepper: Legs apart.
[kicks Adam's legs apart]
Sheriff J.W. Pepper: I take it this ain't exactly your *debut* at this sort of thing.
Sheriff J.W. Pepper: You picked the WRONG parish to haul ass through BOY! NOBODY cuts and runs on Sheriff JW PEPPER! And it's him who's speakin' by the by.
Sheriff J.W. Pepper: [to Trooper on Radio] NOW YOU LISTEN TO ME TROOPER BOY! We got a swamp full of Black Russians travelling fast enough to beat the band down here.
#56 NightHawk 16 år siden
I hvilken af de tre film har Bond en Zippo ligther der blir til en flammekaster ? Hvis du tænker på slutningen af "Licence To Kill", ja så er det pga. den megen benzin omkring ham at flammen blir så kraftigt.
Lazerpolaroid kameraet, ja lige den gadget er plat, men nøgleringen er da på ingen måde noget spektakulært ved. Dens lydaktivering ku' man da sagtens lave i vrkeligheden og ellers så Bruger Bond da sin snusfornuft og sine muskler til at klare skurkene med.
Sjovt du blir ved med at bringe Roger Moore på banen som eksempel i stedet for Timothy Dalton. Men ok, ved kun at fremhæve den mest kvabsede Bond skuespiller, får du jo omvendt også dine egne argumenter til at se mere skråsikre ud. :)
#57 BN 16 år siden
Jeg tror, vassago tænker på den film, hvor der er en giftslange på badeværelset sammen med Bond (Roger Moore), men det er ikke LIGHTEREN der bliver til en flammekaster! Bond sprøjter mod slangens hoved med en spritholdig parfume på spraydåse og holder lighteren under spraystøvet fra denne, så der kommer en lang ildflamme ud af det.
#58 kasperfmn 16 år siden
#59 BN 16 år siden
'Casino Royale' sluttede med at Bond fik fat i Mr. White (Jesper Christensen), og 'Quantum of Solace' fortsætter nøjagtigt hvor forgængeren slap. Nogle er meget utilfredse med at Bond har gjort denne fangst, og dette resulterer i den indledende biljagt, som - modsat hvad der var blevet mig fortalt - er nem at følge med i.
Filmen handler dog slet ikke så meget om hævn som al forhåndsomtalen og diverse anmeldelser (og udtalelser her på filmz.dk) havde givet indtryk af. Jovist hænger Vesper Lynd's død som et spøgelse over hovedet på Bond, men han har ikke (sådan som han havde i 'License to Kill') nogen bestemt person at hævne sig på - snarere en hel organisation, som han sætter alt ind på at afsløre og optrevle. Det var således en stor og positiv overraskelse at se, at Bond - trods vreden og sorgen over at have mistet sin elskede - faktisk
Jeg havde ydermere fået det indtryk, at der her var tale om en film med nonstop-action. Derfor var det uventet, ja, herligt at se, at filmen faktisk tager sig tid til en række mere rolige scener, der ikke bare tjener som oplæg til eller pusterum før næste actionsekvens, men derimod benyttes til at tegne karaktererne. Og nej, det er ikke dyb karaktertegning af virkelighedsnære personer, men stadig NOK til at Bond og de andre karakterer menneskeliggøres mere end man nogensinde har set i nogen tidligere Bond-film, 'Casino Royale' undtaget.
I 2006 - efter at have set 'Casino Royale' - tilsluttede jeg mig den konklusion, som flere drog angående filmens slutscene og slutreplik: At James Bond som vi kender ham fra de tidligere film blev "født" i netop dette øjeblik, hvor replikken "The name is Bond -James Bond" lød og efterfulgtes af Bond-temaet. Men efter at have set 'Quantum of Solace' er jeg klar over, at jeg tog fejl. Bond "fødes" først i slutningen af denne nye film.
Den kølige elegance og selvbeherskelse, man traditionelt forbinder med 007, er tilbage i filmens afsluttende scener, hvor han [spoiler]ikke alene undlader at dræbe hovedskurken Dominic Greene, men også lader Vesper Lynd's forlovede leve, så denne kan overgives til MI6's varetægt. Afsløringen af Vesper Lynd's forlovede og hans falske/påtagede kærlighed til Vesper var en de største plotmæssige overraskelser! Ja, scenen med dennes nye kvindelige afpresnings-offer og halskæden var en virkelig positiv detalje.
Og så må jeg også udtrykke min største forundring over, at filmz-bruger 'fætter guf' synes, der manglede varme mellem Bond og Camille. De to havde flere dialogscener sammen, hvor de udtrykte forståelse og sympati for hinanden. Og
Filmen har ikke for meget af det rystende, håndholdte kamera (det såkaldte "shaky-cam"), og personligt mistede jeg ikke på noget tidspunkt overblikket over hvad der foregik eller over hvem der befandt sig hvor. Så den lille frygt, som jeg - takket være 'bruce' - gik ind til forestillingen med, blev gjort grundigt til skamme.
Jeg vil desuden ikke undlade at nævne, at David Arnold's underlægningsmusik, som jeg er betaget af i 'Casino Royale', fordi den sine steder minder meget om John Barry, også var mesterlig her. Og et vigtigt musikalsk tema blev genbrugt helt rigtigt og fintfølende.
Afslutningsvis vil jeg lige mane et par fejlagtige oplysninger fra filmz's anmelder i jorden:
Forkert. Det bruges hele 2 steder midt i filmen, den ene gang som etnisk/sydamerikansk musik. ... Sjovt nok blev temaet også overhørt i 'Casino Royale, hvor den glidende stryger-del, der kommer før guitar-delen, ellers tydeligt blev anslået ved Bond's ankomst til Bahama.
Forkert. Bond ender meget hurtigt i sengen med den kvindelige agent, der er sendt ud for at hente ham hjem. Det vidste man i øvrigt på forhånd fra de mange promotion-fotos fra filmen.
5 ud af 6 stjerner
#60 BN 16 år siden
Rettelse: "de mange promotion-fotos" ..... Ja, men først og fremmest traileren!
+ et par tilføjelser:
Og hvad det er for noget med, at overskurken Dominic Greene (Mathieu Amalric) ikke skulle være ond nok i filmen? Han er da tilpas slesk og ondskabsfuld; f.eks. da han vil skubbe Camille ud fra balkonen (eller hvad det nu er de står på), eller hver gang han beordrer en person dræbt. Han udstråler selviskhed og griskhed, og instruktør Marc Forster har set helt rigtigt mht. hans øjne: han har et blik, der i den grad formår at give indtryk af en led, lusket karl!
Noget andet, som jeg ikke fik med foroven, er at jeg synes virkelig godt om den 1960'er-agtige enkelhed og stemning, der hviler over mange af scenerne; noget som - uanset forskelle i fotograferingen - også kendetegnede flere scener i 'Casino Royale'. Desuden var finalen jo helt i den klassiske James Bond-ånd med