Quantum of Solace
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 7. apr 2009 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
Når Marc Forster står for instruktionen, er det sikkert og vist, at resultatet læner sig op ad et visuelt overflødighedshorn. Sådan er det også med “Quantum of Solace”, der er 22. i rækken af James Bond-film, men kun instruktørens første ud i det minefelt. Herved stopper enhver samhørighed imidlertid også, for om end Bond igen i skikkelse af englænderen Daniel Craig skam har udseendet med sig, så mangler filmen både charme og selvtillid, men dog ikke lækre skår.
Det bringer Bond på sporet af et større stykke efterretningsarbejde, som forgrener sig dybt ind i en verdensomspændende miljøorganisation. Grundlæggende er problematikken i “Quantum of Solace” spørgsmålet om tillid. Hvem kan man i virkeligheden stole på i en verden, der er bygget op omkring løgn og bedrag? Kan M stole på, at Bond ikke lægger personlige følelser i sit arbejde og ikke dræber, hvis det kan undgås? Alvoren står i skærende kontrast til den humor, som selvfølgelig stadig er tilstede – det er jo en James Bond-film – selv om tilstedeværelsen er mere nedtonet end tidligere.
“Quantum of Solace” er dog stadig en underholdende og medrivende affære, hvor Paul Haggis’ pennestrøg knytter bånd til en nutid, hvor klimadebatten raser på alle niveauer. Hovedåren i filmen fører Bond i armene på den griske Dominic Greene, som under foregivelse af at være leder af en større miljøorganisation kommer tæt på verdens sidste diktatorer, laver usle kartelaftaler og ikke er så uskyldsren som påstået. En af dem, der modarbejder ham er Camille spillet af den velskårne Olga Kurylenko. Hun har infiltreret organisationen for at komme tæt på en af organisationens bekendtskaber, general Medrano, som hun har et regnskab at gøre op med. Hun kan blive et vigtigt aktiv for Bond, hvis han da kan regne med hende.
På billedsiden er der ikke meget at komme efter. Looket står knivskarpt, og udtværinger og digitale forstyrrelser er der absolut ingen af, mens edge-enhancement forefindes i relativt begrænset omfang. Også farvetemperatur og kontrast er helt efter bogen, og generelt er det et fortræffeligt transfer.
Også det engelsksprogede DTS HD 5.1-lydspor gør sig heldigt bemærket. Dialogen er hele vejen igennem tydelig og uden overstyringer. Den underliggende strygermusik er stemningsskabende, og så er atmosfæren velfunderet, mens distinkte effektlyde og lydpanoreringer leverer de rette kulisser for filmens mere actionfyldte sekvenser. Der er tradition for, at James Bond-filmene følges af en titelsang udført af en kendt kunstner. Denne gang i et samspil imellem Jack White og Alicia Keys. Hvorvidt den konstellation fungerer er en smagssag. Døm selv.
Ekstramaterialet holder sig på et rimeligt niveau og flankeres af enkelte aktuelle trailere samt en musikvideo med Alicia Keys og Jack Whites titelsang. En række mindre featuretter – den længste er 25 minutter og den korteste tre minutter – går i kødet på “Quantum of Solace” og stiller skarpt på karakteren James Bond, historien, locations, stunts, instruktøren Marc Forster, musikken og den nytilkomne Olga Kurylenkos tilstedeværelse. Endelig får de mere usynlige crewmedlemmer taletid i en tre kvarter lang videodagbog fra optagelserne. I og for sig udmærket, men filmens format taget i betragtning kunne der nu godt være mere kød på.
”James Bond will return” står der i slutteksterne til “Quantum of Solace”. Og det hersker der nok heller ikke nogen tvivl om. Man må have lov at håbe, at næste film søger tilbage til en mere traditionel og klassisk James Bond-fortælling, men stadig holder fast i den nutidigt formede Bond-karakter. For uden charmen og glimtet i øjenhulen er “Quantum of Solace” en ret ordinær spændingsfilm. Ingredienserne og underholdningen er der skam, og visuelt er instruktøren Marc Forster godt med. Men det er sjælen ikke.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet