Respekt til projektet “The Revenant”, der ikke bare leger survivor, men ér det. Føles som. Når den efterladte natur-nedbrudte ånder ind og ud for at rejse sig og vende tilbage, så kan det mærkes. Kameraet dugger langsomt til. Han lever. Ånder, der bliver til tågen over det klippegolde landskab, der ser til og ser på den bedste film, som DiCaprio, Iñárritu og Lubezki har medvirket til. Jeg rejser mig igen og bliver stående for de bedste til film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#10 Som om internettet bare er uendeligt!? ;) God pointe. Ud over det er en god øvelse at forsøge at vinkle hårdt og begrænse sig, så forsøger vi at holde anmeldelserne i nogenlunde samme længde på Filmz. Så er der plads til, at Forum-debatten kan brede filmen yderligere ud :)
Gravatar

#12 PippendeHans 8 år siden

#11 Jeg har læst herinde i flere år. Aldrig deltaget i debatten - men nu kunne jeg ikke nære mig længere :)

Jeg har af en eller anden grund fået min opmærksomhed rettet mod:

1. Det er ofte dig, der skriver anmeldelserne - de fleste af dem
2. De er ret korte og oftest er der ting, du ikke kommer omkring (som i det aktuelle tilfælde) - og det bliver ofte kommenteret i forum
3. Du bruger tit metaforer og popkulturelle referencer, som nævnt af #2 - det kan sagtens være ok, men når det sker samtidigt med, at du ofte udelader væsentlige detaljer og det i øvrigt meget tit er dig, der skriver anmeldelserne herinde, så ender det med at blive meget ensporet - desværre.

Det er konstruktiv kritik, det her - men som læser er jeg "bekymret" for udviklingen. Hvis I mangler skribenter, så skulle du måske enten holde igen med anmeldelser (svær beslutning) eller i stedet skrive længere og mere velargumenterende anmeldelser med et mere direkte dansk sprog. Det andet løber meget nemt løbsk og bliver trættende - og værst af alt: intetsigende at læse/se på.
Gravatar

#13 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

PippendeHans (12) skrev:
1. Det er ofte dig, der skriver anmeldelserne - de fleste af dem
2. De er ret korte og oftest er der ting, du ikke kommer omkring (som i det aktuelle tilfælde) - og det bliver ofte kommenteret i forum
3. Du bruger tit metaforer og popkulturelle referencer, som nævnt af #2 - det kan sagtens være ok, men når det sker samtidigt med, at du ofte udelader væsentlige detaljer og det i øvrigt meget tit er dig, der skriver anmeldelserne herinde, så ender det med at blive meget ensporet - desværre.


Fint med kritik. Jeg skal forsøge at svare dig:
1) Vi er fem faste anmeldere på Filmz. Jeg skriver nok flest, men langt fra flertallet.
2) De er længere end flertallet af danske dagbladsanmeldelser, men der findes bestemt længere i f.eks. Weekendavisen. Vi får også klager over, at vi skriver for lange anmeldelser, men de er groft sagt den samme længde, som de altid har været på Filmz. Da filmanmeldelsen er en beskrivelse af en personlig filmoplevelse, så vil der altid være ting, som andre ikke synes, man får med. Personligt synes jeg, det er røvsygt at læse en anmeldelse, der kommer hele vejen rundt. Jeg forsøger at skrive om dét vigtigste fra min oplevelse.
3) Jeg bruger gerne andre film eller referencer til at spejle eller sammenligne en filmoplevelse. Det kan være en udmærket måde at opbygge et argument på eller på at give en fornemmelse af, hvilken type film vi har med at gøre.

Men siden du er kørt træt i min skrivestil, så vil jeg anbefale dig at læse lidt af Lasse Martin, Anders Brendstrup, Johnny Vinther eller Oskar Bundgaard, der hver har deres egen, unikke stemme.
Gravatar

#14 PippendeHans 8 år siden

#13 Det er fint, at du forsøger at svare (læs: det har en snert af, at du forsvarer dig ;) du forklarer, hvorfor du gør, som du gør - men... det essentielle er jo i virkeligheden, at du måske skulle tage feedback'en til dig - og prøve at arbejde med det. Ikke så meget at du skal forklare dig - for det behøver du bestemt ikke.

Anyways: jeg arbejder med journalistik i mit daglige virke og har i mange år selv været en del af bl.a. anmelder-scenen inden for primært IT-branchen.

Jeg har siddet til hundredvis af redaktionsmøder, hvor konstruktivt kritik er en meget vigtig del. Der lærer man rigtig meget ved at lytte til andre skribenters feedback og input. Jeg har personligt ændret min skrivestil markant gennem årerne, alene takket være feedback fra såvel læsere som fra kolleger.

Som jeg også gav en lille antydning af i mit forrige indlæg, så sker det jo ofte, at du får kritik fra forskellige læsere - men dog ofte med samme kritikpunkter. Et godt råd; tag det til dig - og prøv at eksperimentér lidt med det feedback, du får. Det er bestemt ingen skade til at udvikle sig ;)

Der er intet, der kan være så forfriskende som fornyelse - også på skrift.
Gravatar

#15 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#14 Og det er bestemt værdsat. Ville blot kommentere dit grundige indlæg, som jeg tager med mig videre sammen med alle de andre indspark, jeg løbende får. Det sker også, de er positive - som her.

Men kan helt sikkert forsikre dig om, at alle anmelderne på Filmz - ikke mindst jeg selv, forsøger at udvikle sig til det bedre hele tiden. Det lykkes bare ikke altid, men det skal ikke forhindre mig i at gøre et nyt forsøg igen i næste uge.
Gravatar

#16 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

Dobbeltpost.
Gravatar

#17 PippendeHans 8 år siden

#15 Havde for noget tid siden læst den "artiklen", som du linker til. Et godt eksempel på, hvordan en artikel henter, opbygger og udvikler sin virkelige substans pga forum-kommentarer - for kommentarerne er jo dér, man kan få noget ud af at læse artiklen. Interessant at se folks reaktion.

Men jeg glæder mig til at følge nøje med, hvordan du evt. arbejder videre med udviklingen - og så vil jeg håbe, at det kan lykkes jer at fordele anmeldelserne mere imellem jer fem.
Gravatar

#18 Kau 8 år siden

3/6
Gravatar

#19 Stetso-G 8 år siden

PippendeHans (17) skrev:
#15 Havde for noget tid siden læst den "artiklen", som du linker til. Et godt eksempel på, hvordan en artikel henter, opbygger og udvikler sin virkelige substans pga forum-kommentarer - for kommentarerne er jo dér, man kan få noget ud af at læse artiklen. Interessant at se folks reaktion.

Men jeg glæder mig til at følge nøje med, hvordan du evt. arbejder videre med udviklingen - og så vil jeg håbe, at det kan lykkes jer at fordele anmeldelserne mere imellem jer fem.


Som mangeårig læser af Filmz' og Mortens anmeldelser, vil jeg nu påstå, at Morten har lyttet, og taget noget af kritikken til sig. Når det er sagt, så skal man ikke negligere, at der i anmeldelser af film og andet kultur vil være et større råderum for at bruge et svulstigt sprog, og at anmelderens stil er særegen.
Jeg er ikke enig i valget af det sprog, som Morten bruger; det er tit knudret og fyldt med den slags indskudte observationer, man kunne forvente fra Douglas Adams eller Stephen Fry, og som fungerer på engelsk, men falder lidt jorden på vores modersmål*.
Men det er bedre end de pressemeddelsesreferater, som andre filmanmeldere hælder ud.

*"The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't."
vs
"Rumskibe hang i luften på lidt samme måde, som mursten ikke gør det."
Gravatar

#20 Stetso-G 8 år siden

Kau (18) skrev:
3/6


5/7

Skriv ny kommentar: