Fantastisk. Dette er en af de udgivelser, hvor det hele går op i en højere enhed. Filmen i sig selv er et mesterværk, billede og lyd er fantastisk og ekstramaterialet er i topklasse, både hvad angår kvantitet og kvalitet. Topkarakter over hele linien.
#201 The Insider 16 år siden
#202 Patriarch 16 år siden
Ja den scene har også altid irriteret mig.
Ja det er vildt så ringe de er lavet. Jeg fatter det ikke - endnu mindre fatter jeg hvorfor de overhoved laver det i CGI.
#203 filmz-DocDoom 16 år siden
#204 The Insider 16 år siden
#203, på trods af min kritik af effekterne, er der mange gode ting i filmen også. Den er enormt stemningsfuld, og jeg var glad for at se den på det store lærred. Det fortjener de fantastiske billeder af et tomt New York at blive oplevet på :-)
#205 filmz-DocDoom 16 år siden
Det startede nemlig præcis omvendt, hvorefter vi flyttede den videre diskussion til nærværende tråd, jf. http://www.filmz.dk/forum/item/29662/#39 sidste sætning + #42
:-)
#206 BN 16 år siden
Nu skal du lige huske på, at den af mine udtalelser, du her kommenterer (jævnfør dit citat fra #178), gik på om Jackson & co. lod spøgelseshæren afgøre det største slag, udelukkende fordi det var "en nem løsning", som lolmanden hævder.
I Tolkiens bøger afgøres slaget jo også som følge af, at Aragorn, Gimli og Legolas ankommer i skibene og med en hær - forskellen er blot, at hæren her består af mennesker! ... Og hvad er nemmest og mest tidsbesparende at lave? (1) Scener med mennesker der springer i land og angriber fjenden? Eller (2) scener hvor der bagefter skal lægges CGI-spøgelsesfigurer og effekter indover?
(En af grundene til at LOTR-projektet i perioder var "et meget presset projekt", var jo netop efter-redigeringen, ja, det store arbejde med CGI-effekter, klipning o.s.v.)
Men tilbage til bogen: Ja, bruce, Tolkien havde nok - som du udtrykker det - "en dårlig dag", da han skrev afslutningen på slaget om Minas Tirith! ;-) ... For straks efter at Aragorn og hans to venner, samt de ekstra hærstyrker er sprunget i land, følger en afslappet hilsen og samtale mellem Eomer og Aragorn, og i løbet af de 10 næste (korte) linjer er slaget slut med en tør konstatering af at der blev kæmpet hist og her indtil solnedgang, og at alle fjender snart var døde. Ingen spænding, ingen detaljerede kampbeskrivelser. Slaget ER afgjort.
Man fristes til at spørge om Tolkien valgte "en nem løsning", ja, om han med denne hurtige afrunding af slaget lavede et "antiklimaks"? ;-)
Svaret er ja - for bruce m.fl.
For mig er det et rungende NEJ. (Jeg synes blot, at Aragorn i spidsen for de udødes altknusende hær langt bedre understreger dennes rolle som en værdig arving til kongetronen, idet de udøde jo engang havde svigtet Aragorns kongelige forfader.)
P.S. Selvom man hurtigt fornemmer, at det overordnede slag er afgjort med spøgelseshærens ankomst, så er der dog stadig spænding i kraft af scenerne der viser Aragorn og Gimli i aktion, Legolas der nedlægger en olifant og Eowyn der er i alvorlig knibe ... vel at mærke i EE-udgaven.)
#207 BN 16 år siden
... hvilket du har helt og aldeles ret i! ... I min begrebsverden er en "læsevenlig" bog ikke det samme som "en bog skrevet for pengenes skyld".
Og at man for at fastholde læserens opmærksomhed undlader at dræbe spændingen som følge af en reelt unødvendig sidehistorie eller andre ting der virker som ligegyldige omveje, kan jeg på ingen måde se som som et kommercielt betinget tiltag - nej, det betragter jeg som god fortælleteknik og kunstnerisk dygtighed.
#208 filmz-Bruce 16 år siden
Jeg ved ikke om begrebet god fortælleteknik eksisterer. Isåfald var James Joyce det nok ikke bevidst, da han skrev "Ulysses", en af de mest berømmede romaner i nyere tid.
Du mener ligegyldige omveje i LOTR bøgerne dræber spændingen og jeg mener at Jackson var hensat i grønne tåger, da han lod sørøverne pifte ballonen. Vi kommer vist ikke videre :)
#209 El vez 16 år siden
Det svar du citerer var udelukkende respons på din udtalelse om muligheden for at ændre på manuskriptet undervejs, for at forklare at den mulighed sandsynligvis ikke var til stede. Lad os lade det ligge.
EDIT: Ok jeg misforstod. Nu har jeg læst hvad du skrev igen, here goes: Jeg mener hverken mennesker eller spøgelser gør forskellen her. Sagen er den at opbygningen af slaget bliver der brugt meget tid på, og en så hurtig (1 minut?) afgørelse af noget så overlegent, giver mig en skuffende fornemmelse.
Hvis du ikke er enig er det jo helt fint, så fungerer det for dig og det er jo kanon :)
#210 BN 16 år siden
Du mener: Tolkien var hensat i menneskelignende tåger, da han lod sørøverne pifte ballonen - og Peter Jackson var hensat i grønne tåger, da han lod spøgelseshæren pifte ballonen.
Bare så vi forstår hinannden. ;-)