“The Road” blev desværre et finansielt flop i modsætning til den Pulitzer-belønnede roman, som filmen tager udgangspunkt i. Men John Hillcoats postapokalyptiske thriller er en spændende og stemningsmættet perle, der er lige så skræmmende, som den er inspirerende, og lige så uhyggelig, som den er rørende. Dvd’ens transfer skuffer, men udgivelsens DTS-lydspor er eminent, og selvom her ikke er meget ekstramateriale, er “The Road” absolut værd at stifte bekendtskab med.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 RasmusFL 13 år siden

#20:

Enig omkring slutningen. Det er uden tvivl filmens store fejl at trække sit gennemførte sortsyn i land efter at have etableret det så vellykket.

Med den filmiske tankegang du giver udtryk for må jeg lige høre dig om noget: Har du set Gus Van Sants 'Gerry'?

Hvis ikke kan jeg anbefale den for enhver pris.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#22 chandler75 13 år siden

Selvom filmen ville have været endnu mere downer, end den allerede er, ville jeg faktisk synes, at det ville have fungeret bedre, hvis den havde sluttet med at

drengen skød sig selv med pistolen. Faren havde jo talte om, at når han døde, ville han komme til at være sammen med moderen - må samme måde kunne man tro, at drengen ville ønske at være sammen med faderen igen.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#23 The Insider 13 år siden

#21, oh yeah, Gerry er fed :-) Har ikke mødt mange, der har set den. Jeg kom næsten i trance.
War. War never changes.
Gravatar

#24 Skeloboy 13 år siden

Så fik jeg den langt om længe set. Er enig i, at slutningen kunne være anderledes, men jeg synes ikke det ødelægger det helt store. Der er stadig
ikke noget håb efterladt for drengen.


Men Viggo Mortensen, scenografien og Cave/Ellis' soundtrack giver filmen et helt perfekt dystert, trøstesløst udseende i en verden uden håb. Det er sgu for nice :)

8/10
Gravatar

#25 lagoni 13 år siden

Mht slutningen:

Jeg mener stadig at drengen også døde og den familie han mødte, var hans forestilling af himlen, den eneste himmel han kan forestille sig. Jeg kan ikke helt præcist huske slutningen, men det virker både klart og sandsynligt - og mere i stil med filmens øvrige tone, den ville være alt for positiv ellers.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#26 filmz-Utyske 13 år siden

#25 -

Jeg tolker også slutningen i den retning.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#27 wimmie 13 år siden

#25+26
Hvorfor jeg mener at den fortolkning er udelukket:

Jeg tror stadig at hvis han var død og kommet i himlen, så ville det være hans forældre han ville møde og ikke en fremmed familie - dét tror jeg er hans eneste forestilling om himlen, når han nu snakker om at han vil gense sin mor.
Man kunne jo ikke vise en slutning hvor han genforenes med sine forældre - for det første ville det blive noget religiøst pladder og for det andet ville det jo ikke efterlade andre mulige fortolkninger.

Jeg synes ikke der ville være noget galt i at filmen endte en anelse "lykkeligt" - alt er jo ikke rosenrødt bare fordi han møder familien; de kan jo stadig blive fanget af kannibaler eller dø af sult/sygdomme. Hvis de ikke møder andre eller finder steder bedre end hvor de er nu, så vil de stadig ikke have en chance bare fordi de er sammen.
Så på den måde ser jeg kun et lille glimt af en lykkelig slutning - et lillebitte og måske kortvarigt håb.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#28 Skeloboy 13 år siden

#27 - helt enig.

Drengen er jo ikke sådan rigtig glad alligevel. Og vi ved godt, at der i sidste ende ingen håb er. Det er vel bare et spørgsmål om tid, før han bruger den sidste kugle
Gravatar

#29 lagoni 13 år siden

#27 - vi har vist haft diskussionen under biografanmeldelsen også :) Jeg tror jeg vælger at tro på min egen tolkning, da det var den der var åbenlys for mig og jeg synes selv den gør filmen bedre - selektiv tolkning måske :)

Jeg tror at drengen har haft et liv så fyldt med fare, frygt og bare gennemførte nedtursting (i mangel af bedre ord), at han simpelthen ikke er i stand til at forestille sig noget bedre end en familie og jævnaldrende børn (hvor jeg så her mener at himlen er hvad man selv forestiller sig lykke er).
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#30 Patriarch 13 år siden

#27

Bingo
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: