“The Road” blev desværre et finansielt flop i modsætning til den Pulitzer-belønnede roman, som filmen tager udgangspunkt i. Men John Hillcoats postapokalyptiske thriller er en spændende og stemningsmættet perle, der er lige så skræmmende, som den er inspirerende, og lige så uhyggelig, som den er rørende. Dvd’ens transfer skuffer, men udgivelsens DTS-lydspor er eminent, og selvom her ikke er meget ekstramateriale, er “The Road” absolut værd at stifte bekendtskab med.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Utyske 13 år siden

#27 -

Jeg tolker den ikke præcis som lagoni, derfor "i den retning". :)

Jeg tolker bestemt ikke slutningen som åbenlys rosenrød, men som jeg tolker slutningen på Taxi Driver, altså at knægtens møde med den perfekte familie i virkeligheden blot er en slags sidste drøm, før han selv dør..


.. hvilket jeg mener er i filmens ånd.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#32 Patriarch 13 år siden

Men hvad er grundlaget for den tolkning? Er der noget filmisk virkemiddel der tyder i den retning? Sådan husker jeg det ikke... Det er selvfølgelig fint nok at tolke i den retning, eller synes det giver mening - men hvad kommer det af?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#33 lagoni 13 år siden

#32

jeg kan som sat ikke huske filmen i detaljer, men jeg mener at det for mig virker alt for fantastisk at familien lige pludselig er der når faderen dør. Det kan simpelthen ikke passe, især når der netop er jævnaldrende børn, en drøm drengen længe har haft.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#34 Patriarch 13 år siden

#33

Som jeg husker det har familien netop hele tiden været i nærheden.

Hvad er det for noget med en drøm med jævnaldrende børn? Det husker jeg ikke lige.

Jeg kan bare ikke se hvordan ideen om drengen dør kan "retfærdiggøres" rent formidlingsmæssigt. Hvis i var oppe i filmen til eksamen skulle der nok nogle gode grunde på bordet hvis karakteren skulle op og ringe :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#35 lagoni 13 år siden

#34

Familien siger de hele tiden har været i nærheden, men ahr man noget andet bevis end deres ord? Man hører en lyd, da de er i den bunker under jorden, men det kan absolut ikke bevises det er dem, det kan lige så godt være en konklusion drengen selv kommer frem til.

Drøm er ikke som i sådan en man har når man sover, men han har da flere gange givet udtryk for at han virkelig savner en at lege med på hans egen alder. Fx ser han måske/måske ikke en ung dreng (der ikke ligner en af dem fra familien) i en forladt by på et tidspunkt.

Man ser ikke drengen dø, men det er vel det eneste - for mig - der taler imod at han ikke dør. Jeg synes stadig det virker som en rimelig logisk slutning :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#36 filmz-Utyske 13 år siden

#32 -

Spørger du mig? :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#37 Corgan 13 år siden


Jeg forstår heller ikke hvordan den kan fortolkes på andre måder end lykkelig (for drengen). Bare fordi resten af filmen er sørgelig, er IMO ikke ensbetydende med at slutningen også skal være det. Faderen lever igennem hele filmen med håb om at kunne give sin søn sikkerhed, men det er først efter sin død, vi oplever at det håb har mulighed for at blive indfriet.
Drengen får et glimt af den anden dreng, da han sidder og venter på faderen. Faderen tror ikke på at drengen har set andre børn, og det virker sandsynligt for publikum at drengen har ser syner.
I beskyttelsesrummet hører både faderen og drengen en hund. Samme hund ser man i slutningen. Det er altså ikke kun noget der bliver opdigtet i drengen hoved.

Som jeg husker filmen så går der et par dage fra hvor faderen dør indtil drengen møder Guy Pearce, så det er ikke fordi det sker så "pludseligt".
Gravatar

#38 wimmie 13 år siden

Mmmmm....Guy Pearce :-p~

Anyway......enid med Corgan ;)

Det er bestemt ikke fordi jeg har et behov for happy endings, men i dette tilfælde tror jeg virkelig på at den tager - ikke en lykkelig drejning - men en håbefuld drejning :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#39 Antlion 13 år siden

RasmusFL (21) skrev:
Med den filmiske tankegang du giver udtryk for må jeg lige høre dig om noget: Har du set Gus Van Sants 'Gerry'?


Jeg har den liggende, men jeg har desværre ikke fået set den endnu. Jeg så "Elephant" for nylig, og det var en ganske hæderlig film. Jeg ved godt, at det er begrænset hvor meget den minder om "Gerry" (fra hvad jeg har hørt), men til tider har den også en tydelig Tarr'sk stemning.

Hvilke film har du set af Béla Tarr?
Gravatar

#40 Skeloboy 13 år siden

Damnation
Family Nest
Outsider, The
Prefab People
Satantango
Werckmesiter Harmonies

Skriv ny kommentar: