“The Road” blev desværre et finansielt flop i modsætning til den Pulitzer-belønnede roman, som filmen tager udgangspunkt i. Men John Hillcoats postapokalyptiske thriller er en spændende og stemningsmættet perle, der er lige så skræmmende, som den er inspirerende, og lige så uhyggelig, som den er rørende. Dvd’ens transfer skuffer, men udgivelsens DTS-lydspor er eminent, og selvom her ikke er meget ekstramateriale, er “The Road” absolut værd at stifte bekendtskab med.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 didriksen86 13 år siden

Jeg er ikke enig med de fleste herinde. Jeg synes at slutningen passer ret ok til filmen. Ikke at det er den mest vellykkede men det passer sådan ind.
Faderen dør, drengen er i sorg i et bestemt tidsperiode, et par timer eller et par dage. Men da han følger sig klar til at gå videre tog han de ting han havde brug for. Så mødte han familien og han spurgte efter om de var "carrying the flame", som var hans "mission" i livet. Manden(Guy) forstod ikke i første omgang hvad der mentes men forstod det lidt senere.
Manden var måske også lidt ligeglad eller indifferent med drengen men familien havde måske presset manden til at acceptere drengen ind i familien.
Sådan forstod jeg det ihvertfald. Altså at verden var stadigvæk sort men nogle personer ville bære flammen med sig.
Gravatar

#42 MOVIE1000 13 år siden

Damm der bliver mange spoilers at læse når jeg engang har fået set den
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#43 astor 13 år siden

Og 11-årige Kodi Smit-McPhee er nøjagtig lige så god som sønnen – fuldkommen naturlig og troværdig og aldrig tilnærmelsesvis irriterende

Uh, hvilken film er det du har set kære anmelder? Den dreng var da den mest irriterende snotunge jeg har set på film! Han er alene grunden til at filmen blev ødelagt for min del...
Sorry, Quaid. Your whole life is just a dream...
Gravatar

#44 evermind 13 år siden

#43 Det lyder heldigvis til, at jeg så den samme film som anmelderen. Men ærgerligt, knægten ødelagde det for dit vedkommende ... :(

EDIT: Og please, hvis han er den mest irriterende snotunge, du har set på film, så brug et par timer på The Mummy 2 ... For satan da, dét er ren Pippi Langstrømpe! :O
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#45 filmz-Utyske 13 år siden

#43 -

Men, det er jo præcis som børn er i virkeligheden. Hollywood har en tendens til at gøre børn på film til små voksne, der præcis ved hvad de skal gøre i alle situationer.

Knægten i "The Road" derimod, har kun haft sin far som kontakt hele sit liv, men besidder selvfølgelig stadig et barns nysgerrighed og tankeløshed, samtidig med at han, ganske som mange normale børn, føler sig uretfærdigt behandlet, når faren må sætte ham på plads, simpelthen fordi han ikke helt forstår hvor stor fare de potentielt er i.

Første gang jeg så filmen, fandt jeg ham også forholdsvis irriterende, indtil det gik op for mig, at han jo bare er et barn, på godt og ondt og for en gangs skyld har vi med en barne-karakter der er velskrevet og troværdig at gøre.

Jeg husker da i hvert fald fra min egen barndom, at jeg også blev sur på mine forældre, når jeg blev sat på plads og da jeg blev ældre, kunne jeg sagtens se fornuften i hvad de sagde dengang og de jo kun gjorde det, fordi de var bange for at jeg kom til skade.

Og hvis du mener at han er slem, så prøv at se "The Legend of Zorro". ;)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#46 astor 13 år siden

#44 &#45
Man kan ikke rigtig sammenligne filmer som Mummy 2 og TLoZ med The Road. Det er jo helt vidt forskellige genrer.

Som jeg ser det, har faren totalt ødelagt det hele for den unge. Han har nusset ham så meget at han overhoved ikke padser ind i den virkelighed han befinder sig i. I en postapokalyptisk verder som det der, så skal man være hård for at overleve.

Men, jeg har en følelse af at ungen skal være lidt Jesus-agtig. Vende det andre kind til, elske sin fiende, være myk og god, så ordner det sig til slut. Det var jo det der med at bære den indre flamme. Om barnet bliver som alle de andre, så har han ikke længer flammen. Så har han ikke et budskap at give videre.


The Road er ellers en fed film, et fedt univers, og selv om ungen er irriterende, så betyder det vel bare at han spiller sin rolle som han har fået besked på. Men, det var en dealbreaker for mig. Sådan er vi jo forskellige.
Sorry, Quaid. Your whole life is just a dream...
Gravatar

#47 BN 13 år siden

#43 + #45:

Ikke overraskende finder man stor lighed mellem virkelighedens børn og barneskuespillere.

Når som helst børn siger noget der faktisk er fornuftigt eller klogt, lyder de gammelkloge.(Det er som regel noget, som de har hørt fra de voksne, og som de nu kopierer.) De fleste af deres replikker lyder stive, kluntede og naive, ikke flydende og "naturlige". Børn er tuttenuttede og søde. De er glade og muntre det meste af tiden, mens de græder, jamrer og er opmærksomhedskrævende og/eller medlidenheds-fremkaldende resten af tiden, hvilket indikerer, at de også kan være møgirriterende og anstrengende sommetider. De er meget impulsive og tankeløse, samt til tider egoistiske.

Børn ser (normalt) tilværelsen i et meget lyst og positivt, ja, nærmest rosenrødt skær. Dette afspejles i såvel deres kommentarer om og spørgsmål til ting og personer omkring dem som i deres handlinger.

Børn kræver i sig selv et stort mål af kærlighed, tid, tålmodighed og overskud fra de voksne.

Hvorfor skulle det være anderledes, bare fordi det er film? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#48 astor 13 år siden

#47
JA! om jeg vil se på irriterende møgunger, så kan jeg bare besøge børnehaven lige her nede. Det er jo trods alt fiction det her, hvorfor skal ungen være så realistisk at han er mere realistisk end unger IRL
Sorry, Quaid. Your whole life is just a dream...
Gravatar

#49 wimmie 13 år siden

Zaphyr> Jeg synes netop at børn i de fleste katatrofefilm (se bare "2012" - eller...på den anden side; lad være ;) reagerer alt for utroværdigt i forhold til at (deres) verden er ved at falde sammen. Udover at de måske skriger lidt engang imellem, så er der stadig tid til "wisecracks" og nuttede bemærkninger.


I The Road er drengen bange og klynger sig for det meste til sin far som er den eneste han kender. Faderen har opdraget ham til at være på vagt og flygte hvis der sker noget - altså IKKE til at være heltemodig og krigerisk. Drengen har lært at overleve og ikke andet - det gør ham bestemt ikke til B.S. Christiansen ;)
Han er bange for at blive efterladt alene; for at faderen skal dø.
Derudover så har han jo set folk dræbe og spise hinanden - ville de ikke traumatisere de fleste.

Jeg synes han var rigtig god i rollen - især fordi den er skrevet lige efter bogen; der er han også skrevet som et barn - ikke en lille kæk Lille-Per-type.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#50 MOVIE1000 13 år siden

#44 jeg ser ham slet ikke som irreterene, bare lidt i vejen nogen gange, den film med den mest irreterene unge er da helt klart Indiana Jones og templets forbandelse "doctor jones doctor jones". Hvorefter en del år at denne replik gjorde Aqua verdens berømt med Dr. Jones.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: