Polanski må kigge langt efter sin karrieres højdedrag, dertil er Rømø for fladt et landskab. “Roman Polanskis Skyggen” er en travende traditionel thriller om de levende vinderes magt til at skrive historien efter deres eget hoved, hvis da ikke hverdagens skygger træder frem og tager deres ansvar alvorligt. Små ukonventionelle Polanski-pip markerer dog, særligt i filmens stærke midte, at ganske vist er der her tale om en meget almindelig film, men med en ualmindelig dygtig instruktør.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Highland Park 14 år siden

http://www.imdb.com/title/tt1139328/trivia skrev:
The end title designer forgot to use punctuation when writing the end credits. This resulted in all assistants being listed as i.e. "ass designer" or "ass painter".

Æv, det bemærkede jeg slet ikke. :(
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#22 filmz-Bruce 14 år siden

#17 og 20

Glæder mig meget, men må droppe biografen i aften pga. ryggen ... pis :(
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#23 Highland Park 14 år siden

Nihilisten skrev:
Tåkrummende virker det, da skyggen ved et tilfælde kigger under en skuffe og sørme så finder afgørende og plotpirrende billeder, datoer, dokumenter og naturligvis et telefonnummer til en hemmelig hjælper – det føles for let og for kitsch.

Nu skal man jo ikke glemme, at der hele filmen igennem bliver trukket i trådene. Jeg er overbevist om, at beviserne enten er blevet plantet der eller blot med overlæg ikke fjernet af CIA & Ruth Lang, så det vil være muligt at fælde Adam Lang og give pressen andet at fokusere på, såfremt han kommer i for voldsomt politisk uføre og dermed kan trække den amerikanske regering med i sølet. Skribenten er jo bare en brik, de kan rykke med efter forgodtbefindende, da han ivrigt forfølger ethvert spor, han får foræret. Jeg har ikke indtryk af, at en eneste af karaktererne har rent mel i posen, hvad enten det drejer sig om Amelia Bly (som forærer skribenten den afgørende ledetråd) eller Robert Rycart (som ender med at fremstå som en af Langs trofaste støtter). Alle udnytter de ham til deres egen fordel, og da filmen slutter er alle kortene ikke lagt på bordet.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#24 chronaden 14 år siden

Kan KUN anbefale denne her film, 9/10.

Polanski viser simpelthen man ikke behøver at benytte sig af billige tricks som hurtig klipning, shocks og andet gimmick for at lave spænding og mystery.

Tag ind og se den mens i kan!
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#25 filmz-ab 13 år siden

Denne film vinder stort ved gensyn. Min opfattelse er hermed revurderet. Det er en detaljerig politisk thriller af bedste skuffe, hvor flere ting står klarere, når man går ind til den for anden gang – netop fordi man bedre kan fokusere på detaljerne og ”småtingene”, som er en del af helheden. Tempoet er krævende, men alligevel accepterer man det bedre anden gang, når man får noget igen. Det er altså en skarp instruktion af den efterhånden gamle kending og jeg vil ikke blive overrasket, hvis oscar’en kalder. Skuespillet er også fedt (JA, Bronsnan er sørme også god). Men rollelisten er godt besat, og hvor jeg dog nyder en skuespiller som Tom Wilkinson. Biografernes mangelfulde kopier er ude af stand til at yde filmen retfærdighed – så derfor ser jeg frem til Blu Ray udgivelsen, hvor man virkelig kan nyde den flotte fotografering.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#26 chronaden 13 år siden

#25

Hørt!
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#27 Highland Park 13 år siden

a@babo (25) skrev:
Biografernes mangelfulde kopier er ude af stand til at yde filmen retfærdighed – så derfor ser jeg frem til Blu Ray udgivelsen, hvor man virkelig kan nyde den flotte fotografering.

Jeg kunne sagtens nyde billederne, for den kopi jeg så fejlede skam ikke noget og blev tilmed vist i en sal med et ret stort lærred, som de fleste hjemmebiografer ikke kan hamle op med.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#28 filmz-ab 13 år siden

#27

Jeg taler også bare om skarpheden, og ikke lærredet. Jeg genså den i "biffen" i ålborg, som nok er den mest hyggelige sal jeg har set. Og godt lærred. Men jeg har på fornemmelsen at farverne vil stråle endnu mere på blu ray, selvom jeg nu heller ikke har et biograf lærred :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#29 Highland Park 13 år siden

#28: Det er jeg skam godt klar over. Det med lærredet var blot en tilføjelse. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#30 filmz-ab 13 år siden

Det var da pudsigt. Jeg fik lige genset Skyggen på blu ray, som udkommer næste uge i dk, men jeg fik den lidt før. Den danske biografversionen af filmen var ucensureret, hvad brug af sproget angår. Den amerikanske biografversion var tilpasset en pg-13 - dvs alle filmens bandeord (f-bombs) var skåret ud, og dubbet med andre "pænere ord". Den danske blu ray udgivelse af filmen, svarer til den amerikanske biografversionen. Censureret. Det betyder måske ikke alverden, eftersom filmen er den samme, men det virker ufrivillig komisk, når skuespillerne oprindeligt har sagt "fuck", og dette så bliver lavet om til "spis søm" - ikke at der findes et amerikansk udtryk for det :-) Vil man se den oprindelige version, skal man ifølge imdb købe Canada eller UK versionen. Bagatel eller irritation? Tjah! Døm selv.

Video: Fantastisk
Audio: Fin HD-Master 7.1
Filmen: bliver bedre og bedre
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: