Polanski må kigge langt efter sin karrieres højdedrag, dertil er Rømø for fladt et landskab. “Roman Polanskis Skyggen” er en travende traditionel thriller om de levende vinderes magt til at skrive historien efter deres eget hoved, hvis da ikke hverdagens skygger træder frem og tager deres ansvar alvorligt. Små ukonventionelle Polanski-pip markerer dog, særligt i filmens stærke midte, at ganske vist er der her tale om en meget almindelig film, men med en ualmindelig dygtig instruktør.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Kruse 14 år siden

#8+9: Samme her, jeg er virkelig forundret over at sådan noget kan ske i et moderne retssystem. Ikke at jeg på nogen måde skal forsvare hans handling, men alle har da ret til en fair rettergang.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#12 moulder666 14 år siden

Jeg vil gerne tilslutte mig koret der mener, at Pierce Brosnan burde have holdt sig bag kameraet...med en kost, eller måske en cafe latte til instruktøren! Jeg har vitterligt aldrig set den mand udføre godt skuespil og Tomorrow Never Dies var så eminent ringe, at jeg droppede alle James Bond-film til de skiftede ham ud!

#6 hvordan kan du mene, at han er ok/god i The Thomas Crown Affair? Dette er ikke for at flame - jeg forstår det simpelthen bare ikke! :-)
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#13 aero 14 år siden

Ang. Polanski-dokumentaren vil jeg da lige gøre opmærksom på, den bliver genudsendt i dag på DR2 kl 15.50-17.30
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#14 filmz-jonasgr 14 år siden

skygge, skygge, hvor er skygge.

Nå men jeg glæder mig som altid til en Polanski film.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#15 BN 14 år siden

Bruce (7) skrev:
Jep, Matador var god.


Se Pierce Brosnan i 'Butterfly On a Wheel' - den er OGSÅ god (og ond).
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16 MTK 14 år siden

Hold da kæft hvor var Ewan McGregor god i den her film, noget af en overraskelse. Også ganske habil film, fik en 'The Ninth Gate' vibe på den gode måde.
Gravatar

#17 mr gaijin 14 år siden

Stor, stor anbefaling herfra.

Polanski kan sit kram. Dette er en film for dem, der elsker detaljerne mere end helheden. Bipersonerne, skuespillet, spændingen i ting, der måske viser sig at være ligegyldige.

Polanski vinder stort over Scorsese i dette thriller-forår.

Og så har filmen den smukkeste modne femme fatale i årevis.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#18 Nicki52 14 år siden

Den har da fået seks stjerner af Dejan Cukic i DR2 Premiere.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#19 filmz-ab 14 år siden

Jeg var ikke helt forelsket i Roman's Skyggen. Det søvndyssende tempo fik min puls aldrig op, og selvom håndværket ellers intet fejler, (Ligner lidt Shutter Island) var historien for det meste uspændende. Jeg er ikke helt med på de ellers fantastiske anmeldelser af filmen?
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#20 Highland Park 14 år siden

mr gaijin (17) skrev:
Polanski kan sit kram. Dette er en film for dem, der elsker detaljerne mere end helheden. Bipersonerne, skuespillet, spændingen i ting, der måske viser sig at være ligegyldige.
Jeg er helt enig. Polanski skaber spænding af den stilfærdige, sitrende og langsomt eskalerende slags, hvor mistænkelige personager, pudsige detaljer og uvisheden er med til at skabe en dragende atmosfære af utryghed og fascination. Plottet er lidt tyndt men oplevelsen bestemt ikke, og den syrlige, politiske kommentar spidder effektivt Tony Blair og hans langvarige politiske USA-affære. Slutningen
er klassisk Polanski; foruroligende og uden nogen form for forløsning.


Den er nydeligt filmet, og Alexandre Desplats musik er lige i øjet. Små finurlige, mørke kompositioner som drillende leger med den opbyggede spænding. Det lyder som alt andet end et første samarbejde med Polanski.

I øvrigt er det en fornøjelse at se Eli Wallach i en fin lille birolle. Det er vildt imponerende, at han i en alder af 94 stadig er så aktiv indenfor skuespillerfaget.
Pierce Brosnan kunne dog snildt være blevet erstattet af en dygtigere og mere overbevisende skuespiller, men hans præstation, omend den ikke ligefrem er dårlig, er heldigvis ikke af særlig stor betydning for filmen.

Mht. Rømø så er det kun meget lidt af filmen, der er optaget der. Ifølge IMDB drejer det sig kun om strandscenen, men i pressen har der bl.a. stået, at der blev lavet nogle optagelser ved færgelejet.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: