Polanski må kigge langt efter sin karrieres højdedrag, dertil er Rømø for fladt et landskab. “Roman Polanskis Skyggen” er en travende traditionel thriller om de levende vinderes magt til at skrive historien efter deres eget hoved, hvis da ikke hverdagens skygger træder frem og tager deres ansvar alvorligt. Små ukonventionelle Polanski-pip markerer dog, særligt i filmens stærke midte, at ganske vist er der her tale om en meget almindelig film, men med en ualmindelig dygtig instruktør.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-Bruce 13 år siden

a@babo (50) skrev:
Jeg er ikke enig i at Usual.....blot består af 20% film. Der er en del detaljer der kan nydes. Hvor meget af handlingen er opdigtet, og hvor meget er rigtigt,
når Kevin Spacy fortæller sin historie.


Og det gjorde også, at jeg nød filmen første gang. Men personligt lå nydelsen i "det ukendte", ikke eksekveringen, som jeg allerede ved andet gennemsyn fandt banal. Jeg synes ikke Singer har leveret noget særligt siden, selvom X Men absolut er hæderligt håndværk.

Som sagt før, så behøver man altså ikke trække seerens opmærksomhed unødigt, bare fordi man er kreativ og legende med kameraet. Tværtimod, så kan man anvende det til sin fordel, men jeg er da enig i, at det ingen dybere effekt har, hvis de basale ting ikke er i orden. Jeg fandt dog stadig kameraarbejdet ret kedeligt og sikkert i Skyggen.


Det er jeg ikke uenig i. Men ofte ser jeg instruktører med meget fokus på det visuelle og så har de absolut intet på hjerte eller en narrativ, som er tåkrummende. Det giver indtryk af en instruktør, der prioriterer forkert. Er der god ying yang mellem historie og teknik, så er det absolut en force.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#52 filmz-ab 13 år siden

#51

Usual.. er vel også bare en underholdende røverhistorie, med legende narrativ struktur og stort twist til sidst. Banal måske nok, men da herlig underholdning. Jeg kan godt lide Singer. Han kan godt skrue en god film sammen, selvom det aldrig er i mesterklasse. Det behøver det så heller ikke at være for mig.


Bruce (51) skrev:
Det er jeg ikke uenig i. Men ofte ser jeg instruktører med meget fokus på det visuelle og så har de absolut intet på hjerte eller en narrativ, som er tåkrummende. Det giver indtryk af en instruktør, der prioriterer forkert. Er der god ying yang mellem historie og teknik, så er det absolut en force.


Ko-rrekt.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#53 Collins 13 år siden

Ok film, dog synes jeg at slutningen trækker gevaldigt ned.

Ewan's karakter ved hvem der er efter ham, og at de er villige til at dræbe.


Hans handling til sidst er jo idiotisk, og gør hans karakter dummere end den reelt er.

[spoiler-advarsel indsat af red.]
Every passing minute is another chance to turn it all around.
Gravatar

#54 BN 13 år siden

Collins (53) skrev:
Ok film, dog synes jeg at slutningen trækker gevaldigt ned.

Ewan's karakter ved hvem der er efter ham, og at de er villige til at dræbe.


Hans handling til sidst er jo idiotisk, og gør hans karakter dummere end den reelt er.

[spoiler-advarsel indsat af red.]


Fuldstændig enig. Jeg kunne ellers godt lide filmens tempo, stil og atmosfære. Men slutningen er tåbelig, både ud fra den betragtning DU nævner og fordi den efterlader mig med en ligegyldig 'Og hvad så?'-holdning med sin klichéfyldte
"Uha, skurkene har folk allevegne og kan dræbe hvemsomhelst nårsomhelst - BØØØH!"
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#55 filmz-ab 13 år siden

BN (54) skrev:
"Uha, skurkene har folk allevegne og kan dræbe hvemsomhelst nårsomhelst - BØØØH!"


Er det ikke lidt a la det samme, Bourne filmene har? Jeg synes slutningen var fed, specielt måden kameraet er indstillet på i slutscenen. Slutningen er jo næsten ligeså "spøgelsesagtig" som Ewan's karakter - the ghostwriter, uden reelt navn, som til sidst forsvinder. Det overlader tingene til fantasien, og det synes jeg faktisk var et godt træk.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#56 BN 13 år siden

a@babo (55) skrev:


Er det ikke lidt a la det samme, Bourne filmene har? Jeg synes slutningen var fed, specielt måden kameraet er indstillet på i slutscenen. Slutningen er jo næsten ligeså "spøgelsesagtig" som Ewan's karakter - the ghostwriter, uden reelt navn, som til sidst forsvinder. Det overlader tingene til fantasien, og det synes jeg faktisk var et godt træk.


Jeg glemte helt at svare dig på dette. :-)

Selve det tekniske
- altså måden at vise drabet på, nemlig udenfor billedet og kun med lyd -
var upåklageligt. ... Forskellen på Bourne-trilogien og 'Skyggen' er, at historien om Bourne ikke slutter med
en intetsigende pointe om, at "Uha, skurkene har folk allevegne og kan dræbe hvemsomhelst nårsomhelst - BØØØH!"
... En pointe, der efterlader mig aldeles ligeglad og bare får mig til at tænke: "Øh ja ... og???"

Der var simpelthen alt for lidt i afsløringen af
ministerkonens CIA-forbindelse. Og at nogen som helst i den britiske eller amerikanske regering eller i CIA skulle finde det katastrofalt hvis et britisk-amerikansk samarbejde blev afsløret, virker alt, alt for tåbeligt og søgt. At den britiske og den amerikanske regering og deres efterretningstjenester samarbejder, og de har dybtgående fælles interesser og mål, er offentligt kendt. Sådan har det været siden 1800-tallet.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#57 filmz-ab 13 år siden

#56

Jamen jeg er enig vedr. afsløringen til sidst, at den er lidt tam (den del med konen) men det var nu heller ikke den vi snakkede om :-) Men derimod slutscenen. Den synes jeg var ret god..
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#58 BN 13 år siden

a@babo (57) skrev:
#56

Jamen jeg er enig vedr. afsløringen til sidst, at den er lidt tam (den del med konen) men det var nu heller ikke den vi snakkede om :-) Men derimod slutscenen. Den synes jeg var ret god..


Men det er jo disse to ting (afsløringen af ministerkonen og bilen der kører skyggeforfatteren ned) der i forening udgør slutningen. Og selvom begge ting er vel iscenesat fra instruktørens side, så udgør de for mig en svag pointe, en svag finale, som ikke engagerer mig på nogen måde. ... Og det bliver i øvrigt heller ikke bedre af, at Ewan MacGregors karakter er lidt anonym og kedelig. Ja, den omstændighed, at jeg ikke føler noget for personerne og deres skæbne, gør filmen til en skuffende og uengagerende oplevelse. Man skal helst føle for mindst én af hovedpersonerne, hvis en film eller en historie skal være vellykket. Det gør man ikke her - eller JEG gør ihvertfald ikke.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#59 filmz-ab 13 år siden

#58

tja.. Ewan synes jeg var ret god, selvom man ikke just bløder for karakteren, men man tror på, at manden bliver viklet ind i et farligt spil, og hans søgen efter sandhed. Og så synes jeg det var en god detalje, at han intet navn har. Jeg var ihvertfald med.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#60 BN 13 år siden

a@babo (59) skrev:
#58

tja.. Ewan synes jeg var ret god, selvom man ikke just bløder for karakteren, men man tror på, at manden bliver viklet ind i et farligt spil, og hans søgen efter sandhed. Og så synes jeg det var en god detalje, at han intet navn har. Jeg var ihvertfald med.


Jeg syntes ikke, at Ewan MacGregor var dårlig, men den person han spillede var (og skulle jo også være) anonym, både med hensyn til navn og personlighed. Men netop dette, kombineret med, at ingen af de andre karakterer var særligt sympatiske, gjorde at jeg ikke rigtigt blev engageret i historien. Og når så det hele slutter med, at afsløringen
bliver henlagt til glemselen sammen med 'the ghost writer',
så er det præcist det samme der sker med selve filmen for mit vedkommende.

Nå, men det er kun godt, at DU fik en god oplevelse ud af filmen. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: