Dialogen er uhyre velskrevet, og filmen er læsset til med forrygende replikker. Handlingen udvikler sig relativt roligt, men den tager sig tid til at opbygge stemningen, således at den endelige konfrontation mellem Alliancen, Serenity og Reavers – en ækel form for rumrejsende kannibaler – føles så meget stærkere. Joss Whedons instruktion er effektiv. Selvom han ikke har en distinkt visuel sans, så er der mange gode øjeblikke som f.eks. en ca. fire minutters sekvens hvor vi, næsten uden klip, bliver ført rundt i skibets mørke korridorer.

“Serenity” er relativt billigt lavet, men den har nerve, drive, blink i øjet og en ligefrem charme, der gør den til et sublimt eventyr for de rejselystne. Den er en forfriskende, energisk oplevelse der både leverer spænding, latter, nogle rørende øjeblikke samt et par gedigne forskrækkelser – men lykkeligvis ingen søvndyssende sindsro.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-pandora 18 år siden

#39 Eh? :D Det tror jeg ikke at du skal regne med at alle dens kritikere ved, og så tænker "nååå...R-rated..den havde jeg ikke lige set komme..så er det kun space-splatter, yes yes"

Men egentlig forstod jeg bare ikke hvad du mente .. :)



"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#42 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

# 41 Jeg mener naturligvis premieren på Serenity ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#43 m 18 år siden

serenity er en af årets fedeste film og kan stærkt anbefales, men man skal altså have et vist kendskab til miljøet, jeg havde en med som aldrig havde set firefly han var et stort spørgsmålstegn bagefter. SE DEN ;-)
The 21st century is when everything changes. And you gotta be ready.
Gravatar

#44 Vestas 18 år siden

Dumme Kim Skotte. Han kalder den Sci-fi-fastfood. Men jeg glæder mig nu alligevel til at se den i aften!
You can just hang around outside in the sun all day, tossing a ball around, or you can sit at your computer and do something that matters! - Cartman
Gravatar

#45 myggen 18 år siden

Uden at have set filmen: Hold kæft en spade :)

Men nu er hverken Søren Vinterberg eller Kim Skotte hos mig kendt for andet end en kort gang øregejl - jeg tror sgu' de har en konkurrence om, hvem der kan skrive den mærkeligste anmeldelse, med det mest lyriske sprog overhovedet, og uden at sige noget som helst om den anmeldte film.

Jeg gad godt være anmelder for politiken. Se en masse film, og derefter skrive under 300 ords vås, fx.:

Med et par bratte klip, men dog mere målbevidst og velproportioneret end Chris Columbus og især Alfonso Cuarons 3'er, fletter Newell pubertetens kejtede opdagelse af forelskelsen sammen med de eksistentielle valgs uundgåelighed til en personlighedsdannelsens ariadnetråd gennem mulmets labyrint.

Lyder det sammensat, er det dog i grunden enkle erfaringer: Den gode bærer selv den ondes mærke; prisen for vinderens triumf er tabets uigenkaldelighed; sejren har sit indbyggede syndefald. Derfor blandes pubertetens fremadstræbende livsappetit også med intuitiv modvilje mod at modnes til kønnets og dødens ubønhørlighed.

Jaja, den anmeldelse er længere end 300 ord.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#46 Vestas 18 år siden

Ja, det er meget typisk for anmeldelserne i Politiken: ordgejl for alle pengene, men når man ser ordentligt efter, er der tit en masse fejl i den filmviden, de slynger om sig med deres store, flotte ord. Som i den Harry Potter anmeldelse, du nævner, hvor han skriver om Newells "halvokkulte 'Donnie Brasco'" (mon ikke det er en anden "Donnie" film, han tænker på...).
You can just hang around outside in the sun all day, tossing a ball around, or you can sit at your computer and do something that matters! - Cartman
Gravatar

#47 filmz-Angel Eyes 18 år siden

#45: IMO er Kim Skotte pt en af de bedste danske anmeldere, og jeg synes selv at Vinterbergs anmeldelse af HP4 var glimrende og ligefrem lækker at læse - netop det eksempel du giver viser at en filmanmeldelse også kan være et stykke sprogkunst i sig selv og ikke nødvendigvis kun handler om at sige "x er god/dårlig fordi...".
Brød mig heller ikke synderligt om Skottes anmeldelse af Serenity, men nok mest fordi han ikke komme særlig meget ind på filmen... Glæder mig i hvert fald stadig til i aften, hvor Mal og de andre skal fyre den af!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#48 filmz-Bruce 18 år siden

Find 5 fejl:

Er den jomfrueligt uberørt af en eneste original tanke, er den til gengæld med sine unge, blanke skuespillere skåret til tiden og dens krav om slagfærdig og rapt afviklet underholdning med målgruppen stift for øje.

Kim Skotte er en god anmelder, jeg kunne dog ikke være mere uenig med ham i ovenstående. Ingen starpower, dialog hvor den dårligste replik er bedre end den bedste i Return of The Sith og hvilken målgruppe har lige stillet krav? Den vil jeg gerne se udpeget :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#49 The Insider 18 år siden

Ekstra Bladets citat hos scope er både dejligt sagligt, modent og velskrevet:

""Lidt mere sex og volg ville have pyntet på fremtiden."

Glæder mig til at se den i morgen eftermiddag :-)
War. War never changes.
Gravatar

#50 filmz-Bruce 18 år siden

#49 Hov! Han må da ellers være i den målgruppe Kim Skotte efterlyser ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: