“Snakes on a Plane” er efter sigende blevet til en sen nattetime med rigelige mængder alkohol indenbords, da nogle producenter besluttede sig for at konkurrere om, hvem der kunne finde på det dummeste koncept til en film. Den slags er selvfølgelig harmløst nok, men at lade publikum betale penge for at gå med på spøgen, begynder at blive en anelse svært at forsvare. Men står man lige og mangler noget at bruge 75 kr. på, så kan man da godt løse billet, om ikke andet, så for at konstatere hvor åndssvagt et grundlag en film kan blive produceret på.
Skriv ny kommentar:
#51 rubkick 18 år siden
http://www.chicagoreader.com/movies/archives/2000/...
Jonathan Rosenbaum er forfatter og kritiker - af nogle DVD-samlere måske mest kendt fra forskellige artikler og lister på DVDBeaver, men han har faktisk skrevet ret mange bøger om film, bl.a. om Orson Welles.
Der er nok en del, "kritiske" anmeldelser, og dermed mener jeg anmeldelser fra kritikere, der ikke skal tages alt for alvorligt. Som Rosenbaum siger:
Hvad angår IMDb, synes jeg det er en fantastisk database, men deres ratingsystem kan jeg ikke længere tage seriøst. De har ganske vist taget alle mulige forholdsregler for at gøre det skudsikkert, men hvad hjælper det, når hovedparten af brugere aldrig har set en film ældre end Titanic?
#52 filmz-Bruce 18 år siden
Hvad angår IMDb, synes jeg det er en fantastisk database, men deres ratingsystem kan jeg ikke længere tage seriøst. De har ganske vist taget alle mulige forholdsregler for at gøre det skudsikkert, men hvad hjælper det, når hovedparten af brugere aldrig har set en film ældre end Titanic?
Jeg er enig i sidstnævnte som standalone kommentar :), men som nævnt i #50, mener jeg IMDB er et helt uundværligt værktøj. Ved man hvorledes man skal "læse tallene", så har man en fantastisk guideline til film.
#53 jessup 18 år siden
Med mensyn til anmeldere så mener jeg ikke f.eks. User comments på IMDB. Anmeldere lever måske af, gør det gratis osv. men for at være "En Anmelder" skal man inviteres til pressescreenings - det står i opposition eller gør det ihvertfald i øjeblikket til blogs og brugere på imdb, filmz osv..
Forskellen for mig og det er måske fordomsfuldt: "Ikke anmeldere" køre hovedsageligt på begejstring (hate passionately, love passionately). En del anmeldere kører også på denne bølge flere og flere - de lader ikke til at være bange for mere at være en del af reklamen for filmen. Selv om det er gamle travere synes jeg at anmeldere skal have elementer med i deres anmeldelse af filmens kompleksitet og enhed - eller mangel på samme - det er analysen der skal bære en god anmeldelse og ikke f.eks. karakteren.
Hvad vi skal bruge anmelderne til? de skal give en ide om en film dens kvaliteter: hvilke følelser er i sving, narrativ og estetisk kompleksitet, går det op i en højere enhed osv. - men som bla. Kael og Ebert så er det et kæmpe plus hvis anmeldelsen stadig er læseværdig efter man har set filmen - er der noget som jeg ikke så. De film hvor anmelderne er vigtige er ved de film som jeg ikke ville have set uden anmeldelsen - skal jeg gå ind og se "de drukne hestes tid" - titlen vækker ihvertfald ikke interesse - men det gør anmeldelsen måske.
#54 18 år siden
#55 dolphinfriendly 18 år siden
Igen - som Bruce også var inde på - skal man undersøge de angivne ratings til bunds for at få et mere nuanceret billede. Særligt aldersgrupperne er godt at holde styr på.
Ligesom med anmeldelser skal man dog heller ikke tage IMDb for mere end det er - en retningslinje for hvad der kunne være interessant at se. Der er flere film jeg slet ikke kan se hvad laver på Top 250'en og dertil en del, der er overset.
#56 HonoDelLoce 18 år siden
Til gengæld er der meget få film bå bottom100 man er i tvivl om, hvorfor de er der..
Er det ikke lidt underligt egentlig?
#57 18 år siden
"Der er flere film jeg slet ikke kan se hvad laver på Top 250'en og dertil en del, der er overset."
E9! Jeg har særligt aldrig forstået, hvad En Verden Udenfor laver helt i top. Det er i min verden en udmærket film, men ikke noget særligt. Men dén diskussion har man vist haft før her på sitet.
#58 dolphinfriendly 18 år siden
Hehe lige præcis - "En Verden Udenfor" er dog ganske habil og bør efter min mening nok være et sted på mellem 100-250. Mine store kritiknedslag går derudover på film som bl.a. "Schindler's List", "Leon", "Kill Bill" og særligt "V For Vendetta". Smag er dog i bund og grund svært at diskutere, specielt fordi mange ofte tager en tand for personligt.
#59 18 år siden
#60 jessup 18 år siden