Det er tankevækkende, at “The Social Network” åbner den samme uge som holocaustfortællingen “Beslutningen – La Rafle”, der i den grad er en film, som konstant fortæller sit publikum, hvad han eller hun skal føle, mene og tænke. I modsætning hertil er “The Social Network” en film, som lader dørene står åbne, og som inviterer sine tilskuere til selv at fortolke begivenhederne og forholde sig til personerne.

Om Zuckerberg selv er et røvhul eller ej er op til den enkelte at afgøre, men hans rejse, som involverer den digitale tidsalders uvirkelige venskaber, penge, store ideer og vanskeligheden af at afgøre, hvem der egentlig ejer dem, er et svært fascinerende og tankevækkende bekendtskab. Eller sagt med den elektroniske generations eget sprog: Søren kan godt lide dette.

Se også: Filmz TV: David Finchers film og karriere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-ab 14 år siden

haha! Jeg tør nok heller ikke :-) Også selvom det skulle være om telefonbogen med Steven Seagal eller hvad ved jeg :-) Men det næste er jo The Girl With Tatoos, og det havde jeg næsten drømt om, da de skandinaviske film ikke sagde mig ret meget. Men SE hans nye, hvad venter du på..
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#52 Kruse 14 år siden

#51: Ja, det bliver sgu' meget interessant hvad han kan få ud at The Girl with the Dragon Tatoo, det ser jeg også frem til.

Og ja, jeg regner med at tage i biffen og se The Social Network i morgen. Jeg kan næsten ikke vente :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#53 Lord Beef Jerky 14 år siden

Så fik jeg den set, og den levede bestemt op til forventningerne. Alt sidder lige i skabet i filmen, og den eneste finger jeg umiddelbart kan sætte på den er, at man ikke bliver hevet emotionelt ind i historien. Udover det er dette et karakter- og tidsstudie på højt plan, og en film man nærmest vil bruge til at definere en hel generation med. 5/6.

Ps. Forventer Oscar-nominering til bedste film, bedste instruktør og bedste manuskript... det kunne også tænkes at Trent Reznor får for sin score (som virkelig er sublim) og Justin Timberlake for bedste mandlige birolle.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#54 Kruse 14 år siden

Lord Beef Jerky (53) skrev:
Alt sidder lige i skabet i filmen, og den eneste finger jeg umiddelbart kan sætte på den er, at man ikke bliver hevet emotionelt ind i historien. Udover det er dette et karakter- og tidsstudie på højt plan, og en film man nærmest vil bruge til at definere en hel generation med.

You speak the truth!

Jeg har netop også lige set den, og det var præcist sådan jeg vurderede filmen. Den er virkelige vel skruet sammen, har en fremragende, hæsblæsende og underholdende dialog, der bliver leveret yderst glimrende af nogle dygtige og talentfulde skuespillere. Jeg nyder endnu engang Jesse Eisenberg, som leverer en både fascinerende og skarp Mark Zuckerberg. Justin Timberlake var faktisk også rigtig god, som den karismatiske og usympatiske opportunist Sean Parker. Jeg ville sagtens kunne se ham få en oscar nominering for bedste birolle, men han har et problem. Og han hedder Andrew Garfield. Han var virkelig fremragende og fortjener helt sikkert en oscar nominering. Jeg havde kun tidligere set ham i Boy A, hvor han også var fremragende, så jeg glæder mig meget til at se mere til ham i fremtiden. En anden ting ved denne film som er værd at fremhæve, er hvor flot denne film er. Man føler, ligesom i Zodiac, at hver en scene og hver et shot i filmen er nøje gennemtænkt og planlagt ned til mindste detalje. Hver en scene er smukt filmet og har den helt rigtige pace. Selvom at tempoet generelt er højt i filmen, så føles det aldrig forhastet.

Denne film fortjener oscar-nomineringer indefor adskellige kategorier, hvor Bedste film, Bedste manuskript, og bedste instruktør er selvskrevet. Og så kunne jeg også godt tænke mig en nominering til Jesse Eisenberg og Andrew Garfield.

Fremragende film, som rammer ind på samme høje niveau og nær-perfekte håndværk som Zodiac.

6/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#55 Lord Beef Jerky 14 år siden

#54 Den er i hvert fald meget beslægtet med Zodiac i tone og stil... og ja, Garfield fortjener også en nominering, men af en eller anden grund tror jeg mere på Timberlake... kunne naturligvis tage fejl =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#56 filmz-jonasgr 14 år siden

Så vil han da også være tæt på at have en EGOT.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#57 Lord Beef Jerky 14 år siden

#56 Heh, den blev jeg sgu nødt til at slå op =)
Gravatar

#58 Nicki52 14 år siden

ollethem (3) skrev:
Skuespillerne spiller også overbevisende

Også Justin Timberlake? Tror jeg ser den i morgen. Havde glemt den kom i denne uge.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#59 filmz-ab 14 år siden

Super :-) Og jeg er selvfølgelig enig. Filmen får skam også alle de nomineringer. Jeg tror dog ikke på Justin får en, selvom han var fin, Garfield er simpelthen bedre. Men hvor Fincher kan dog sit håndværk. Han får kedelige ting til at se unikke ud.
Gravatar

#60 filmz-ab 14 år siden

Nomineringer, som jeg tror på:

Bedste film
Bedste instruktør
Bedste hovedrolle
Bedste birolle
Bedste musik (original score)
Bedste fotografering
Bedste klipning
Bedste filmatisering

og:
Bedste Visuelle effekter

Because director David Fincher was unable to find any suitable identical twin actors to play real-life identical twins Cameron Winklevoss and Tyler Winklevoss, two unrelated actors were hired to play each brother - Armie Hammer as Cameron and Josh Pence as Tyler. Fincher thought that Hammer looked the most like the real brothers, so for some scenes, the visual effects team photographed Hammer speaking Tyler's lines and created a computer-generated model of his face to paste over Pence's. Traditional split-screen work, with Hammer's separate performances as each brother stitched together in the same frame, was also used.

Skriv ny kommentar: