Det er tankevækkende, at “The Social Network” åbner den samme uge som holocaustfortællingen “Beslutningen – La Rafle”, der i den grad er en film, som konstant fortæller sit publikum, hvad han eller hun skal føle, mene og tænke. I modsætning hertil er “The Social Network” en film, som lader dørene står åbne, og som inviterer sine tilskuere til selv at fortolke begivenhederne og forholde sig til personerne.
Om Zuckerberg selv er et røvhul eller ej er op til den enkelte at afgøre, men hans rejse, som involverer den digitale tidsalders uvirkelige venskaber, penge, store ideer og vanskeligheden af at afgøre, hvem der egentlig ejer dem, er et svært fascinerende og tankevækkende bekendtskab. Eller sagt med den elektroniske generations eget sprog: Søren kan godt lide dette.
Se også: Filmz TV: David Finchers film og karriere.
#71 Highland Park 14 år siden
Især så simpel en ting som, da der klippes til den tomme stol, der markerer Eduardo Saverins fravær og betydningen heraf, gjorde stort indtryk på mig. Der er koldt på toppen.
#72 cyberzed 14 år siden
Jeg kan ekstrem godt lide at der langt om længe er en der tør give fuld skrue på dialogen, og "skide" på hvordan det vil gå med underteksterne. Jeg læser ikke selv undertekster så der var ikke noget tidspunkt hvor jeg hæftede mig ved at det gik stærkt :)
Jeg har det lidt svært med film der foregår i IT-branchen da jeg lever i den til hverdag, dog måske ikke lige på facebook niveau, men man møder mange folk der minder om dem der er i settet. Den neurotiske visionær, den nørdede antisociale koder og den sædvandlige købmand, det er klassisk setup der er set gå galt så mange gange i historien fordi de ikke kan nå til enighed om hvor det hele skal gå hen. Med det sagt så er det også noget af det der hiver ned i min vurdering da det er en stereotyp fortælling i mine øjne (ja jeg ved godt at selv Avatar er stereotyp meeen ;) ). Lidt for mange .com klicheer :)
Det visuelle synes jeg ret godt om, dog er jeg lidt splittet over tilt/shift delen da jeg sad med en halvflad fornemmelse da scenen skiftede til denne, men jeg kunne ikke lade være med at være fascineret af de indtryk der kom i scenen.
Kudos til filmen for at reelt set bruge udtryk som wget, php og perl. Nakkedrag for at kalde hans dataindsamling til facesmash for hacking...der er sgu ikke noget hacking i at grabbe et website der er åbent :)
4/6
#73 Highland Park 14 år siden
Jeg er i øvrigt ret enig med dig mht. kaproningsscenen. Den er ikke helt vellykket i mine øjne, for selv om stemningen er god og visse af de visuelle påfund interessante (f.eks. billederne af Winklevoss-brødrene, der bevæger sig ind og ud af fokus), så føler jeg hverken, at Finchers brug af tilt-shift-teknikken er berettiget, eller at iscenesættelsen harmonerer med resten af filmen.
#74 cyberzed 14 år siden
Det andet er bare snedige opslag og det kan "enhver" gøre, hvis de får lidt tid :)
#75 elwood 14 år siden
Lige fra den knivskarpe åbningsdialog, til slutningen føre David Finchers os sikkert igennem dette mesterværk, filmninen er i top, og lyden jeg blev især imponeret af natklub scenen, damm det er godt lydmix! tilt/shift scenen fungerede også... godt, sjovt og se den brugt i en reel spillefilm.
Aaron Sorkin skal ha stor ros for manuscriptet, der er knivskarp skrevet og ikke en eneste gang sad jeg og tog mig til hovedet over de tekniske begreber, det var ikke alt jeg forstod, men jeg fandt ikke noget af det langt ude.
Jesse Eisenberg som Mark Zuckerberg er blændende i rollen som et geni med ingen sociale evner, Justin Timberlake kudos til den mand han udstråler karisme, og man forstår godt Zuckerberg blir betaget af ham. Andrew Garfield tror jeg godt kan gøre sig klar på en oscar normenering, ja faktisk hele filmen er oplagt kandidat til en oscar sluger, med manus, lyd, skuespil, director osv.
Dette er ikke filmen om skabelsen af Facebook, men en historie om venskab, bedrag og penge, klassisk ja, men fandens go!
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#76 elwood 14 år siden
#77 frankdrebin 14 år siden
#78 elwood 14 år siden
#79 Wangsgaard 14 år siden
Er total lost om hvilken scene det er ?
#80 elwood 14 år siden
jeg mente Kap ronings scenen med Winklevoss tvillingerne. der hvor det hele ligner miniature udgaver.