Det er tankevækkende, at “The Social Network” åbner den samme uge som holocaustfortællingen “Beslutningen – La Rafle”, der i den grad er en film, som konstant fortæller sit publikum, hvad han eller hun skal føle, mene og tænke. I modsætning hertil er “The Social Network” en film, som lader dørene står åbne, og som inviterer sine tilskuere til selv at fortolke begivenhederne og forholde sig til personerne.
Om Zuckerberg selv er et røvhul eller ej er op til den enkelte at afgøre, men hans rejse, som involverer den digitale tidsalders uvirkelige venskaber, penge, store ideer og vanskeligheden af at afgøre, hvem der egentlig ejer dem, er et svært fascinerende og tankevækkende bekendtskab. Eller sagt med den elektroniske generations eget sprog: Søren kan godt lide dette.
Se også: Filmz TV: David Finchers film og karriere.
#81 Wangsgaard 14 år siden
#82 Wangsgaard 14 år siden
#83 elwood 14 år siden
Hehe, nej det nok bare mig der lige sku ha nævnt scenen som sagt, du kan også se den brugt i kortfilmen The Sandpit, som viser en dagligdag i New York.
The Sandpit
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#84 Skeloboy 14 år siden
Nu har jeg set meget få nye film i år, og hvis The Social Network er årets bedste film, så ser det skidt ud. Men...den er selvfølgelig ganske, ganske god. Jesse Eisenberg gør det ganske fornuftigt, og Justin Timberlake burde lave flere film. . Dialogen er hurtig, musikken er dramatisk, og det hele får en overflade af teflon, hvor det hele bare glider af. Jeg mangler fordybelse og mindre pop. Jeg er faktisk heller ikke så vild med skelettet. Tilt/shift-scenen irriterede mig endda ligefrem. Den gav ingen mening i forhold til filmens rytme eller udseende. Men når det er sagt, så er det på alle måde en velproduceret og fint, spændende film
7/10
#85 filmz-ab 14 år siden
Fordybelse og mindre pop? Kan du uddybe dette? Vi bliver nok aldrig enige, men...:-)
#86 Skeloboy 14 år siden
#87 Skeloboy 14 år siden
Pop=flashy kameraføring, snappy dialog. Det irriterer mig det skal gå så stærkt.
Fordybelse=mere karakterdrevet...ingen af karakterne er specielt udbygget.
#88 filmz-ab 14 år siden
Enighed gør stærk, men for det meste også blind :-)
#89 Skeloboy 14 år siden
Jeg tror måske, den falder en karakter ved gensyn...men eftersom den nok først bliver købt(hvis overhovedet) om 1-1½ år, når den koster 50 på Play, så er det lige tidligt nok at sige noget om det :)
#90 filmz-ab 14 år siden
Fincher har altid gjort meget ud af kameraføringen. Hvis det virker en smule poppet, så er det fordi han har arbejdet som musikvideo instruktør i sine unge dage. Poppet i dette tilfælde er for mig ligmed smart og nytænkende, når vi snakker om kameraføringen. Du foretrækker måske den sikre hånd? "Snappy dialog" pustede nyt liv i genren synes jeg. Det var en fornøjelse at overvære dialogen afviklet så hurtigt, at man måtte tænke en ekstra gang.
Mere karakterdrevet? Well, jeg kan ikke se, hvad Fincher kunne ha' gjort bedre? Er der noget særligt du tænker på?