Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.
Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.
#181 filmz-Randy Savage 19 år siden
What the hell does this mean? Darth Sidious manipulated the midichlorians in Shmi to create Anakin??? NO!!!!! Palpatine is Anakin's father!
#182 azathoth 19 år siden
Husk lige spoilers næste gang. Anmelderen tager fejl, IMHO. Se min post i nr. 133.
Desuden
#183 filmz-Randy Savage 19 år siden
#184 filmz-Kadann 19 år siden
Jeg er da ret overbevist om at det er præcis dét Lucas vil vise. Man blander da ikke "jomfrufødsler" ind i en historie, uden at ville drage paralleler til religion. Alle tre film er jo også gennemsyret af religion, specielt Episode III.
Med mindre Lucas er totalt lallende, så tvivler jeg stærkt på at de åbenlyse hentydninger til religion og specielt den kristne tro er tilfældige.
#185 filmz-Randy Savage 19 år siden
#186 filmz-Kadann 19 år siden
"The Chosen One", jomfrufødsel, mere magtfuld end alle andre mennesker, udvalgt til at bringe balance i kraften.
Ja, du har ret.. det er ganske sikkert helt tilfældigt at han minder om en frelser. ;)
#187 azathoth 19 år siden
Lucas sætter den så på spidsen og gør ham så til den ultimative ondskab, istedet for en frelser. Det er da genialt, IMHO ;)
#188 filmz-Angel Eyes 19 år siden
#189 BN 19 år siden
Jeg er 100 pct. sikker på, at meget af kritikken af kærlighedsscenerne mellem Anakin og Padme bunder i, at mange mænd aldrig helt er kommet over den alder, hvor de var store drenge og/eller teenagere, og hvor det var "tøset" eller ikke særlig sejt at snakke om følelser eller kærlighed. Som bekendt sidder mange mennesker, ja, faktisk ikke engang kun drenge, altid og gør nar, mens en romantisk scene står på (hvadenten det er i biffen eller på dvd), hvilket nok skyldes at det jo er åh så flovt at lade sig rive med af den slags ....
MEN det er jo et ubestrideligt faktum for de fleste mænds vedkommende, at når de selv er forelskede og har et forhold til en pige/dame, ja, så er der som oftest ingen grænser for de banale replikker, de fyrer af til damen, eller for hvor romantiske de er villige til at være (eller da ihvertfald PRØVE at være) for at gøre damen glad og tilfreds.
Se, så er al den slags dialog pludselig helt i orden, bare der ikke er andre mænd der lytter med! ... Som Alfred Hitckcock, gyserinstruktørem engang sagde: "Kærlighedsbreve er latterlige for alle andre end afsender og modtager."
Og man kunne udstrække det til at gælde alle romantiske samtaler mellem en kvinde og en mand.
I Star Wars ep. III og diverse andre film får vi lov til at kigge med, mens et forelsket par snakker "sweet talk" bag lukkede døre eller i en intim atmosfære, og pludselig glemmer vi, hvordan vi selv er eller har været (eller har sagt og gjort) i en lignende situation: "Øvvv, lad os få noget action, mand! Og ikke alt den pladder-romantik!"
Og efter filmen vender ganske mange af os tilbage til vore daglige liv med vores dame og praktiserer selv "pladder-romantik"!!!!!!!!!
ha ha !!!
#190 filmz-Kadann 19 år siden
Eller også kunne det være at det er set meget mere overbevisende i andre film. Men det er du jo sikkert ikke enig i, så det er der jo ingen grund til at koge mere suppe på.