Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

#171 19 år siden

Jeg synes den var bedre end 1 og 2 men stadig alt for rodet og stadig for meget computer-grafik opvisning og hvad laver alle de nye tåbelige rumskibe og væsener? De kan ikke starte en ny scene uden et nyt rumskib. Det er lige før de må afbryde kampene for at skifte rumskib...
Gravatar

#172 filmz-cycron 19 år siden

Jeg blev meget positivt overrasket over filmen. I modsætning til premieren ved de to forgående film, havde jeg sat forventningerne til nulpunktet. 5/6.

Anyways, mener at have læst, at den digitale visning af Episode 3 ville indeholde én ekstra scene - er der nogen, der kan bekræfte dette? (Jeg så den i en ordinær biograf)
Gravatar

#173 El vez 19 år siden

Jeg vil gerne advare mod ret kraftige spoilers i anmeldelsen i #165, da han i sin tåbelige tilsvining genfortæller det meste af handlingsforløbet.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#174 filmz-Exitium 19 år siden

denne film fortjener 6 stjerner, jeg synes det er en fin andmeldelse, men jeg vil gerne spørge andmelderen hvad savner du i filmen siden du giver den fire? Dette er selvfølgelig bare min mening, men er der noget specielt der trækker ned?
"I dont wanna discuss how my fucking coffee tast like!"
Gravatar

#175 El vez 19 år siden

#174 Hvis du ikke har lagt mærke til anmelderens kritikpunkter, tror jeg ikke du har læst anmeldelsen, prøv igen :)

Anmelderen ridser filmlens svage sider ganske tydeligt op, hvis du ikke gider læse den, skal jeg gerne give en opsummering:
- Klodset dialog især mellem Padme og Anakin.
- Skuespilspræstationer der, på trods af at de er bedre end i Ep 1+2, stadig ikke rækker specielt højt.
- Anakin/Padmes kærlighed er ikke troværdig nok.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#176 filmz-Exitium 19 år siden

#175 ja præcis, men hvis jeg ser væk fra det, synes jeg det er en genial film især hvor anakin råber til obi wan "I HATE YOU!!!"
"I dont wanna discuss how my fucking coffee tast like!"
Gravatar

#177 Kalle Ferm 19 år siden

Men nu tager anmelderen så disse ting med i sin evaluering af filmen. Det er jo også fornuftigt nok - han skal fortælle bredt om kvaliteten af filmen til andre mennesker, der skal vælge om de skal se den eller ej.

At jeg er delvis er uenig med ham er en anden - og helt subjektiv sag.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#178 filmz-skm_ 19 år siden

Jeg har altid haft det skidt med anmeldelser.. For ligeså mange som blir skuffet over denne film syntes den er helt fantastisk.. Dermed ikke sagt at anmeldelser ikke hører til, men de er bare personlige..

Jeg glæder mig meget til at komme ind og se filmen jeg er jeg er meget sikker på at jeg vil være en glad mand når den er slut!
" One above them all, one to rule them all, I! "
Gravatar

#179 filmz-Kadann 19 år siden

#178 -

Fordelen ved anmeldelser er jo at hvis du finder en anmelder hvis smag du nogenlunde kender eller deler, så kan du jo netop bruge anmeldelser til en hel del.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#180 Hasselguff 19 år siden

#174 + 176 - Jeg er fuldstændig enig med dig i at sekvensen,-

- hvor Obi-Wan efterlader Anakin, mens han brænder op i 'helvede' er cool, hvilket også fremgår af min anmeldelse. Den er del af filmens sidste halve time, som på mange punkter er rigtig god.

Foruden min kritik af dialog, skuespil og manglende troværdighed omkring det (for handlingen helt centrale) kærlighedsforhold, antyder jeg også, at klipningen nogle steder er mangelfuld, og at "Sith" på trods af de mange visuelle referencer til de klassiske film, stadig ikke lægger sig tæt nok op ad "Hope". Der er vilde zooms, drømmesekvenser, håndholdt kamera a la "Ryan", og det er alle greb, som vi forventer os af en moderne actionfilm, men som i mine øjne ikke stemmer med stilen i originalen fra '77. De to film ligger enormt langt fra hinanden, hvad angår form og teknik - på nogle punkter endda længere end episode 1 og 2.

"Sith" er uden tvivl en underholdende film (og 4 stjerner ER en god karakter), men den indeholder også en række svagheder (hvoraf enkelte er alvorlige), som gør at den ikke når samme niveau som "Hope" (som jeg gav 5/6 her på siden). :)

#179 - Præcis. :)
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.

Skriv ny kommentar: