Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.
Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.
#311 filmz-gimleno1 19 år siden
Bl.a den scene med Dokoo (eller hvor'n fa'en det staves..), hvor han lige laver et lille rejehop ud over en ræling, og ned til Anakin og Palpatine....det ligner jo noget ud af Gamle mænd i nye biler ;)
#312 filmz-Bruce 19 år siden
#313 filmz-gimleno1 19 år siden
Syntes også lyssværdsduellerne var hamrende forvirrende at se på, som en anden her tidligere nævnte var det meget svært for øjet at følge med - det skal naturligvis se ud som om der er et helvedes knald på, men syntes bare det virker mere forvirrende end noget andet.. Der var mere stil og de kampe i de ældre film...
...i det hele taget var der mere stil over de gamle film generelt!...
#314 DarkLight 19 år siden
I de gamle film svinger de jo lyssværdet som var det et tungt 2håndssværd. Det giver ingen mening.
#315 filmz-gimleno1 19 år siden
#316 DarkLight 19 år siden
#317 filmz-gimleno1 19 år siden
#318 kill the bills 19 år siden
#319 filmz-Bruce 19 år siden
Jeg vil ikke gå ind i jeres kraftfelt :) Men selvom det er klart, at teknikken tilrådighed i Sith er længder bedre end den brugt i "de gamle", så vil jeg postulere, at man brugte teknikken så optimalt man kunne og at filmene ikke teknisk var en katastrofe. Istedet for at hoppe rundt med et sværd i lava, så optog man lyssværd scenerne i enkle og dystre settings og fik, i mine øjne, en langt mere spændende dyst ud af Vader/Luke end Anakin/Ben, fordi der var langt mindre eye-candy til at tage fokus fra det essentielle.
Når der ofte nævnes, at sjæl og stemning er bedre i de tidligere film, så tror jeg det skyldes at man var tvunget til en større fokusering på skuespillerne/opsætning/replikker, fordi det var det publikums så. Idag kigger vi på de mange detaljerede objekter, flotte baggrunde og overvældende scenarier i hvert enkelt billede og mister så lidt af vores evne til at gå i detaljen i en scene.
Men det er jo smag og behag. For nogle bliver filmoplevelsen proportionalt bedre, desto mere overvældende det visuelle tager sig ud og for andre, det modsatte.
For mig var der en del mere, som virkede godt denne gang end de to forrige. F.eks. vil jeg da se frem til at se startscenen i rummet igennem 2-3 gange, når jeg får den på dvd. Tilgengæld mener jeg, at begrænsningens kunst stadig ikke må glemmes og nogle gange bare er overlegen alt det teknik der kan fremtrylles.
#320 filmz-gimleno1 19 år siden
#319 Yep, enig....må da også sige at treeren klart er den bedste af de nye film, men det gør den stadigvæk ikke - i mine øjne - til en film der er sine forgængere værdig.....det hele drukner i effekter, så man glemmer det mest essentielle i det hele - nemlig substans! :-)