Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#321 filmz-one-piece 19 år siden

star war episode3 er giga god jeg s[ den i biografen 5 gange ien uge
Gravatar

#322 JannikAnd 19 år siden

Hold da op! Så er du vist kommet til det rette sted. Velkommen til Filmz. :)
Gravatar

#323 filmz-malm 19 år siden

Nu har jeg set Episode 3 3 gange i biografen, og jeg synes den bliver bedre for hver gang. Jeg synes ikke udelukkende det er pga. effekterne, men jeg synes både skuespillet og handlingen holder. Synes den kommer på højde med Episode 6, som jeg ser som den mindst gode af de gamle.
Gravatar

#324 filmz-gimleno1 19 år siden

Skuespillet holder? Hold dog op, som jeg før har nævnt minder eks. Palpatine's "ondskabsudbrud" mere om eksorcisten med hæmorider end noget andet...man kan jo ikke andet end tage sig til hovedet, dybt skuffende for en ellers dygtig skuespiller som McDermid.. Hayden Christensen er bedre i denne end i den sidste, men det er stadig ikke godt - han har åbenlyst set Arnold i for mange film og prøver at imitere ham.."hø hø, jeg hælder hovedet lidt nedad og kigger op intenst, så ser jeg vildt ond ud".....NEJ du GØR ikke, du ligner en teenager der er ved at tude!

;-) ..tag det med et gran salt - jeg stiller høje krav, men jeg syntes virkeligt at mange ting haltede på kanten til det pinlige..
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#325 filmz-malm 19 år siden

Heldigvis har vi lov til at have hver sin mening. Men jeg synes netop at McDermid spiller hans rolle som Palpatine rigtig godt. Synes især at sekvenserne hvor han overtaler Anakin til dem mørke side, dem spiller han ekstremt godt !
Men igen, hver sin mening
Gravatar

#326 filmz-gimleno1 19 år siden

Jeg taler om hans tåbelige latterudbrud, der fik flere i biffen til at tage sig til hovedet..
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#327 filmz-Dennis 19 år siden

Så fik jeg den endelig set. (Utroligt at den film stadig trækker fulde huse på en hverdagsaften).

Jeg er enig med mange af jer i kritikken af klipningen og personinstruktionen.
Instruktionen kan dog tilgives, fordi vi for serveret en utrolig flot film, hvor CGI´en er langt bedre indkorporeret end i de første 2 film. Scenerne imellem hovedpersonerne i sidste halvdel af filmen, er klart de bedste og mest følelsmæssigt betonede.
Klipningen og selve "flowet" er et større problem. Episode I - III, er for mig "Vaders" historie. Man bruger 10% i hver af episode I & II og så skal der proppes 80% af fortællingen ind i den sidste film.
Episode III bliver mange steder en forhastet film, hvor man ikke for lov at dvæle ved nogen af de centrale ting i historien. Det går især ud over flg. scener.:

- Anakins overgang til den mørke side.
- Palpatine på så tidligt et tidspunkt ligger alle kortene på bordet
- Padmes fødsel af Leia & Luke (som jo faktsik er helt esentielt)

Udover det, blev jeg faktisk lidt skuffet over lyssværds duellerne. Som det bliver nævnt tidligere, er scenariet omkring kampene, blevet vigtigere end det essentielle = selve duellen. Mustafar er ikke troværdig nok. IMO, er kampscenen i SWTPM med Maul, klart den mest energiske og drabelige duel set i de nye film.

I retrospekt sku man måske have startet historien senere. Altså med en ældre anakin og så have droppet alle fyldtingene i de 2 første film. Det ville have været mere helstøbt på den måde.
For vi må jo ikke glemme, dårlig instruktion og skuespil til side, at det er en fantastisk historie. Om en skræmt dreng/mands kamp for sit livs kærlighed og hvordan han bliver klemt inde af Sith ordenens manipulation og Jediernes asketiske levemåde.

4/6 herfra.
"Say hello to my little friend"
Gravatar

#328 BN 19 år siden

#317 - gimleno1:

Den måde du generaliserer på, afspejler ikke de faktiske forhold. Hvor gamle er dem, som du kalder 'den generation der er en tand yngre end dig'???

Jeg er 39 år og jeg mener at Episode I, II og III er filmiske mesterværker. Jeg har studeret film-mediet i mere end 20 år, og jeg finder, at Lucas med de tre prequels har leveret den perfekte forhistorie til den klassiske trilogi.

Med skyldig hensyntagen til eventyrfilmens præmisser og standarder har Lucas og co. skabt tre film, der kan betegnes som moderne klassikere i kraft af en velfortalt historie og godt skuespil, der sammen med fantastisk musik, flotte billeder og effekter går op i en højere enhed.

Episode I, II og III ligefrem emmer af nerve, idet de fanger den rette Star Wars-ånd, som jo netop affødes af hele jedi-konceptet ---- og her i disse prequels ser vi jediernes storhedstid fra dengang det var "en mere civiliseret tid" (citat af Obi-Wan fra Episode IV)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#329 filmz-Bruce 19 år siden

Så må Muppet Show være Jediernes absolutte storhedsperiode ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#330 filmz-Kadann 19 år siden

#329 -

Jamen, Mark Hamill var jo netop også med i Muppet Show da han var på toppen.. et tilfælde? I think not! :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: