“Sweeney Todd – Den djævelske barber fra Fleet Street” fungerer fortrinligt i musicalens rammer, fordi Burton vender genrens glansbilledefortælling på hovedet og lægger hovedvægten på de mørkere aspekter. Og det er ikke kun fortællingen, der er dyster, også omgivelserne er præget af forfald og mørke. London ligner til forveksling Gotham City i en film noir-fantasi præget af 1930’ernes horrorfilm. Burton kører muligvis i samme gotiske rille, han altid har gjort, men det er stadig visuelt en fornøjelse – faktisk er det sjældent set så flot – og hans greb om den charmerende fortælling er kun blevet bedre. Og så er filmen velsignet med Sondheims vidunderlige musik.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-vassago 16 år siden

#39: Det må så være smag og behag, det er ikke gået helt galt, men det skyldes efter min mening Depps og Burtons talenter. Man kan helt sikkert besætte Carters rolle med flere andre skuespillerinder uden at det ville have gjort en forskel. Carter er jo nærmest talentløs sammenlignet med de to herrer :) - det er i hvert fald ikke hendes navn der har hevet mig i biffen gang på gang.

Og man kan da sagtens tale nepotisme når man taler film og kunst. Hvorfor skulle man ikke kunne det? Har du set Godfather, undrer det dig ikke hvad dælen Sofia laver i det cast? Hun falder igennem med et brag, og jeg tvivler stærkt på, at det var pga tanker om god kemi på settet, at hun blev valgt.

At nepotisme kun skulle været defineret som:
Det er nepotisme når et filmselskab støtter film af familiemedlemmer fremfor for andre, måske mere dygtige, filmskabere.

Kan jeg slet ikke sætte mig ind i. Det er da lige så meget nepotisme hvis filmmagere, skuespillere, producenter mm bruger/vælger familiemedlemmer/venner fremfor andre folk der måske er mere kvalificeret.

Artikel fra Times omkring nepotisme i Hollywood
There are no checks and balances against nepotism that, in any other industry, would result in people rolling their eyes. Can you imagine being told at the hospital: ‘Actually, Dr McDonald’s son is going to perform this surgery today’? In just about every industry less sexy than Hollywood there are rules against this kind of thing.”
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#42 filmz-BrotherJack 16 år siden

#41
Jo, netop i Coppolas tilfælde snakker vi nepotisme. Generelt er Coppola god til det der!
Jeg har da aldrig sagt at god kemi på settet gør at man bliver valgt, men selvfølgelig bruger man da de personer man arbejder bedst med. Det er da soleklart! Nej, jeg synes overhovedet ikke Carter er talentløs sammenlignet med de to herrer. Hun er bare ikke ligeså KENDT. Ikke en ligeså stor stjerne.
Jeg kan ikke se hvorfor hun ikke skulle være kvalificeret? Det kunne være så mange andre, ligeså dygtige, skuespillere, ja, men nu handler det jo i bund og grund om instruktørens samarbejde med skuespilleren. Det er ikke et maskinelt arbejde, og det er meget mere gnidningsfrit at bruge nogen man kan kommunikere med og forstå.

Der er forskel på om en producent tvinger et familiemedlem ind i en film fordi han har penge, og på en instruktør der vælger et familiemedlem, fordi de arbejder godt sammen.

"Det kan være at han vælger Carter bare fordi hun er hans kone" - betyder det så, pga. tvivlen om dette er årsagen, at han skulle have ladet vær?
Gravatar

#43 filmz-BrotherJack 16 år siden

#41
Burton er en professionel fyr, og jeg tror ikke han lader skudden synke bare fordi han har scoret en sød pige.

Sofia Coppola var jo ikke engang skuespiller, så det er en helt anden situation.

Og var jeg den eneste der tænkte "selvfølgelig", da de blev kærester og hun begyndte at spille med i hans film? Hendes udseende er jo direkte til et Burton'sk univers.
Gravatar

#44 filmz-vassago 16 år siden

Nu er der næppe nogen der tvinger familiemedlemmer ind i film, problemet er når familiemedlemmer får jobs, og dem der har muligheden for at sige nej, ikke vælger at gøre det, fordi det er sværre end normalt. Hvor mange ville sige nej til deres sønner, døtre og koner - "nej, jeg kan ikke bruge dig, du er jo ikke i besiddelse af talent"

Coppola er bestemt ikke den eneste der har jokket i spinaten, der er hundredvis af folk i Hollywood, der ALDRIG ville have fået et job, havde det ikke været for farmand eller et andet kendt familiemedlem - det betyder måske ikke så meget, hvis man måske har lidt talent, men hvis man havde det, skulle man så spørge farmand eller Onkel et-eller-andet? Langt de fleste har jo ikke det der ligner talent :)

Det tæller bl.a Peter Akroyd, 3 talentløse Baldwin brødre, en stak Arquetter, Jake Busey, Kevin Dillon, Eric Douglas, Tori Spelling, Joe Estevez, Donal Gibson, Jim Hanks, Brandon Lee, Mike Norris, Dedee Pfeiffer, Frank Stallone og mange mange mange flere.

Selvfølgelig skal man networke, men det må da være grænser for hvor meget crap man skal byde folk, fordi nogen ikke kan sige fra :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#45 Riqon 16 år siden

#44 - Jeg kender næsten ingen af de navne, du remser op - jo, altså fornavnene :) Heldigvis er der også positive overraskelser som Casey Affleck, der har 10 gange mere (skuespil)talent end den ellers mere kendte bror, men som først fik lejlighed til at vise det, da brormand puttede ham i hovedrollen i en af sine film.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#46 filmz-BrotherJack 16 år siden

#44

Var der et argument for at valget af Carter er nepotisme gemt i din off-track opremsning?

Gravatar

#47 filmz-vassago 16 år siden

#46: hvad mener du med argument? Post #44 var jo primært et svar på din post #39 - omkring hvad nepotisme skulle være. Jeg mente ikke din defination er korrekt, og et opslag i en ordbog, viser da også at det ikke er, medmindre min ordbog er helt hen i hegnet :)

Det er muligt at du er uenig, og de har du da ret til at være, men hvis det ikke er nepotisme at vælge sin egen kone gang på gang - så ved jeg ikke hvad. Det er muligt at folk synes det fungerer, men det betyder jo ikke at det ikke er nepotisme? Jeg tror overhovedet ikke at han bruger tid på at undersøge andre muligheder længere, han er bare tilfreds - og det har jeg heller ikke noget problem med. I min verden er det bare nepotisme - ligegyldigt om valget er godt eller skidt.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#48 Riqon 16 år siden

#45 - for at rette mig selv, så er det efternavnene, jeg genkendte :P
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#49 filmz-BrotherJack 16 år siden

#47
Det ved jeg nu ikke. Jeg kan ikke se hvor min definition er forkert:

"Nepotisme (af latin nepos, nevø) betyder dét at begunstige folk fra ens familie, f.eks. ved udnævnelse til tillidsposter eller ved indgåelse af kontrakter."
Gravatar

#50 filmz-vassago 16 år siden

....og du mener så ikke at Carter er valgt/begunstiget pga af hendes forhold til Burton - eller at det at de er forlovede ikke har de mindste at gøre med at hun har været med i alle hans film siden de mødtes.

Men det var jo heller ikke du skrev. Du skrev:
Det er nepotisme når et filmselskab støtter film af familiemedlemmer fremfor for andre, måske mere dygtige, filmskabere. Når det handler om produktion og penge. Når en producer insisterer på at hans datter SKAL spille en stor rolle osv.

Det behøver jo ikke handle om penge eller produktion, det står der jo ikke noget om i definationen - heller ikke i den du lige har nedfældet på ny. Det er også nepotisme, når en instruktør vælger en datter, søn, kone, fætter, fremfor andre. Eller en far får sin søn, datter eller lign. med i film.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: