“Sweeney Todd – Den djævelske barber fra Fleet Street” fungerer fortrinligt i musicalens rammer, fordi Burton vender genrens glansbilledefortælling på hovedet og lægger hovedvægten på de mørkere aspekter. Og det er ikke kun fortællingen, der er dyster, også omgivelserne er præget af forfald og mørke. London ligner til forveksling Gotham City i en film noir-fantasi præget af 1930’ernes horrorfilm. Burton kører muligvis i samme gotiske rille, han altid har gjort, men det er stadig visuelt en fornøjelse – faktisk er det sjældent set så flot – og hans greb om den charmerende fortælling er kun blevet bedre. Og så er filmen velsignet med Sondheims vidunderlige musik.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Nexiz 16 år siden

Jeg har ikke noget imod musicals, men de virker ikke hvis deres sange ikke virker. Og jeg synes ikke en eneste af sangene i Sweeney Todd virkede, så det trækker rigtig meget ned for mig. Mange af sangene virkede som om det bare var ren dialog de havde taget og sunget.
Hvorvidt det ikke skulle ha' været en musical, vil jeg hverken sige fra eller til over for, men med sangene som de er nu, så synes jeg filmen havde været bedre uden..
4/6 fra mig
Gravatar

#62 filmz-moonbird 16 år siden

#56 jeg forstår ikke rigtigt hvor du vil hen, Tim burton har aldrig prøvet på at være nyskabende, han er bare en dygtig instruktør der er blevet kendt for sin krogede gotiske film designs, ja det er hvad manden kan, lave krogede film design som var meget nyskabene for få år siden, Det der med at han er fuldstændig nyskabene og anderledes er noget filmverdenen og sladerbladende har påklistret ham. Når jeg høre Tim burton forventer jeg en traditionelt opbygget historie, fortalt med smukke unikke gerne krogede og meget stemnings fyldte designs og scene billeder, der giver en fantastisk stemning, og indtil videre har han leveret den vare hver eneste gang. Han udfordre sig selv og laver noget nyt hver gang, ikke to af filmene er ens selvom det er tydeligt at de er i familie pga det smukke designs og de stemnings fyldte enkelte scener.
Tim burtons største redskab har altid været designs og ikke historie sammensætning eller andet
I'm a woman, and i like action films with lots of blood and violence you got a problem with that!?
Gravatar

#63 jesperhp 16 år siden

Jeg synes ikke, at den her film er god! Jeg var simpelthen ikke underholdt, udover nogle få øjeblikke, som da var vældig sjove. Men for mig var den mest af alt ufrivilligt komisk, med de endeløse (og ikke særlig gode) sange - her tænker jeg specielt på kærlighedshymnen til Johaaaaaaaaaaannaaaaaaaaa. Jeg ved ikke om mixeren stod på repeat med den sang, men da jeg gik ud af biografen, havde jeg da godt nok fået min dosis af den.
Jeg havde forventet mere. Men jeg er nok bare ikke en "musical-på-film-kind-of-guy".
Gravatar

#64 filmkorn.dk 16 år siden

Underligt uengagerende.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#65 filmkorn.dk 16 år siden

#5 Jeg hader også folk som griner, blot ved synet af en bestemt skuespiller, fordi Coen skal man synes er sjov, så derfor griner man per automatik.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#66 filmz-Bartholdy 16 år siden

#62: Som sagt er mit problem mere den måde Tim Burton opfattes på, end et problem med manden selv. Læs min post #59, den siger lige præcis hvor jeg vil hen.
Gravatar

#67 duuk74 16 år siden

#66 Jeg kan sagtens følge dig 100% i din kritik :)
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#68 filmz-moonbird 16 år siden

Tim burton har da også lavet film der ikke tilnærmelses vis minede om en gotisk Disney film, f.eks Ed wood og Big fish, og så er der selfølig også Planet of the Apes der udskiller sig radikalt fra restem af familien, som egenligt er en udemærket film men er blevet jordet af alt og alle siden den kom ud fordi det lige netop er en Tim burton film, uden det der Burtonisk tema.
Burton er sat i bås af filmverdenen og hans fans.
Hans designs har været utroligt nyskabene i starten af hans karriere og har sat et skub i vovede drømme agtige film designs der bl.a er brugt En ulykke kommer sjældent alene.
Ja han er en mainstream instruktør der har meget traditionele opbygget historier, men det er fortalt på en underlig drømme agtig måde, det er lige præcis hvad gør han film unikke, den drømme agtige stemning gennem hele filmen, fortalt med skæve kammera vinkler, gotiske designs og karikerede figure
I'm a woman, and i like action films with lots of blood and violence you got a problem with that!?
Gravatar

#69 Riqon 16 år siden

#68 -

"Planet of the Apes der udskiller sig radikalt fra restem af familien, som egenligt er en udemærket film men er blevet jordet af alt og alle siden den kom ud fordi det lige netop er en Tim burton film, uden det der Burtonisk tema."

Mon ikke det nærmere er fordi, det var et elendigt remake af en af de bedste sci-fi film nogensinde? Med al respekt for Tim Burton, så var han bare ikke den rette mand til det job.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#70 filmz-Kadann 16 år siden

#68 -

Jeg må give #69 ret, "Planet of the Apes" er en flot film, men den mangler sjæl, er kedelig og er totalt ligegyldig.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: