“Sweeney Todd – Den djævelske barber fra Fleet Street” fungerer fortrinligt i musicalens rammer, fordi Burton vender genrens glansbilledefortælling på hovedet og lægger hovedvægten på de mørkere aspekter. Og det er ikke kun fortællingen, der er dyster, også omgivelserne er præget af forfald og mørke. London ligner til forveksling Gotham City i en film noir-fantasi præget af 1930’ernes horrorfilm. Burton kører muligvis i samme gotiske rille, han altid har gjort, men det er stadig visuelt en fornøjelse – faktisk er det sjældent set så flot – og hans greb om den charmerende fortælling er kun blevet bedre. Og så er filmen velsignet med Sondheims vidunderlige musik.
#61 Nexiz 16 år siden
Hvorvidt det ikke skulle ha' været en musical, vil jeg hverken sige fra eller til over for, men med sangene som de er nu, så synes jeg filmen havde været bedre uden..
4/6 fra mig
#62 filmz-moonbird 16 år siden
Tim burtons største redskab har altid været designs og ikke historie sammensætning eller andet
#63 jesperhp 16 år siden
Jeg havde forventet mere. Men jeg er nok bare ikke en "musical-på-film-kind-of-guy".
#64 filmkorn.dk 16 år siden
#65 filmkorn.dk 16 år siden
#66 filmz-Bartholdy 16 år siden
#67 duuk74 16 år siden
#68 filmz-moonbird 16 år siden
Tim burton har da også lavet film der ikke tilnærmelses vis minede om en gotisk Disney film, f.eks Ed wood og Big fish, og så er der selfølig også Planet of the Apes der udskiller sig radikalt fra restem af familien, som egenligt er en udemærket film men er blevet jordet af alt og alle siden den kom ud fordi det lige netop er en Tim burton film, uden det der Burtonisk tema.
Burton er sat i bås af filmverdenen og hans fans.
Hans designs har været utroligt nyskabene i starten af hans karriere og har sat et skub i vovede drømme agtige film designs der bl.a er brugt En ulykke kommer sjældent alene.
Ja han er en mainstream instruktør der har meget traditionele opbygget historier, men det er fortalt på en underlig drømme agtig måde, det er lige præcis hvad gør han film unikke, den drømme agtige stemning gennem hele filmen, fortalt med skæve kammera vinkler, gotiske designs og karikerede figure
#69 Riqon 16 år siden
"Planet of the Apes der udskiller sig radikalt fra restem af familien, som egenligt er en udemærket film men er blevet jordet af alt og alle siden den kom ud fordi det lige netop er en Tim burton film, uden det der Burtonisk tema."
Mon ikke det nærmere er fordi, det var et elendigt remake af en af de bedste sci-fi film nogensinde? Med al respekt for Tim Burton, så var han bare ikke den rette mand til det job.
#70 filmz-Kadann 16 år siden
Jeg må give #69 ret, "Planet of the Apes" er en flot film, men den mangler sjæl, er kedelig og er totalt ligegyldig.