Med Industrial Light & Magic og Stan Winston i ryggen formår “Terminator 3” dog stadig at score rigtig gode points på det tekniske område. Man har på interessant vis valgt at satse kraftigere på fysiske stunts fremfor digitale hvilket er med til at gøre ødelæggelserne såvel mere realistiske som overvældende. Vi kan se at det er ægte brandbiler og motorcykler som hvirvler gennem luften. Præcis det samme gør sig gældende for slåskampene mellem de to tonstunge robotter, hvor betonfliser og stålvægge pulveriseres som var de lavet af papmaché.

Naturligvis forekommer der også en del computergenererede special effects, der alle er på samme høje niveau som de pratiske. Målet har været at skabe billeder som ingen af os før har set og det opfylder Mostow og hans troldmænd. Det er i actionsekvenserne at “Terminator 3” lever og den gode klipning samt lyddesign truer flere gange med at hive os ud over stolekanten. Det høje tempo og sparsommelige plot forvandler filmen til en massiv underholdningsmaskine, der både er sjovere og mere uforpligtende end eksempelvis den gumpetunge “Hulk”.

Konklusionen må derfor lyde, at “Terminator 3” på trods af alvorlige indholdsmæssige problemer nok ikke er helt så dårlig, som man kunne have frygtet. Det værste er, at Mostow i modsætning til James Cameron ikke er i stand at finde en passende balance mellem de intime og de store, eksplosive scener. “Terminator 3” mangler afgjort sjæl og Jonathan Mostows film vil sikkert ikke blive husket for meget andet end Arnolds comeback, der godt nok redder “Terminator” seriens ære men ikke den skuffende sommer.

Klik [url=articles/view/322/]her[/url] for at læse meget mere om Terminator-trilogien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Erroneus 20 år siden

Den er god, men som flere også skriver så kunne der godt være noget mere historie. Noget mere om skynet, robotterne, mere om fremtiden og ja så har Nick Stahl nogle situationer hvor det ikke virker ret overbevisende.

Men bortset fra de fejl, syntes jeg stadig det er en 4½/6 :D
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#12 trekster 20 år siden

Filmen kører klart på den enorme mængde af action sekvenser, og det er selvfølgelig også sådan det skal være i en Terminator film. Men jeg synes egentlig også at historien var ok skrevet, den gav mig nemlig et nyt syn på de gamle Terminator film, som jeg sådan rent tidsrejsemæssigt aldrig har synes hang ordentlig sammen. (Det er der jo stort set aldrig nogle tidsrejse film der gør, og det gør heller ikke så meget for underholdningens skyld, men det er nu alligevel fedt hvis man efter at have set film også kan sige, "Kanon!, det var sq gennemtænkt")

[SPOILER]
Min nye opfattelse er som så:
John Conner i fremtiden (altså i Terminator 1) kender hele forløbet, også de hændelser der sker i Terminator 3. Han ved godt at Terminatoren første gang ikke får slået Sarah Conner ihjel, han ved også at det ikke vil lykkedes for ham selv hans mor og Terminatoren (i T2) at stoppe Dommedag. Han ved også (eller hans kone gør) at de er nødt til at sende endnu en Terminator, som skal fuldføre den endelige mission, nemlig at beskytte ham selv i det øjeblik bomberne falder. Så skæbnen har så at sige været "fastlagt fra starten", hvilket også forklare hvorfor der overhovedet kunne sendes en Terminator, som jo er nødt til at blive skabt i en fremtid hvor der findes maskiner, tilbage i tiden til at starte med.
[/SPOILER]

Den kunne måske godt have fået et ekstra kamera for det. Men ”then again” det er jo en detalje. ;)
"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man"
Gravatar

#13 Spanner 20 år siden

Skæbnen må jo have været fastlagt fra starten. Hvis Dommedag var blevet afværget ville John aldrig have kunnet sende Reese tilbage i tiden - Reese, deer jo er hans egen far. Så ved at forebygge dommedag ville Connor have fjernet sig selv fra historien.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#14 trekster 20 år siden

#13:
Exatly. :)
Og det retter T3 lidt op på, ved at forklare at man ikke kan "ændre sin skæbne". På den måde kommer trilogien til at hænge bedre sammen.
"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man"
Gravatar

#15 Hasselguff 20 år siden

Er der nogen der har spottet den lille reference til "The Game"?
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#16 Spanner 20 år siden

HA! Jeg syntes nok jeg havde navnet CRS et sted fra.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#17 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

Consumer Recreation Services.. Den havde jeg spottet. Synes det var en god film, der langt over går de forhåbninger man kunne have haft. Og billedet af Schwarzenegger med en kiste på skulderen der pløkker politibilerne; thank God he's back.. ;)
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#18 filmz-nemesis 20 år siden

Jeg er igang med at skaffe mig et surround anlæg, det bliver der sat lidt extra skub i tingene efter at have set T3. Hold da kæft hvor der er lydeffekter, tænker på da *spoiler* kranen vælter og senere da Arnold kommer ud med Sarah's kiste, smilet sad helt oppe ved ørene:-)

Ang. filmen kan jeg kun sige at det var med nervøsitet at jeg satte mig i sædet, men alle mine bekymringer blev gjort til skamme, jeg syntes faktisk at den er ganske god (sagt af en jyde).
#12 Du sige faktisk noget meget interssant og efter min mening rigtigt, mon ikke det er lige det Jonathan Mostow har tænke da han lavede filmen?
Alligevel er der dog noget at spekulere over, for som der altid bliver sagt "the future is not set" fremtiden er ikke planlagt, og Terminator siger at det er den nu alligevel kan man intet gøre for at ændre den?
Der tænker jeg lidt på Minority Report, der er "the future set" for Tom Cruise men der er uoverenstemmelser, da han ikke skød han som han skulle da uret ringede.
Tilbage til filmen.
Jeg vil give ret i at T-X ikke er på højde med T-1000, der mangler en del "sjæl", men ikke sagt at den er til skrotdyngen, Kristanna Loken syntes jeg faktisk gør et udmærket stykke arbejde. Det samme kan siges ang. Nick Stahl, der var jeg lidt bange, for hvad kan jeg ikke helt putte fingeren på men han gjorde det godt.
Arnold er terminatoren, sådan er det bare:)
Men hvis der ikke kommer en 4'er er det noget helt galt, den slutning lægger op til en 4'er så meget at det gør helt ondt.
Det var en god tur i biografen, surround here you come.

#19 20 år siden

Er der slet ikke nogen som skal snakke om huller i filmen?

-----kæmpe mega spoiler advarsel herfra-----





Hvordan finder Arnold Terminatrix, pigen og John ved dyrekliniken? Hvorfor kan Arnold valse rundt blandt tyve betjente med sit gevær der ikke ænser ham efter dyrekilnikken er ødelagt? Hvordan kan hun tage våben med gennem tidsporten? Hvad er fordelen ved flydende jern på et skelet der ikke kan laves om - hun kan ihvertfald ikke blive til et gulv! Hvordan kan den nye Arnold have nogle af den samme hukommelse som terminatoren fra film to havde? Hvorfor afslører terminatrix (forkædt som kæresten) sig hundrede år inden hun når hen til pigen på kirkegården? Hvordan kan en bævebnet Arnold vade uhindret ind på Skynet der er jordens mest avancerede militærstation? Hvorfor sidder terminatrix fast under en helikopter der er meget letter end den kran hun først ligger under? Kan Arnolds benzincelle overhovedet destruere en terminatrix - og kan radioaktivt nedfald?

Og hvor er det synd de ødelægger Doktor Silvermanns person på den måde som han er med i filmen på..
Gravatar

#20 Spanner 20 år siden

Kate arbejder på dyreklinikken og T-X leder efter hende. Det ville have givet mere mening at kigge hjemme hos hende først, men det er ikke helt ude i skoven. Arnold kan sagtens have fået at vide af Kate i fremtiden, at han skal tage til Dyrekliniken, fordi det er der de mødtes.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem

Skriv ny kommentar: