Hvor den tredje “Terminator”-film ofte direkte parodierede forgængerne, behandler McG mytologien med enorm respekt. Selv seriens tilbagevendende citater – ”I’ll be back” og ”come with me if you want to live” – leveres sobert. Danny Elfmans udmærkede score genbruger heller ikke Brad Fiedels gamle, iørefaldende “Terminator”-tema i tide og utide, og introsekvensen med dens flyvende bogstaver er en herlig nyfortolkning af titelsekvensen i seriens allerførste kapitel. Men måske er “Terminator Salvation” alligevel for respektfuld. I sin iver efter at falde i hak med de forrige films handlingsforløb og ære sine rødder glemmer filmen indimellem at slippe tøjlerne og have det sjovt. En seværdig, men forglemmelig tilføjelse til en filmføljeton, der sagtens kunne være stoppet med kapitel to.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 PredatorX 15 år siden

Jeg så Terminator Salvation i lørdags...

Altså, den ER meget bedre end T3, men det siger virkeligt heller ikke så meget. McG klarer det egentlig okay. Eller det virker sådan. Det er svært at sige hvem der fucker up i editerings og manuskript processen, men i sidste ende bør det være op til instruktørens gode smag. Og her fejler McG.

Action scenerne ER ret fede, og de virker ikke for påsatte bare for action'ens skyld. De følger historien rimlig meget ligesom tilfældet var ved Terminator 2. Her stopper sammenligningerne dog også, for de to film har nærmest intet tilfælles.

Det store problem med Terminator Salvation er manuskriptet og editering.

Manuskriptet virker i bedste fald halv færdigt. Ikke særlig memorabel dialog af nogen art. Plot pointer der virker en anelse retarderet, og ****here be (kinda) SPOILERS* en slutning der er så homo og hollywood, at det får de fleste Hugh Grant film til blegne. Slutningen vil iøvrigt heller ikke komme bag på nogle som helst. Hvorfor de ikke filmede det originale manuskript vil forevigt være mig en gåde. Det kunne have været en MEGET bedre film, og kunne have lagt op til en fortsættelse af Empire Strikes back dimensioner. Men nææ nej, hollywood vælger the safest way possible og går all in på gayness. The human heart is strong.. hah! my ass

Der er også adskellige gange i filmen, hvor man som publikum føler at der mangler minutter. Særlig én scene virker så amatør agtigt klippet sammen, at man skule tro det var instrukøteren bag American Ninja der sad i den varme stol og overså hele projektet.

Lige da jeg havde set filmen var jeg tilbøjelig til at give den en 7/10 rating. Men jeg må ærlig indrømme at jo mere den synker ind er vi nede på 5/10. Måske endda 4/10 fordi man kan føle en fed film i Salvation. Det er bare ikke den vi er vidne til. Ærligt.. Endnu en forspildt chance.

Nå ja. At "I'll be back" ikke bliver sagt at Arnold er VIRKELIG ringe smag.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#92 duuk74 15 år siden

PredatorX (91) skrev:

Lige da jeg havde set filmen var jeg tilbøjelig til at give den en 7/10 rating. Men jeg må ærlig indrømme at jo mere den synker ind er vi nede på 5/10. Måske endda 4/10 fordi man kan føle en fed film i Salvation. Det er bare ikke den vi er vidne til. Ærligt.. Endnu en forspildt chance.

Jeg har det på præcis samme måde. Jeg må også nedjustere min karakter
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#93 dolphinfriendly 15 år siden

#91 Jeg er virkeligt enig med dig.
Da jeg først kom ud af biografen tænkte jeg umiddelbart 3/6, som en jævn actionfilm med visse holdbare elementer. Der gik dog ikke mere end en halv times, før oplevelsen begyndte at falde voldsomt igennem.

Det kunne have været en fin film - det er bare ikke den der bliver vist.

Gravatar

#94 MouseMickey 15 år siden

Synes også det var en middelmådig omgang, desværre...
Hvorfor slår skynet ikke Kyle Reese ihjel når han er fanget, det giver jo ingen mening! Hvorfor lave hele det nummer med at lokke Connor ind til skynet, han vil vel bare holde op med at eksistere hvis Kyle blev dræbt.

Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#95 Åkepool 15 år siden

#94 - Øv! Nu har du ødelagt det hele :(
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#96 MouseMickey 15 år siden

#95 der er da en spoilerboks?
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#97 dolphinfriendly 15 år siden

#94 Lige præcis - det er nærmest fornærmende dumt!

Gravatar

#98 The Insider 15 år siden

#94, agreed, det var et af filmens adskillige plothuller. Mit største ankepunkt var
, hvordan i alverden kan Skynet vide, at det i fremtiden vil sende to Terminators tilbage i tiden, og at deres mission vil mislykkedes? Say what? Hvorfor så overhovedet spilde tid og energi på det? Og hvis de allerede ved, at de vil fejle, kan de så ikke sende to-tre Terminators tilbage hver gang i stedet og styrke deres odds? Og er det ikke lidt risky, at Connors hærchefer ved, at Kyle Reese bliver Connors far?
War. War never changes.
Gravatar

#99 Thomsen 15 år siden

Historien er elendig - eller nærmere ikke-eksisterende, for den er kun et forvirrende misk-mask af mere eller mindre tilfældige scener i stedet for et egentligt mål-orienteret plot. Der er så mange huller, at det er svært at finde anden sammenhæng end ren kronologi. Manuskriptforfatterne burde sendes til Helmand-provinsen for at feje sand op som straf.

3/6 fordi den trods alt indeholder nogle rigtigt gode idéer. Desværre kommer de bare ikke ordentligt til udtryk.

Sjovt nok var min kæreste til gengæld helt oppe at ringe over den og mente seriøst, at det var den bedste i serien! Jeg overvejer at skifte hende ud med en anden model på den baggrund. Måske en T-X?
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#100 PredatorX 15 år siden

Ak ja.. havde man dog bare beholdt den originale slutning :-(
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: