Hvor den tredje “Terminator”-film ofte direkte parodierede forgængerne, behandler McG mytologien med enorm respekt. Selv seriens tilbagevendende citater – ”I’ll be back” og ”come with me if you want to live” – leveres sobert. Danny Elfmans udmærkede score genbruger heller ikke Brad Fiedels gamle, iørefaldende “Terminator”-tema i tide og utide, og introsekvensen med dens flyvende bogstaver er en herlig nyfortolkning af titelsekvensen i seriens allerførste kapitel. Men måske er “Terminator Salvation” alligevel for respektfuld. I sin iver efter at falde i hak med de forrige films handlingsforløb og ære sine rødder glemmer filmen indimellem at slippe tøjlerne og have det sjovt. En seværdig, men forglemmelig tilføjelse til en filmføljeton, der sagtens kunne være stoppet med kapitel to.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 filmz-Bruce 15 år siden

bn (80) skrev:
jah, bruce. Egentlig kan jeg ikke udtrykke det bedre end Michael Andersen har gjort her.

Hvorfor jeg fra starten af så bort fra anekdotisk evidens.

bn skrev:
Det, som du her skriver om, at majoriteten ikke altid kan definere kvalitet, kan godt lyde lidt/meget som en modsigelse af det du skrev om antallet af 'Salvation'-negative anmeldere i #70: Eller er det mig der misforstår din pointe i #70?

Som ikke udgører helheden af min pointe, om nogen, men blot en neddroslet version, blottet for helheden af min argumentation i #78, hvor jeg skrev:

Men indenfor film, eller kunst i det hele taget, giver det overhovedet ikke mening at tale om 'bevist', med mindre man kan definere kvalitet udfra et majoritetsprincip.

bn skrev:
Nej, ikke overfor dig og mig. Og mit tilfælde er det fordi jeg ikke har set filmen (og kun har meget ringe lyst dertil, alt taget i betragtning). ... Hvad med DIG? Har DU set filmen?

Nej! Hvorfor jeg i min argumentation også undlader at tage personlig stilling, men inddrager tendensen i anmeldelserne istedet for. Den diskussion som jeg hellere indlader mig på, går på fordommene OMKRING det samlede anmelderkorps saglighed. Hvorvidt de kan bruges til noget som helst, hvis de drikker café latte, eller om de ikke blot alle er inhabile, fordi de ikke kan lide McG's navn eller tidligere værker.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#82 Åkepool 15 år siden

Hold nu op med alt det ævl.

1. Filmen er ganske udemærket underholdning og faktisk til tider rigtig fed.
2. Den er klart McG's bedste film (hvilket måske heller ikke er så svært at blive).
3. Den er langt bedre end "Terminator 3".
4. Den er langt fra så god som den eminente "The Terminator".
5. Den kan på ingen måde hamle op med den på alle måder overlegne "Terminator 2 - Judgment day".
6. De 5 første punkter er på ingen måde op til diskussion, for jeg har ret :)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#83 filmz-Bruce 15 år siden

That remains to be seen :)
Gravatar

#84 Eserage 15 år siden

Jeg bliver altid forundret over at folk prøver at overbevise andre om en film er god eller ej, det er sgu da et spørgsmål om smag. Personligt syntes jeg at Salvation var en udemærket action-flick. Men er syntes også at 3'eren var ganske underholdende. Men kunne ikke drømme om at pådutte andre om at de skal syntes filmen er god, eller at den stinker.
Peace:)

PS. denne besked er ikke rettet mod nogen specielt, bare tanken om at prøve at overbevise andre om hvad man skal syntes om film.

http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/eserage
Gravatar

#85 mr gaijin 15 år siden

#84 Selvfølgelig kan man overbevise andre om en films kvaliteter. Nogle argumenter er bare mere overbevisende end andre. Argumenter som "Den er pissefed, og du er en idiot, hvis du er uenig" eller "Det er noget bras, og du er en idiot, hvis du er uenig" fungerer sjældent særlig godt.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#86 BN 15 år siden

#81 - bruce;

Sorry, hvis jeg misforstod dig, men #70 lignede isoleret betragtet et forsøg på at imponere med et højt tal. Det, der sommetider går galt og skaber misforståelser, er når det enkelte indlæg er et led i en større eller mindre debat-føljeton. Jeg er også selv ofte blevet misforstået på den konto. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#87 evermind 15 år siden

Michael Andersen (79) skrev:
McG har bevist sine evner over for Christian Voldborg. Længere er den ikke, og det giver god mening.

+

Eserage (84) skrev:
Jeg bliver altid forundret over at folk prøver at overbevise andre om en film er god eller ej, det er sgu da et spørgsmål om smag.

=

Amen! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#88 filmz-Bruce 15 år siden

#86 Isoleret set et forsøg på kort, uden at gå ind i den store argumentation, at påpege falsumet af begrebet 'bevist'.
Gravatar

#89 Christian Voldborg 15 år siden

Jeg vil da også gerne lige understrege, at jeg mener James Camerons to originale film "The Terminator" og "Terminator 2: Judgment Day" er af bedre filmisk kvalitet - ingen tvivl om det! Når det så er sagt, så er "Terminator Salvation" en underholdende actionfilm, som man kan få ud af, hvad man vil. Jeg fik 2 timers flugt fra den virkelige verden til et post-apokalyptisk univers med farverige karakterer og en solid historie, der holdt mig fanget hele vejen igennem.

Men ved I hvad denne film blot er? En dyr "teaser" for, hvor sej Sam Worthington bliver i James Camerons nye science fiction-epos "Avatar" - det bliver nemlig med garanti den ægte vare. Det kan Cameron nemt BEVISE for jer. ;)
Filmnørder, bøj jer i støvet for Christopher Nolans "Inception"...
Gravatar

#90 jessup 15 år siden

#85 - det du ikke forstår er at ens opfattelse af en film eksistere i en osteklokke til forskel fra alt andet i vores verden. Vi har en smag og den er som den er.
This is just until June

Skriv ny kommentar: