Hvor den tredje “Terminator”-film ofte direkte parodierede forgængerne, behandler McG mytologien med enorm respekt. Selv seriens tilbagevendende citater – ”I’ll be back” og ”come with me if you want to live” – leveres sobert. Danny Elfmans udmærkede score genbruger heller ikke Brad Fiedels gamle, iørefaldende “Terminator”-tema i tide og utide, og introsekvensen med dens flyvende bogstaver er en herlig nyfortolkning af titelsekvensen i seriens allerførste kapitel. Men måske er “Terminator Salvation” alligevel for respektfuld. I sin iver efter at falde i hak med de forrige films handlingsforløb og ære sine rødder glemmer filmen indimellem at slippe tøjlerne og have det sjovt. En seværdig, men forglemmelig tilføjelse til en filmføljeton, der sagtens kunne være stoppet med kapitel to.
Skriv ny kommentar:
#111 ks 15 år siden
Nu har jeg ikke læst hele tråden. Men jeg hæftede mig meget ved, at mange scener lod til at være klippet ud. Der var adskillige "tomrum" i filmen, der giver følelsen af, at den springer fra A til C uden at tage B i betragtning. Dette problematiserer specielt historiefortællingen, og udviklingen mellem de forskellige karakterer. Særligt Blairs og Marcus' forhold er aldeles utroværdigt. Jeg ville bestemt ikke være overrasket, hvis filmen kommer ud som Director's Cut på DVD / BluRay.
Historien var altså desværre en tynd omgang, hvilket er enormt ærgeligt taget Terminators mytologi i betragtning. Det er den største forskel fra T1 og T2 i forhold til T3 og T4 (?). Scenen er skiftet fra en fortællende actionfilm, der gør meget ud af at kombinere de to elementer, til buldrende og bragende actionfilm, der mere eller mindre vælger at ignorere dens egen mytologi og gabende store plothuller i mange henseender.
Dog må jeg sige, at jeg gik ind med en forventning (desværre, men taget alt i betragtning) om en buldrende og bragende actionfilm, og her fungerede filmen altså godt. Som ren sommer blockbuster er den ganske vellykket, og mange af de større actionscener er virkelig flot udførte, og tempoet holdes godt hele filmen igennem. Her har McG i mine øjne større succes end mange andre instruktører, der fuldstændig disorienterer sit publikum i actionscenerne. Dette ovenikøbet selvom størstedelen af de veludførte scener var i den første halvdel af filmen, og selve klimakset lidt tamt - selvom det tydeligvis lidt er en "homage" til de gamle film.
Jeg vælger helt at se bort fra den sukkersøde slutning, der virkelig afrundede filmen med en småklam smag i munden :)
#112 BN 15 år siden
Jeg har set en del spoilers, som oplyser nogle FACTS angående historien i 'Terminator Salvation'. Disse facts står ikke til diskussion (medmindre The Insider og filmnet.dk's anmeldere m.fl. da lyver). Nu skal du tænke på, at kæden allerede ER brudt for mig, idet 3'eren (som jeg har set) var så dårlig og tåbelig, at jeg ser helt bort fra den. Nu har de så lavet en 4'er, der ligesom 3'eren siger, at ragnarok alligevel kom, hvilket i mine øjne er at gøre vold på slutningen af 2'eren. Dertil kommer så, at historien i 'Terminator Salvation' er spækket med plothuller i forhold 1'eren og 2'eren. ....... Blandt de film jeg kan lide, findes der ikke nogen der har en dårlig historie, så hvad skulle for mit vedkommende kunne gøre 'Terminator Salvation' til en god film, som jeg ville føle var i samme klasse som James Cameron's to film? En flot lyd- og billedside? Godt skuespil fra Christian Bale og de andre medvirkende? En god instruktion? Imponerende effekter? Fantastiske actionscener? Jeg hverken kan eller vil udelukke, at dette ville være mine konklusioner, hvis jeg så filmen. .... Men det ville bare ikke være nok.
For hvis der er en ting, jeg kan FASTSLÅ, så er det at min holdning er: "The story is everything." ... for nu at citere hvad nogle har sagt omkring den tredje Batman-film.
Så nej, jeg dømmer IKKE filmen. Jeg tror på, den kan være rigtig vellykket på en række punkter - undtagen på det punkt, der er af altafgørende betydning for mig.
#113 dewin 15 år siden
Resten var pure crap!
#114 ks 15 år siden
#115 HonoDelLoce 15 år siden
Jeg må ærligt indrømme, at måske var det pga al negativiteten omkring den, eller måske havde jeg bare ikke så håbløst høje forventninger til filmen, som visse andre - men jeg blev s'gu positivt overrasket.. Det kan selvfølgelig også bare være jeg har "dårlig" filmsmag :) Hvorom alting er, så fandt jeg filmen ganske underholdende, og det mest forstyrrende element var faktisk en dårlig cgi-arnold..
Der var selvfølgelig plothuller af en anden dimension - sådan er det med tidsrejsefilm (og film der er baseret på tidligere films hændelser, der indeholdt tidsrejser ;) ), så det tog jeg nu ikke så tungt..
Men med T3 in mende var det her faktisk noget bedre end hvad jeg havde turde at håbe på for en efterfølger til T2 - meget bedre, endda.
4/6 for en film, som ganske vidst aldrig kommer i nærheden af sci-fi'ens orakel, T2 - men på den anden side heller ikke er bleg for at indrømme det og gerne viser respekt for noget af det største inden for genren nogensinde. Referencerne til de to første film var mange, markante - men hele tiden på sin plads uden at virke ehm.. Corny, som min mor ville have sagt det.. :)
#116 Åkepool 15 år siden
Jeg kan ikke forstå, at der er flere der mener, at cgi-Arnold var dårligt lavet, jeg synes det var skide godt lavet?
Ja, der er plothuller, men filmen er bare god underholdning og Worthington er fremragende.
Det eneste der irriterer mig, er noget dårligt klippet stads midtvejs, hvor Bloodgood og Worthington er på deres lille dagsrejse. Der går det lidt hurtigt med klipningen der og det er lidt irriterende. Men ellers synes jeg den er fed, men som sagt laaaaangt fra "T2".
#117 vapor 15 år siden
Der må være en sindsyg dygtig tandlæge iblandt de overlevende...
#118 Åkepool 15 år siden
Jeg lagde nemlig specielt mærke til det, da jeg så "Paul Blart: Mall cop". Er du gal hvor har Kevin James fået behandlet sine tænder, de var bare hvidere end hvid.
#119 filmzkim 15 år siden
Man skal jo se pæn ud, når man skal redde universet... med kamera på!
#120 Slettet Bruger [4248116933] 15 år siden
Plottet var tragisk - i den forstand, at det var elendigt; skuespillet overdrevet og utroværdigt; T-600 var en grim dragt som folk rendte rundt i; Arnold var utroværdig og minder om noget fra Beowulf; John Connor var ligegyldig.
Det eneste positive jeg har at sige om filmen, var, at jeg kun betalte 50,- for at se den, hvilket får mig til at give den 1/6 - for hvad det er værd. Lektien er hermed fremover, ikke at lade sig lokke af ens brors naivitet. Så havde jeg været 50 kroner og 2½ time rigere.